marți, 16 decembrie 2025

Arhiva multor societati lichidate s-a dus pe Apa Sambetei

Mii de pensionari nu isi pot recupera drepturile

Pensionarii mai pot solicita recalcularea retroactiv a pensiilor pana la 31 decembrie 2008. Foarte multi, insa, nu gasesc arhiva de personal a societatii la care au lucrat. Conducerea Casei de Pensii sustine ca in cazul unitatilor lichidate documentele cu drepturile salariale ar trebui sa se gaseasca la lichidator ori la Arhivele Nationale. Reprezentantul acestei institutii,
dimpotriva, afirma ca statele de plata trebuie sa fie la Casa de Pensii.

Pensionarii care inca nu au reusit sa faca rost de documentele ce atesta ca in perioada in care au lucrat au beneficiat si de alte drepturi salariale decat cele in baza carora li s-a stabilit pensia mai au la dispozitie doar cateva luni. aPensiile se mai pot recalcula retroactiv, respectiv pe o perioada de trei ani in urma, numai pana la 31 decembrie 2008″, ne-a spus Liviu Cretu, directorul Casei Judetene de Pensii (CJP) Bacau. Inceputa cu mai bine de trei ani in urma, recalcularea pensiilor a fost incheiata in 2007. Pensionarii care au intrat in primele doua transe, deja au iesit din perioada in care mai aveau posibilitatea sa aduca noi acte doveditoare privind anumite drepturi salariale cu caracter permanent care nu au fost luate in calcul la pensie.



Responsabilitatea este pasata de la unii la altii

Pentru multi dintre, pensionari dar si dintre salariati procurarea documentelor ce le lipsesc, de la unitatile la care au lucrat cu ani in urma, reprezinta o piatra de incercare de netrecut. Si aceasta deoarece societatile comerciale la care au fost angajati in anumite perioade s-au desfiintat ori s-au faramitat iar arhiva lor si-a pierdut urma. aFoarte multi angajatori nu si-au onorat obligatia de a pastra arhiva de personal, a mai spus directorul CJP Bacau. In cazul celor care au dat faliment, lichidatorul nu si-a asumat responsabilitatea preluarii ei sau a transmis-o la Arhivele Nationale. Dar sunt documente care au ajuns si pe la Registrul Comertului ori pe la noi. Din 2006 s-a spus clar ca arhiva de personal in cazul societatilor desfiintate se pastreaza de catre lichidatori ori Arhivele Nationale. Noi nici nu avem cum sa facem acest lucru”. De la Directia Judeteana Bacau a Arhivelor Nationale am inteles, insa, ca actele privind drepturile de personal ale societatilor desfiintate ar trebui sa se gaseasca, in ultima instanta, la Casa Judeteana de Pensii. aStatele de plata nu au valoare istorica, doar una practica si, ca atare, nu avem obligatia sa le tinem noi, afirma Cristina Tanase, consilier superior la Directia Judeteana a Arhivelor Nationale. Ele trebuie pastrate de lichidator ori Casa de Pensii”. Pe langa faptul ca nu dispune de spatiul necesar pentru a depozita si arhiva societatilor lichidate, Casa de Pensii nu are nici salariati specializati in eliberarea documentelor de personal de la acestea.

Pensionarii,
cu toate pacatele

Singurele victime ale acestei situatii sunt, evident, pensionarii. Din 2005, cand a inceput recalcularea, si pana in prezent mii de pensionari bat drumurile in zadar prin judet si chiar prin tara in cautarea arhivei disparute de la societatea ori societatile pe la care au lucrat de-a lungul timpului. Efortul lor a fost zadarnic. Unii dintre ei au ajuns la disperare, pentru ca in cartea lor de munca lipsesc anumite perioade in care au muncit cu contract si au contribuit la fondul asigurarilor sociale. aEste vorba de sporuri multe neinscrise in carnetul de munca si care trebuie dovedite prin adeverinte emise pe baza arhivei de personal din vremea respectiva, a mai declarat Liviu Cretu. Cei care nu reusesc sa aduca adeverinte, evident, nu avem cum sa le recalculam pensia. Sunt destule cazuri in care oamenii sunt privati de anumite drepturi, deoarece nu au reusit sa recupereze documentele”.Scris de Elena Tintaru



spot_img