24 iulie 2024
Zona zeroEu știuBerea-cărămidă din anii '60

Berea-cărămidă din anii ’60

În anii 1960, compania Heineken a conceput o idee inovatoare: sticle de bere dreptunghiulare care puteau fi utilizate ulterior ca blocuri de construcție pentru locuințe accesibile. Acest proiect, cunoscut sub numele de „Heineken World Bottle” (WOBO), a fost inițiat de Freddy Heineken și proiectat de arhitectul John Habraken.

Freddy Heineken a fost inspirat să creeze WOBO în urma unei vizite pe insula Curaçao din sudul Caraibelor. Îngrijorat de cantitatea mare de deșeuri, inclusiv sticlele de bere Heineken, și de lipsa de locuințe adecvate din regiune, Heineken a văzut în această problemă o oportunitate de a oferi o soluție dublă: reciclarea sticlelor și utilizarea lor ca materiale de construcție.



Proiectarea sticlei WOBO a întâmpinat diverse provocări. Inițial, sticla trebuia să fie capabilă să susțină o presiune verticală de 350 kPa. Totuși, sticlele tradiționale nu puteau fi stivuite ușor nici vertical, nici orizontal, ceea ce le făcea susceptibile la spargere. Habraken a rezolvat această problemă proiectând sticle cu gât lung, care puteau fi aranjate vertical. Pentru a îmbunătăți stabilitatea orizontală, el a creat o sticlă subțire și dreptunghiulară, cu tăieturi la baza sticlei care se potriveau cu gâtul unei alte sticle, facilitând astfel aplicarea mortarului și asigurând o prindere fermă.

În ciuda ingeniozității proiectului, departamentul de marketing al Heineken a fost sceptic. Ei au considerat că sticlele dreptunghiulare aveau un aspect „feminin” și nu erau atrăgătoare pentru consumatori, care preferau designul tradițional rotund al sticlelor de bere. În ciuda acestor rezerve, Heineken a produs 100.000 de sticle WOBO, suficient pentru a construi aproximativ 100 de locuințe, și a ridicat o casă prototip lângă satul lui Freddy Heineken din Noordwijk.

Cu toate acestea, sticla WOBO nu a ajuns niciodată pe piață în masă. Motivele par să fie legate de preferințele consumatorilor pentru sticlele rotunde și de lipsa de entuziasm din partea departamentului de marketing. Deși proiectul nu a avut succesul comercial scontat, WOBO rămâne un exemplu remarcabil de design sustenabil și inovare în domeniul reciclării și al construcțiilor.



spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri