Examenele susținute de copii sunt tot timpul o provocare prin complexitatea acestora, presiunea simțită diferit de fiecare copil, emoțiile familiilor, tocmai de aceea trebuie privite cu obiectivitatea specifică oricărei forme de evaluare, dar și cu aplecare afectivă asupra elevilor.
Anul acesta, rezultatele finale din prima sesiune a Bacalaureatului au arătat că, în județul Bacău, pentru promoția curentă, rata de promovare este 88,1% (înainte de contestații a fost 86,4%), peste rata națională care este 81,9%. Rata cumulată de promovare (calculată după mediile obținute atât de absolvenții din promoția curentă, cât și de absolvenții din promoțiile anterioare) este de 84% (peste rata înregistrată la nivel național care este de 76,5%), în creștere cu 1,8%, față de rezultatele inițiale, când rata cumulată de promovare a fost de 82,1% (peste rata națională, înainte de contestații, care a fost de 74,3%), ceea ce a plasat județul Bacău pe locul al II-lea la nivel de țară, atât la rata cumulată, cât și la rata pe promoția curentă. Este îmbucurător că aproximativ 61% din mediile de promovare au fost peste 8, ceea ce confirmă un fond de cunoștințe sedimentat care, prin mobilizare, a condus la reușită.
Probele sesiunii 2025 din cadrul Evaluării Naționale pentru elevii băcăuani de clasa a VIII-a au generat următoarele rezultate: proporția candidaților cu medii mai mari sau egale cu 5 (cinci) este de 84,6% (3.921 de candidați), cu o rată peste cea națională.
Raportat la medii, un candidat de la Școala Gimnazială „Spiru Haret” Bacău a obținut 10, în timp ce la proba de Limba și literatura română, 10 elevi au luat nota 10 (zece), iar la Matematică, 18 candidați au obținut nota maximă.
Ana-Maria Egarmin, inspector școlar general
„Rezultatele de la sfârșit de ciclu educațional obținute, anul acesta, de elevii băcăuani sunt mulțumitoare, atât prin onorantul loc II în clasamentul național la bacalaureat, cât și prin notele și mediile mai mari de la Evaluarea Națională în cazul copiilor proveniți din mediul rural, spre exemplu. În ultimii ani școlari, s-a dus – și în învățământul băcăuan – o luptă tăcută, dar conștientizată și aplicată în sensul intervenției asupra motivelor neparticipării copiilor la examen sau al obținerii de rezultate slabe.
Dincolo de statistici, aș evidenția cât de importantă este implicarea consistentă a cadrelor didactice – din punct de vedere profesional, dar, mai ales, uman – și în situațiile generice de pregătire a examenelor, și în cele limită.
Este elocvent exemplul unui tânăr de la un colegiu bun din Bacău, căruia profesorul de la clasă nu-i permitea înscrierea la bacalaureat la o disciplină anume, pe motiv că s-a decis foarte târziu și că nu va putea obține nota minimă. Bineînțeles că absolventul, ambițios cumva, a luat bacalaureatul (nu cu note foarte mari, dar l-a luat!), arătând că e nevoie, de multe ori, ca noi, adulții, „să privim întregul” și să răspundem onest la întrebarea: Ajutăm, ghidăm, formăm sau afectăm un drum ce poate fi ascendent al celui pe care îl educăm?
O altă circumstanță specială este cea a unui elev băcăuan care, în urma unui accident în care și-a fracturat coloana cu puțin timp înainte de examen, a susținut probele în spital. Tensiunea momentului, necunoscutele ce priveau locația unde s-ar fi aflat tânărul supus investigațiilor și intervențiilor chirurgicale la momentul susținerii bacalaureatului au rămas în umbră întrucât determinarea mamei și a tânărului de a susține probele scrise, conlucrarea dintre inspectoratele celor două județe implicate, Ministerul Educației și Cercetării a funcționat perfect și, astăzi, savurăm cu toții bucuria unui rezultat frumos, motivant mai ales pentru tânărul mult afectat de problema medicală cu care se confruntă.
Încurajarea, gândul bun, încrederea în copiii noștri, asociate cu învățătura picurată oră de oră copilului echivalează cu șansa să acceadă la o altă etapă în devenirea proprie“, a concluzionat Ana-Maria Egarmin.














