Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a prezentat, în cadrul unei întâlniri cu autoritățile locale din județele Brașov și Covasna, noua variantă de traseu a Autostrăzii A13 Brașov–Bacău. Discuțiile au reunit reprezentanți ai Consiliilor Județene, precum și primarii localităților care vor fi tranzitate de viitoarea autostradă.
Reprezentanții CNIR au explicat că modificările traseului au fost determinate de o serie de constrângeri tehnice, de mediu și logistice, scopul principal fiind acela de a reduce impactul negativ asupra comunităților și mediului, menținând în același timp fezabilitatea economică a proiectului.
Principalele modificări anunțate:
-
Devierea traseului cu aproximativ 10 kilometri pentru a ocoli poligonul de teste al companiei Carfil – ROMARM din zona Hărman, județul Brașov, considerat obiectiv strategic.
-
Introducerea a aproximativ 12 kilometri de tuneluri pe porțiunea montană dificilă dintre Covasna și Bacău, dintr-un total de 17 kilometri ai acestei secțiuni, pentru a minimiza impactul asupra reliefului și pentru a asigura siguranța și fluiditatea traficului.
-
Construirea unui tunel de peste 500 de metri pentru subtraversarea zonei protejate Dealul Lempeș din județul Brașov, cu scopul de a conserva biodiversitatea locală.
Soluții agreate pentru protejarea comunităților
În cadrul întâlnirii, au fost discutate și soluții pentru diminuarea efectelor negative asupra localităților afectate de traseu. Printre acestea se numără:
-
Montarea de panouri fonice în zonele apropiate de așezări umane;
-
Protejarea terenurilor agricole, prin optimizarea lățimii coridorului de expropriere și a amplasamentului infrastructurii;
-
Planificarea nodurilor rutiere în puncte-cheie pentru a asigura conectivitatea cu drumurile locale și pentru a stimula investițiile economice din regiune.
Totodată, în urma consultărilor cu asociațiile locale de vânătoare și pescuit sportiv, traseul actualizat va include ecoducte pentru fauna sălbatică, contribuind astfel la conservarea ecosistemelor traversate de autostradă.
„Suntem într-o fază esențială a proiectului și colaborarea cu autoritățile locale este crucială. Ne dorim o autostradă modernă, dar și sustenabilă, care să servească dezvoltării regionale fără a sacrifica patrimoniul natural sau echilibrul comunităților locale”, a declarat un reprezentant al CNIR.
Autostrada A13 Brașov–Bacău este un proiect strategic care va lega Transilvania de Moldova, facilitând traficul de mărfuri și călători și contribuind semnificativ la dezvoltarea economică a regiunii centrale a României. Construcția efectivă este așteptată să înceapă după finalizarea studiilor geotehnice și de mediu, precum și după obținerea tuturor avizelor necesare.














