25 aprilie 2024
Top StoryAutostrazile de hârtie ale Bacaului

Autostrazile de hârtie ale Bacaului

Bacaul a devenit un important nod de autostrazi ce il leaga de toate regiunile tarii si, mai departe, de restul lumii. Din pacate, acest lucru se intâmpla doar pe hârtie, iar autostrazile apar si dispar din planuri dupa cum se schimba partidele la putere sau sefii prin ministere.

O scurta rememorare a intentiilor cu tenta electorala, invers cronologica, incepe cu declaratia facuta de vicepremierul Liviu Dragnea referitoare la o autostrada Sibiu-Brasov-Bacau. Alte amanunte nu exista. Mai serioase pareau intentiile referitoare la autostrada Târgu Mures – Iasi, la inceputul anului.

Ruta ar fi ocolit insa Bacaul pe la 100 km in nord, impediment prea mic in comparatie cu avantajul de a accede la rutele importante spre restul tarii si Europa. Premierul Ponta l-a si mandatat pe ministrul Transporturilor, ieseanul Relu Fenechiu, sa se ocupe de realizarea proiectului. Ministrul a cazut din functie, iar proiectul a fost clasificat prea scump si dat uitarii.



Singurele certitudini

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri din România (CNADR) precizeaza nu are in plan nici o autostrada care sa se apropie de Bacau, cu toate ca unele proiecte amplasau Bacaul pe traseul Bucuresti – Siret, aproximativ acelasi cu actualul E85. Singura mentiune a CNADR referitoare la Bacau vizeaza soseaua de centura, pentru care a fost desemnat de curând un constructor, in urma unei proceduri de licitatie care trebuia sa dureze 52 de zile, dar s-a lungit la 200 de zile.

Soseaua de centura va avea 30,2 kilometri, iar valoarea lucrarilor este de 393.881.398 lei, exclusiv TVA (488.412.933,52 lei, TVA inclus). Sursele de finantare sunt Fondul European de Dezvoltare Regionala si bugetul de stat. Soseaua de centura va face parte din autostrada spre Suceava, coridorul Paneuropean IX ce va lega sudul de nordul Europei.

Promisiuni innodate

Soseaua de centura a Bacaului fost lung prilej de promisiuni electorale in orice guvernare. Anca Boagiu, de exemplu, promitea atunci când era ministru al Transporturilor ca prima autostrada din Moldova va incepe la Bacau, din iunie 2012. Fostul prefect Gabriel Berca anunta si el ca Bacaul este inclus in programul national de autostrazi si ii infiera pe cei care erau pesimisti in aceasta privinta.

La rândul sau, Dan Sova, ajuns acum ministrul al Marilor Proiecte, spunea in campania electorala ca Bacaul nici nu are nevoie de o autostrada drept ruta ocolitoare, ci doar de o sosea expres, cum este actualul DN2.

“Proiectul Iasi – Târgu Mures a picat deocamdata, iar cea mai buna varianta ramâne in prezent Bacau – Brasov – Sibiu, care apoi ne-ar lega si de Iasi. Se va realiza pe tronsoane, iar Sibiu – Brasov va fi primul, dupa care va urma Bacau – Brasov. Cert este ca nu conteaza ce autotrada doreste unul sau altul sa se construiasca, ci doar ce va decide Comisia Europeana”.
Dragos Luchian, senator PNL de Bacau

“Pentru Bacau exista doua prioritati: rutele Bucuresti – Vama Siret si Bacau – Onesti – Brasov. Un studiu exista in momentul actual doar pentru autostrada Târgu Mures – Iasi, iar autostrada spre Brasov este in stadiu de intentie. Bugetul european stabilit pentru perioada pâna in 2020 include pentru România suma de 23 de miliarde de euro pentru infrastructura, deci trebuie neaparat sa accesam acesti bani. Ideal ar fi ca anul 2020 sa ne prinda cu autostrazile Bacau-Brasov si Bacau-Bucuresti deja realizate”.
Valerian Vreme, deputat independent de Bacau

Pe harta autostrazilor prioritare

Bacaul se afla totusi pe o harta a proiectelor prioritare privind constructia de autostrazi. Conform planului pe transporturi al Comisiei Europene, o parte din reteaua de autostrazi din România face parte dintr-un proiect pentru care este acceptata finantare europeana, chiar in reteaua Core, cea mai importanta. Planul prioritar include si Bacaul, pe ruta Ploiesti-Albita, pe tronsonul Focsani – Albita, care are o lungime de 155 kilometri si o valoare estimata a proiectului de 1,55 miliarde de euro. Pentru acest tronson exista intocmit de mai multi ani si un studiu de prefezabilitate, dupa cum informeaza site-ul Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR).

O noua promisiune

O speranta ca Bacaul va avea, totusi, iesire la drumurile de mare viteza, lucru de care se leaga insasi redresarea economica a zonei noastre, este programul de guvernare lansat in decembrie 2012, pentru perioada 2013-2016. La capitolul “Infrastructura”, acesta prevede, printre altele, si realizarea lucrarilor la coridorul IX pan-european Bucuresti-Bacau-Pascani. Lucru de care, insa, CNADR nu pomeneste nici o vorba. Cum viitoarea autostrada anuntata de Guvern nu are nici un fel de documentatie realizata, iar acest lucru necesita mult timp, Bacaul are sanse mari sa se aleaga in loc de autostrada doar cu o noua promisiune neonorata.

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri