17 aprilie 2024
ActualitateAntreprenorul băcăuan, Cătălin Hazaparu, vine cu idei noi în turism

Antreprenorul băcăuan, Cătălin Hazaparu, vine cu idei noi în turism

Știm foarte bine că pandemia a lovit în toate domeniile, iar unul dintre sectoarele cele mai afectate a fost turismul. Practic, vacanțele românilor au fost amânate, anulate, foarte puțini au fost cei care au reușit să călătorească. Cu toate acestea, oamenii nu și-au pierdut interesul și dorința de a descoperi noi destinații și de a petrece concediile în locuri frumoase din țară sau din străinătate. Astăzi am ales să vorbim despre turism cu  Cătălin Hazaparu, antreprenor băcăuan, manager al Agenției de Turism Travel Plaza România, cu puncte de lucru în patru județe din țară. Afacerile create de Cătălin Hazaparu nu se rezumă doar la turism, acesta a înființat și dezvoltat, alături de asociatul său, o firmă care are acum sucursale în 10 județe ale țării și care activează în domeniul publicității și serviciilor de reprezentare media, însă astăzi vorbim despre turism.

– Domnule Hazaparu, când și de ce turism?

– Am creat Travel Plaza România în anul 2009, pornind de la pasiunea mea de a descoperi locuri noi, de a cunoaște cât mai mulți oameni din diverse colțuri ale lumii, de a reuși să înțeleg și să accept cultura altor popoare și nu în ultimul rând, de a împărtăși trăirile și experiențele acumulate cu cât mai mulți semeni. Îmi place să stau de vorbă cu oamenii, să-i ascult, să aflu ce-și doresc și apoi să le recomand ceea ce li se potrivește. Unde puteam să fac asta, dacă nu în cadrul unei agenții de turism? Dar nu orice fel de agenție de turism, ci una în care găsești consultanți care-ți recomandă exact ceea ce ți se potrivește, care-ți arată fotografii făcute de ei și care au vizitat locul în care tu urmează să pleci. Noi, cei care activăm în domeniul turismului, contribuim la crearea amintirilor de neprețuit ale celor care-și doresc noi experiențe, dar nu putem avea success dacă nu punem emoție, suflet, dacă nu suntem sinceri și onești față de clienții noștri. Îmi place ceea ce fac, și chiar dacă afacerile mele nu se limitează la domeniul turismului, cel mai bine mă simt când mă aflu într-una din agenții și vorbesc cu oamenii care vor să călătorească.



– Cum v-ați adaptat noilor condiții de a face turism?

– Pot spune că a fost o provocare, însă în această breaslă, noi suntem obișnuiți să căutăm soluții și să alegem cea mai bună variantă pentru a le oferi turiștilor ceea ce-și doresc. Într-adevăr, ne-am lovit de un val de restricții în ceea ce privește călătoriile, dar printr-o informare corectă și prin sfaturile date turiștilor, am reușit să depășim această perioadă incertă. Am stat mai mult de vorbă cu turiștii noștri, am avut răbdare să le explicăm fiecăruia în parte care sunt condițiile de călătorie impuse, fie de guvernele statelor în care urmau să plece, fie de operatorii de zboruri. Din aceste motive, a trebuit să fim foarte bine informați, să fim la curent cu tot ceea ce se intâmpla pe mapamond, mai ales că schimbările se puteau produce de la o oră la alta. Au fost cazuri când turistul se urca în avion știind de anumite restricții, și după un zbor de câteva ore, când ajungea la destinație, condițiile erau altele. Însă noi am reușit să gestionăm toate situațiile neprevăzute și am menținut permanent legătura cu turiștii noștri, indiferent de destinația în care se aflau.

– Cât de tare ați resimțit, în turism, „primul val” al pandemiei?

– În luna martie 2020 a început calvarul. Totul era incert! Destinațiile lumii se închideau una câte una, zborurile se anulau iar clienții, pe bună dreptate, nu mai doreau să plece în călătoriile programate, iar panica se accentua de la o zi la alta. Banii clienților erau deja în contul furnizorilor de servicii turistice, era greu sau uneori imposibil de recuperat. În același timp, mă chinuiau câteva întrebări la care nu găsisem încă răspuns: Ce se va întâmpla cu echipele mele de consultanți din agenții? Cum voi reuși să le asigur salariul? Cum vor putea ei să mai lucreze într-un domeniu atât de afectat în care stresul ajunsese la cote maxime? Nu mai era programul acela de 8 ore/zi pentru nimeni din echipă, toți vorbeam la telefon cu clienții la orice oră aceștia aveau nevoie de noi, și asta se mai întâmplă încă. Întotdeauna m-am mândrit cu echipele pe care am reușit să le formez și să le motivez, am alături profesioniști și nu puteam să fiu indiferent sau să aleg cea mai ușoară cale, accea de a renunța, pur și simplu. Pentru că noi am stat foarte mult de vorbă cu clienții noștri, aceștia au fost receptivi și-au acceptat soluțiile oferite de noi (de a călători la o dată ulterioară sau de a primi compensații sub formă de vouchere). În ciuda tuturor piedicilor pe care le-am întâmpinat din martie 2020 încoace, am reușit să rezistăm în această piață greu încercată, să păstrez toți salariații și să continuăm să facem ceea ce știm mai bine, adică turism.

– Trecând prin doi ani de pandemie, care sunt schimbările pe care le-ați observat la profilul turistului român?

– În mod evident, turiștii sunt mult mai precauți, optează în special pentru pachetele de vacanță de tip charter, care oferă mult mai multă certitudine. Aleg să-și facă asigurări de călătorie, sunt interesați ca destinația aleasă să le ofere atât siguranță sanitară cât și confortul și relaxarea pe care și le doresc.  Ceea ce am observat, în schimb, este că turiștii se îndreaptă spre un plus de confort și calitate, chiar dacă uneori asta înseamnă costuri ușor mai ridicate, sunt mai selectivi, mai bine informați în ceea ce privește destinația aleasă sau locul de cazare. Vor să îmbine relaxarea cu explorarea, se interesează de excursii opționale. Bineînțeles că ne-am adaptat acestor schimbări în preferințele clienților noștri și-am dezvoltat pachete noi pentru a ne plia pe dorințele lor, oferindu-le servicii care să satisfacă nevoile fiecăruia în parte.

– Știu că ați călătorit mult în perioada pandemiei. Ce ne puteți spune despre locurile vizitate?

– Într-adevăr, am călătorit! Am fost, în special, în locurile cele mai solicitate de turiștii noștri: Egipt, Grecia, Turcia. Facem acest lucru, atât eu cât și colegii mei din Travel Plaza pentru că dorim să le oferim clienților hoteluri pe care le cunoaștem cel mai bine și pentru a căror servicii putem garanta. Recomandările noastre sunt oferite numai în baza informațiilor certe pe care le avem, de cele mai multe ori din experiențe proprii. Însă au fost și călătorii de lucru, la invitația ministerelor de turism din acele țări, a marilor tour-operatori din turism, pentru a vedea cum se pregătesc aceste state să primească turiștii noștri și pentru a încheia contracte de colaborare în cele mai avantajoase condiții pentru firmă și pentru turiști: Kenya, Zanzibar, India și altele.

– Care sunt ‚‚vedetele” turismului în acest moment?

– În mod clar pot spune că una dintre destinațiile care s-a remarcat în această perioadă este Egipt, și datorită condițiilor de călătorie nu foarte restrictive dar și pentru că este o destinație în care sunt multe de vizitat, resorturile oferă servicii de calitate, zborul nu durează mai mult de 3 ore și jumătate, iar ceea ce oferă Marea Roșie este unic. Surpriza a fost, însă, cererea mare a turiștilor pentru vacanțele de tip charter către destinații exotice precum Zanzibar, Kenya, Republica Dominicană, Maldive, Seychelles, Capul Verde. De asemenea, turiștii așteaptă să poată călători din nou în Bali și Thailanda și avem promisiuni că asta se va întâmpla cât de curând. Turcia este și ea pe podium fiind preferată de turiștii care cunosc calitatea serviciilor pe care le găsesc în resorturile de acolo, iar Grecia este iubită în continuare de turiștii noștri, care pot alege din multitudinea de oferte, insula preferată.

– Până acum am vorbit despre destinații turistice din afara țării. Ce ne puteți spune despre România ca destinație de vacanță pentru străini?

– Mă bucur că mi-ați adresat această întrebare. Pentru mine, România reprezintă un potențial de dezvoltare turistică imens. Putem oferi câte puțin din fiecare. Avem litoral, munte, Delta Dunării, locuri unice pe planetă, dar cartea de vizită, din punctul meu de vedere, este ospitalitatea românilor recunoscută peste tot în lume. Însă, nu suntem pregătiți încă pentru incoming. Activând în domeniul afacerilor de peste 17 ani și în turism de peste  11 ani, am identificat o gravă problemă cu care ne confruntăm atunci când vine vorba de ofertare pe piața externă: insuficiența spațiilor de cazare, în general, și insuficiența spațiilor de cazare de 4 și 5 stele, în special. Dacă în acest moment, aceste unități de cazare sunt insufciente până și pentru turismul intern, imaginați-vă cum am face față cererilor de incoming. Dacă în următorii ani nu se va acorda o importanță cuvenită investițiilor în turism, dacă nu se va acorda sprijin real investitorilor din sfera întreprinderilor mici și mijlocii care-și pot dezvolta afacerile deja create în acest domeniu, nu vom putea vorbi despre incoming, despre turism pentru străini decât la nivel foarte mic. Sunt bune și investițiile acordate pentru start-up-uri, dar acestea nu pot rezolva insuficiența spațiilor de cazare de 4 și 5 stele care implică costuri considerabile și care pot fi realizate cu ajutorul unor fonduri nerambursabile oferite pentru dezvoltarea activităților deja existente ale hotelierilor.

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri