14 mai 2024
ActualitateA fost semnat primul contract pentru A13. Deocamdată pentru un tronson al...

A fost semnat primul contract pentru A13. Deocamdată pentru un tronson al secțiunii Sibiu-Făgăraș

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a semnat miercuri un contract de proiectare și execuție pentru A13, autostrada ce va conecta Sibiu cu Brașovul și Bacăul, cu o lungime totală de aproximativ 281 km. Contractul, încheiat cu firma turcă Makyol, se referă la lotul 3 al secțiunii Sibiu-Făgăraș și acoperă o distanță de 17,6 km între localitățile Arpașu de Jos și Sâmbăta de Sus.

Valoarea contractului semnat se ridică la 1,77 miliarde de lei, fără TVA, și va fi implementat pe o perioadă de 48 de luni, dintre care 12 luni sunt dedicate procesului de proiectare, iar 36 de luni pentru execuție. Finanțarea acestei inițiative ambițioase va fi asigurată prin fonduri europene multianuale, în cadrul Programului Operațional Transport.

Oficialii CNAIR au exprimat determinarea de a finaliza proiectul înainte de termen și au subliniat experiența companiei Makyol în construcția de drumuri. “Suntem conștienți că avem o responsabilitate mare, dar vreau să vă asigur că vom depune toate eforturile pentru a finaliza la timp acest proiect, chiar înainte de termen. Makyol este una dintre cele mai vechi și experimentate companii de construcții de drumuri din Turcia”, a afirmat reprezentantul Makyol în cadrul ceremoniei de semnare a contractului.



Proiectul include construcția a 27 de structuri de artă, printre care și un pod de o complexitate tehnică ridicată, cu o lungime de 820 de metri. Secțiunea Sibiu-Făgăraș a autostrăzii A13 are o lungime totală de 73 de km și va conecta localitatea Boița (intersecția cu A1) cu Bacău, unde se va intersecta cu autostrada A7 în construcție, finanțată prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

În ciuda progresului însemnat, există și provocări semnalate în legătură cu atribuirea contractelor de construcție. Constructorul pentru lotul 4, ce cuprinde traseul Sâmbăta de Sus – Municipiul Făgăraș (16,26 km) și o legătură cu Drumul Național DN1 (5,6 km), a fost desemnat ca fiind Makyol, însă acest proces a fost contestat la Curtea de Apel București.

Autostrada A13 va fi construită pe ruta Sibiu – Brașov – Răcăciuni (Județul Bacău), parcurgând un traseu de aproximativ 281 km.

De la Boița, unde va fi intersecția cu A1), autostrada A13 va urma valea Oltului spre amonte, înainte de a trece prin Avrig, Cârțișoara, Voila până la o intersecție cu A3 la est de Făgăraș, cu care se suprapune până la vest de Brașov, unde există o altă intersecție, separându-se de A3.

Acest tronson lung de 120 km a fost planificat inițial ca drum expres ca alternativă la DN1 între Sibiu și Făgăraș cu lungimea de 73 kilometri și un cost estimat de 614 mil. €. În 2013, guvernul a schimbat planurile oferind legătura de la Sibiu la București alternativă la autostrada A1 via Pitești ca parte a Rețelei transeuropene de transport, implementând-o astfel mai degrabă ca o autostradă, decât ca drum expres.

După ce în 2018 autostrada A8 Târgu Mureș – Iași a piedut prioritatea în fața autostrăzii A13, a fost stabilit traseul acesteia care va trece pe lângă municipiul Sfântu Gheorghe, traversează Carpații Orientali prin Pasul Oituz ajungând la Onești spre Bacău unde va face joncțiunea cu autostrada A7.

Tronsonul ce măsoară 162 km, este considerat cel mai dificil de construit, deoarece trece prin munți.

Inițial autostrada a fost notată A5 dar după fuzionarea cu autostrada Sibiu–Făgăraș–Brașov, a primit eticheta A13. Contractul pentru studiul de fezabilitate și proiectul tehnic al acestui tronson de autostradă a fost semnat în mai 2020.

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri