Proiectul centurii ocolitoare a Bacaului se afla, de cinci ani, in moarte clinica. Mostenit de la o administratie la alta, folosit ca bun electoral in campania de la localele din 2008 sau, pur si simplu, uitat cu buna-stiinta prin sertarele prafuite ale ministerului Transporturilor, varianta ocolitoare a Bacaului e mai departe ca oricand de materializare.
In 2004, cabinetul Nastase aproba contractarea unui credit de peste 220 de milioane de dolari de la Banca Mondiala (BM) in vederea finantarii unui amplu program de investitii in infrastructura. Potrivit documentatiei existente la Ministerul Transporturilor, banii urmau sa fie folositi la construirea mai multor centuri ocolitoare, intre care cele de la Bacau, Reghin, Medias, Targu-Mures si Brasov. Creditul a fost utilizat intr-o proportie infima, doar 18 la suta din fonduri (aproximativ 40 de milioane de euro) fiind trase din imprumut. Pe 31 iulie, acordul financiar al Executivului cu BM expira. Despre varianta ocolitoare a Bacaului, folosita ca bun electoral la campania de la alegerile locale din 2008 si catalogata de sefii administratiei drept „prioritate zero” nu se mai vorbeste decat la conditional-optativ.
Suita de promisiuni
Dupa ce au participat la sedinta de Guvern de saptamana trecuta, sefii administratiei au revenit cu un duium de promisiuni in Bacau. Nicio certitudine palpabila. Conform prefectului Dorian Pocovnicu, destinul centurii se afla in pixul lui Radu Berceanu, ministrul de resort. „Asa cum stau lucrurile in Romania, nu excludem nici varianta pesimista ca nu se va putea prelungi acordul cu BM. Importanta strategica a centurii ramane insa aceeasi, ceea ce trebuie sa determine o anume abordare comuna din partea Primariei Bacau, CJ si Prefecturii”, a spus el. De cealalta parte, presedintele Consiliului Judetean a afirmat ca varianta ocolitoare nu poate fi realizata doar cu bani de la BM. Dragos Benea (PSD) a lasat de inteles proiectul de infrastructura s-a blocat, cumva, la Ministerul Transporturilor. „Soseaua nu se poate construi numai cu banii BM, investitia trebuie cofinantata de Ministerul Transportului. Cinci ani proiectul a avut finantarea deschisa, dar hartiile nu erau gata. Acum avem hartiile, dar exista riscul de a pierde linia de creditare”, a explicat seful CJ. El a mai spus ca acordul cu BM ar putea fi prelungit, insa totul depinde de viteza cu care actioneaza guvernantii. Municipalitatea si-a luat gandul de la proiect. Viceprimarul Dragos Luchian (PNL) a marturisit ca nu stie prea multe despre stadiul in care se afla documentatia de la minister. „Cel care a ridicat problema centurii a fost presedintele Benea. E vorba aici de judet, pentru ca centura va trece prin mai multe localitati. Chiar nu stiu nimic despre stadiul in care se afla. In guvernarea anterioara noi am facut lobby. E randul lor acum sa preia stafeta”, a spus Luchian.
Trei centuri: Tariceanu, Orban, Berceanu
[ad#stire] Soseaua de centura a Bacaului, parte a proiectul 4754-RO, trebuia integrata in autostrada care leaga sudul de nordul Europei. Valoarea investitiei este de 84,14 milioane de euro. Lucrarile ar fi trebuit realizate in perioada iulie 2006 – iulie 2009. Daca s-ar fi respectat calendarul de constructie, soseaua ar fi trebuit sa fie gata. Toti ministri care s-au perindat pe la Transporturi au promis bacauanilor sosea de centura. In mandatul PNL, asigurarile au venit direct de la prim-ministrul tarii. Bacaul ar fi trebuit sa aiba trei centuri, daca toate promisiunile s-ar fi concretizat. „Tariceanu ne-a facut sosea de centura la alegerile locale, Ludovic Orban ne-a facut una la parlamentare, asa incat, daca se va prelungi contractul cu BIRD vom avea o problema cu asta: unde o amplasam?”, s-a intrebat, retoric, vicepresedintele CJ, Silviu Bondor (PD-L).
Lucian Bogdanel
Silvia Patrascanu















