30 aprilie 2024
CulturăAvancronica muzicală

Avancronica muzicală

Joi seară, pe 4 aprilie 2024, orele 18.30, la Centrul de Afaceri și Expoziții, orchestra Filarmonicii Mihail Jora va susține un concert de muzică clasică. Protagoniștii, maestru și discipol, dirijorul Emil Vișenescu, clarinetist de marcă, solist – Petru Pane, clarinetist care a debutat cu orchestra din Bacău, în urmă cu cinci ani, sub bagheta maestrului Ovidiu Bălan.

Programul îmi evocă încercarea reușită a primăverii de a-și intra în drepturi. Culoare, sevă ce hrănește începutul -cu puritatea sa – sămânță bună ce crește mângâiată de lumină și căldură.

Vom audia Uvertura la Coriolan, op.62,în do minor, compusă în anul 1807 de Ludwig van Beethoven, care a avut premiera în același an, la Viena. Lucrarea nu a fost scrisă pentru drama lui Shakespeare, ci pentru tragedia juristului și poetului Heinrich – Joseph von Collin, secretar imperial austriac. Acesta s-a inspirat din Viața oamenilor iluștri greci și romani de Plutarh. Eroul este zdrobit de destinul său și tema lui Coriolan este una tumultuoasă.



Simfonia a IV-a, a Iubirii a fost interpretată în primă audiție tot în anul 1807, în martie, la Viena, la prințul Lobkowitz și în 15 noiembrie la Hoftheater. Biografii atribuie Simfonia în Si bemol Major, comandate de către contele d’ Opensdorf perioadei în care Beethoven o iubea pe contesa Therese de Brunswick.

Asemenea unui imn închinat fraternității universale, Concertul pentru clarinet și orchestră KV 622, în La Major, compus de Wolfgang Amadeus Mozart în anul 1791, încheie glorios seria concertelor instrumentale. Este anul când Amadeus compune ultimul concert pentru pian, nr.27, KV 595, în Si bemol Major (pe care îl va cânta , la patru mâini cu clarinetistul Baehr),  Cvintetul de coarde KV 614,motetul Ave verum KV 618, Clemența lui Titus, Flautul fermecat și Requiemul.

Mozart scria soției sale, Constanze, în octombrie, cu trei luni înainte să moară, că a terminat de orchestrat Concertul dedicat clarinetistului Anton Stadler. O capodoperă de o elevație spirituală demnă de un testament, asemenea Requiemului, neterminat. Simplitatea și rafinamentul  Adagio-ului ilustrează inocența și inefabilul sub pana genialului Mozart.

Câștigător a peste 15 premii I la concursuri naționale și internaționale, solist în concerte cu orchestre din țară, Petru Pane este student la Universitatea Națională de Muzică din București la clasa de clarinet a prof. univ. dr. Emil Vișenescu și la cea de dirijat orchestră a maestrului Cristian Mandeal. Clarinetistul a beneficiat de îndrumarea unor muzicieni de excepție ai mapamondului și a susținut recitaluri la Berlin, Atena, Londra, New York, Viena, București, acompaniat de pianiștii: Andrei Licareț, Eva Garet, Oxana Corjos (mama sa), Daniel Dumitrașcu. În toamna anului 2023, Petru Pane concertează ca solist alături de Romanian Chamber Orchestra în Festivalul George Enescu și în 2024 dă viață, de Ziua Culturii Naționale, la Sibiu, Concertului pentru clarinet și orchestră compus de Aurel Stroe.

Din anul 1993, când a absolvit Universitatea Universitatea Națională de Muzică din București la clasa de clarinet a profesorilor Ion Cudalbu și Valeriu Bărbuceanu, Emil Vișenescu se impune vertiginos. Este membru al orchestrei simfonic a Filarmonicii George Enescu, câștigă Concursul Aurelian Octav Popa, Jeunesse Musicales București. Se perfecționează în perioada 2000 – 2002 la Universitatea de Muzică și Teatru Berna/ Biel, unde obține diploma de solist la clasa prof. Ernesto Molinari și urmează cursuri de măiestrie cu renumiți clarinetiști. Din anul 2014 este conf. dr. la UNMB și teza sa de doctorat, îndrumată de prof.univ.dr. Serban Dimitrie Soreanu se axează pe rolul clarinetului concertant în creația românească. Emil Vișenescu ține, la rândul său, cursuri de măiestrie în țară, în Israel, Germania, Elveția, Brazilia.

Emil Vișenescu este membru al Trio-ului Mozaic, al ansamblului Profil Simfonietta, al orchestrelor Virtuozii din București și al Cameratei Regale. Un cald mulțumesc pentru recitalurile în care aduce în prim plan creațiile Feliciei Donceanu, doamnă a liedului românesc, băcăuancă și discipolă a lui Mihail Jora.

În perioada 2015 – 2017, la UNMB, studiază la master dirijatul de orchestră cu prof. univ. dr. Dumitru Goia și dirijează orchestre din țară.

Veniți să ascultați un concert de excepție, triumf al muzicii clasice!
Muzicolog dr. Ozana Kalmuski Zarea
spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri