Timp de aproape o săptămână, comisarii băcăuani ai Protecţiei Consumatorilor au verificat service-urile auto și dealerii de autovehicule din județ. Acțiunea a făcut parte dintr-un control tematic derulat la nivel național și a urmărit verificarea atât a respectării prevederilor legale privind protecția consumatorilor, cât, mai ales, comercializarea/promovarea autoturismelor și pieselor auto în cadrul spațiilor aferente showroom-urilor.

Acțiunea a plecat de la numerosele plângeri înregistrate din partea consumatorilor vizavi de atelierele de reparații auto și a comercianților de mașini noi. Practic, nu există băcăuan care să nu se fi întâlnit cu situații în care fie le-au fost înlocuite piese ale mașinii care erau bune sau mecanicii au folost prepere second hand pe post de produse noi care, la scurt timp, au cedat, fie că le-au încărcat abuziv nota de plată ori tarifele au fost puse din „burtă”, fără o justificare la vedere.

Au intrat în focul controalelor zeci de astfel de ateliere de reparații, în urma acestor acțiuni constatându-se abateri la mai mult de o treime dintre cei verificați, situații în care s-a dispus amendarea respectivelor firme. Deși pare greu de crezut, comisarii băcăuani au descoperit că existau astfel de unități care desfășurau activități fără autorizații de funcționare. În plus, în urma verificărilor Protecției Consumatorilor s-a mai depistat că unele service-uri auto fie nu informau în privința prețurilor și a tarifele orare, fie aceste detalii erau afișate neconform. Mai exact, prețurile sau tarifele afișate nu corespundeau cu cele din deviz, în sensul că erau mici decât cele prevăzute în documentele oficiale. În plus, acestea nu erau așezate la loc vizibil sau erau afișate în mod echivoc, fără a avea toate explicațiile necesare. Astfel de acțiuni de control la service-urilor și dealer-ilor auto vor continua și în perioada următoare.

Recomandări

Protecția Consumatorului recomandă băcăuanilor să țină seama de unele detalii atunci când sunt nevoiți să ajungă la unitățile de reparații sau întreținere a autovehiculelor. În primul rând, potrivit legii, service-urile, la fel ca toate firmele din orice domeniu, sunt obligate să afișeze prețurile cu TVA într-o manieră vizibilă și lizibilă.

Este bine ca toți cei care ajung la aceste ateliere să se informeze, în prealabil, în privința tarifelor și să ceară un deviz estimativ al intervenției. Documentul ar trebui să includă o descriere exactă a lucrărilor care se vor efectua, costul manoperei, lista și costul pieselor de schimb necesare, cât și termenul de reparație, durata de valabilitate a devizului, garanția acordată pentru piese și pentru manoperă. Dacă vorbim de o notă de comandă, pentru a se evita posibilele discuții ce pot avea loc la recepția mașinii, este bine ca în acest document să fie consemnată atât starea mașinii (fără zgârieturi sau elemente deteriorate, altele decât cele ce fac obiectul reparației), cât și eventualele echipamente montate de proprietarul mașinii.

Atenție, căci păstrarea bonului fiscal este obligatorie, atât pentru garanția produselor, cât și pentru eventualele reclamații. În cazul în care unul au mai multe dintre aceste detalii lipsesc, proprietarul mașinii poate refuza semnarea acestor documente. Pe de altă parte, este bine de știut că orice proprietar de mașină ar trebui să poată supraveghea, la cerere, printr-un geam ori pe un monitor, operațiunile executate în acel atelier mecanic la propriul autoturism.


PUBLICITATE