duminică, 21 decembrie 2025

Ziua Națională a Lecturii la Școala Iorga Bacău

Grupa mijlocie B de la Școala Gimnazială „Nicolae Iorga” Bacău, coordonată de cele două educatoare Ioana-Elena Pleșcău și Nicoleta-Luminița Gora au organizat în 12 – 15 februarie o serie de activități prilejuite de Ziua Națională a Lecturii. Pe 15 februarie s-au născut două personalități culturale de seamă: Titu Maiorescu – politician și critic literar și Spiru Haret – renumit matematician și ministru al Educației, cunoscut pentru dezvoltarea sistemului educațional modern al țării noastre. Ambele au jucat un rol important în dezvoltarea educației românești, precum și în promovarea lecturii.

Obiectivul activităților noastre a fost acela de a conduce pașii micuților noștri spre lectură. Scopul lecturii este de a forma progresiv un tânăr cu o cultură comunicaţională şi literară de bază, capabil să înţeleagă lumea din jurul său, să comunice şi să interacţioneze cu semenii, exprimându-şi gânduri, stări, sentimente, opinii, să fie sensibil la frumosul din natură şi la cel creat de om.



Cărțile sunt un pilon fundamental în dezvoltarea cognitivă și emoțională a celor mici. Începerea lecturii încă din copilărie nu oferă doar încântare și plăcere, ci aduce și o moștenire culturală, științifică și literară magnifică. Este un hobby eficient, care ne aduce mai aproape de lumi noi și interesante.

Lectura este un minunat proces interactiv în care se stabilește o relație importantă între text și cititor, care contribuie la dezvoltarea zonelor cognitive ale creierului și la dezvoltarea emoțională. Importanța dobândirii acestui obicei de la o vârstă fragedă se bazează pe beneficiile acestuia la studiu, dobândirea de cunoștințe și posibilitatea ca copiii să experimenteze senzații și sentimente cu care se bucură, se maturizează și învață, râd și visează.

Lectura ajută la extinderea atenției preșcolarilor și la îmbunătățirea capacității lor de a gândi clar, deoarece poveștile și structura lor „început, mijloc și sfârșit” ajută creierul lor să gândească în ordine și să lege cauzele, efectele și semnificațiile.

La fel, dacă un copil intră în aventurile pe care le oferă o carte, acesta crește fără îndoială nivelul de atenție, memorie și concentrare, dobândind capacitatea de a asculta și de a înțelege mai eficient ceea ce se spune.

În plus, este evident că lectura permite imaginației să zboare, să transporte copilul în lumi noi, urcând evolutiv în capacitate creativă, făcându-l, în același timp, mai conștient de propriile emoții și îmbunătățind empatia față de ceilalți.

Lectura antrenează şi dezvoltă capacităţi mintale, deoarece necesită un efort de gândire, de învăţare conştientă. Lectura are valoare, implicaţii şi eficienţă deosebite, deoarece cartea reprezintă unul din importantele mijloace de memorare (de stocare) şi transmitere de-a lungul generaţiilor a tezaurului cultural-ştiinţific al umanităţii, absolut necesar continuităţii dezvoltării cunoaşterii şi societăţii, precum şi dezvoltării personalităţii tinerelor generaţii.

Preșcolarii au vizionat la televizor „Importanța lecturii la copii – scurtă prezentare pe înțelesul copiilor”

Grație implicării părinților preșcolarilor noștri, zilnic la ora 10.30, aceștia au ascultat povești lecturate de: Motoca Constantin -„Cartea atotștiutoare”, Grama Dragoș – „Cartea magică”, Poenaru Andreea – „Biblioteca ascunde comori”.

Joi, 15.02.2024, am avut o întâlnire specială cu scriitoarea pentru copii, Tincuța Horonceanu Bernevic din Bacău. Din creația proprie, domnia sa a citit copiilor povestea „Vrei să fim prieteni?” –

„Fiecare carte e un univers. De cîte ori intră într-o poveste copilul experimentează stări noi, emoții noi, trăiri care îi vor defini personalitatea în formare. Din cărți învață armonia, bucuria cunoașterii, din cărți își iau modele de eroi. Și cum ajung copiii noștri să citească? În nici un caz obligându-i! Prin exemplu viu! Dacă păeinții vor citi și copiii vor citi! Dacă părinții în prezența copilului își vor povesti ce cărți minunate au citit, ce subiecte interesante au descoperit în ele, copiii vor avea curiozitatea să descopere și ei la rândul lor, asemenea părinților sau fraților mai mari, lucruri nemaivăzute! Ajutați-i să devină curioși și vor citi singuri!”

Tincuța Horonceanu Bernevic

Educatoarele, preșcolarii, precum și invitata noastră au purtat cu mândrie ia în Ziua Națională a Lecturii. În grupă a fost organizată o expoziție de carte dedicată scriitoarei noastre din Bacău: „Poezii pentru Tudorel”, „Zămbește copilărie! – Poezii pentru copii”, „Cartea buncilor mei – Poezii pentru copii”, „Copilul furnică”, „33 de poezii șoptite”, „Când totul era verde”, „Șoriceii Carolinei”, „Imnuri-acatiste pentru copii”.

În finalul activităților noastre toți preșcolarii au colorat și șnuruit un semn de carte ce va fi folosit de acum înainte acasă pentru lectură. Lectura cărţilor este o modalitate excelentă de a capta noi idei care pot fi puse în practică sau transmise celorlalţi. Informaţiile noi pe care le înveţi dintr-o carte pot fi deschizătoare de drumuri în ceea ce priveşte viitorul unui om.

 

Profesor pentru învățământul preșcolar, Gora Nicoleta-Luminița

 

 



spot_img