Elevii claselor a VII-a si a VIII-a au sustinut teza cu subiect unic la limba si literatura romana. In intreg judetul s-au inscris la acest examen circa 15.000 de copii. Varianta extrasa a fost cea cu numarul 9, din zece posibile.
Scolile au iesit de sub amenintarea grevei profesorilor, dar elevii de clasele a VII-a si a VIII-a au intrat in focul examenelor. Ieri, 7 mai, ei au sustinut teza cu subiect unic la limba si literatura romana, teza ce trebuia sa se desfasoare in urma cu doua zile, dar care a fost amanata din cauza negocierilor aprinse dintre federatiile sindicale din Invatamant si Guvern. Varianta extrasa a fost cea cu numarul 9, din zece variante posibile. Examenul a anceput la ora 12.00, iar elevii au avut la dispozitie doua ore pentru rezolvarea tezei. La clasa a VII-a, copiii au avut doua subiecte: unul in care trebuia analizat din punct de vedere gramatical un text destul de complex („Cismigiu & Comp.”, de Grigore Bajenaru), iar al doilea in care trebuiau sa caracterizeze un personaj preferat dintr-o nuvela studiata. Respectarea in lucrare a ordinii cerintelor nu a fost obligatorie. Lucrarea va fi notata cu 30 de puncte, 16 pentru continut (cate 4 puncte pentru fiecare cerinta rezolvata) si alte 14 puncte pentru redactare. Pentru acordarea punctajului pentru redactare, compunerea trebuia sa aiba cel putin 20 de randuri scrise. Foarte importante au fost unitatea compozitiei, coerenta textului, stilul de abordare, ortografia, punctuatia, asezarea corecta a textului in pagina si lizibilitatea acestuia. „Subiectele au fost destul de usoare, m-am descurcat. A cazut ce am invatat. Sper sa iau 9 sau peste”, ne-a spus la iesirea din examen Costel Bercanu, clasa a VII-a. „A fost o teza dificila, dar normala pentru clasa a VII-a. Cel mai bine m-am descurcat la caracterizarea celor doua trasaturi ale genului epic. A fost bine. Ma pregatesc acum pentru cealalta teza, de la mate. De limba romana am scapat”,
ne-a declarat fericit si Constantin Achitei, clasa a VII-a. „Mi-a picat ce m-am asteptat, a afirmat vesela si Alexandra Crisu. Nu a fost nici greu, dar nici usor. Potrivit. Sper intr-o nota mare. 8, 9 si chiar 10.”
Romanul, la clasa a VIII-a
La clasa a VIII-a, primul subiect a fost o analiza tot din punct de vedere gramatical a unui text din opera lui I.L. Caragiale, „Triumful talentului”, iar al doilea, redactarea unei compuneri in care sa fie caracterizat un personaj dintr-un roman studiat la scoala. Trebuiau scoase in evidenta patru mijloace de caracterizare, trasaturile personajului si prezentarea relatiilor
dintre personajul ales si un alt personaj al romanului. „Nu a fost foarte greu. Texte usoare si o teza convenabila. Am invatat exact ce mi-a picat. Am lucrat mult si pe mai multe variante. Am scapat. E bine”, ne-a declarat Andi Gradinaru, clasa a VIII-a. „Nu a fost foarte greu. Ma asteptam la comedie, nu la roman. Dar nu a fost extraordinar de greu. O sa iau peste 9.50”, a fost si parerea Mariei Draghici, tot eleva in clasa a VIII-a.
Doi profesori corectori
In Bacau au participat la aceste examene 15.239 de elevi, dintre care 7.629 de clasa a VII-a si 7.610 de clasa a VIII-a. Toate unitatile de invatamant care aua desfasurat teza in propria unitate, cu exceptia scolilor in care au existat mai putin de 10 elevi. Acestia s-au deplasat in scolile coordonatoare. „In fiecare scoala, conform prevederilor metodologiei de examen, au fost in fiecare clasa doi supraveghetori, dar si un supraveghetor pe hol. Tezele sunt corectate in scoala de catre profesorul de la clasa, in urmatoarele trei zile. Ulterior, lucrarile se vor duce la un centru de evaluare externa a scolii unde invata copilul”, a explicat Claudia Merticaru, inspector scolar. Elevii vor putea face contestatie dupa primirea rezultatelor an unitatea de anvatamant de care apartine. Pe 13 mai va urma teza cu subiect unic la matematica, iar pe 21 mai, numai pentru elevii claselor a VIII-a, teza cu subiect unic la geografie sau istorie.
Roxana Neagu















