sâmbătă, 20 decembrie 2025

Platformă oficială pentru schimbarea furnizorului de energie electrică și gaze 

Autoritatea de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE)lansează o nouă platformă online, pentru schimbarea furnizorului. Prin această platformă, clientul poate alege din comparator ofertele de contracte de furnizare pe care le consideră cele mai avatajoase pentru el. Procesul de schimbare a furnizorului se scurtează la 24 de ore, față de cel puțin 21 de zile cât durează în prezent.

Liberalizarea pieței energiei a fost primită, încă de la început, cu mare neliniște de către consumatori, cei mai mulți dintre aceștia neștiind către care furnizor să se îndrepte și ce tip de contract să semneze. Între timp, au apărut și s-au tot dezvoltat crizele energetice, fapt care i-a determinat pe guvernanți să adopte, într-un final, măsuri de plafonare a tarifelor, aplicabile până la anul.  Însă, deja, unii furnizori și-au notificat clienții că, începând cu 1 decembrie 2022, se vor „actualiza condiţiile comerciale din contractul de furnizare a energiei electrice”. „Dată fiind evoluția crescătoare a prețurilor de achiziție a energiei electrice înregistrată în ultima perioadă pe piața energiei din România, menținerea prețului contractual actual nu mai poate fi susținută. Pe fondul modificărilor substanțiale ale condițiilor care au stat la baza încheierii inițiale a contractului între părți, te informăm că suntem nevoiți să actualizăm prețul de contract”, anunță un funizor de enegie electrică și gaze din zona Moldovei. Astfel, din decembrie, cei care au optat pentru contractul de tip „Start electric”, de exemplu, vor avea un preț la energia electrică, inclusiv TG (componenta de introducere a energiei electrice în rețea din tariful de transport) de 3.72070 lei pe kWh. Însă, conform OUG 27/2022, cu modificările și completările din OUG 119/2022, până pe 31 august 2023, prețurile vor fi plafonate. Astfel, prețul final facturat este de maximum 0,68 lei/kWh (TVA inclus), în cazul celor care, în 2021, au avut un consum mediu lunar cuprins între 0,00 și 100 kWh inclusiv, și de maximum 0,80 lei/kWh (TVA inclus), în limita unui consum lunar de maximum 255 kWh. Cei care depășesc pragul vor plăti prețul din contract, respectiv … de la 952,4 lei, pe întreaga factură.

Schimbarea furnizorului, în 24 de ore



Facturile tot mai mari la energie electrică și gaze naturale i-au făcut pe mulți români să caute furnizori cu prețuri cât mai decente și mai ușor de suportat, în special cei care nu beneficiază de tarife compensate. Pe fondul acestor scumpiri, Autoritatea de Reglementare în domeniul Energiei lansează o nouă platformă online, pentru schimbarea furnizorului – www.posf.ro – care poate fi utilizată pe orice dispozitiv – laptop – calculator, tabletă ori telefon mobil. „POSF este o platformă unică la nivel naţional destinată schimbării de către clienţii finali a furnizorului de energie electrică și/sau de gaze naturale. Prin intermediul POSF se vor lua măsuri de simplificare a procedurilor administrative pentru toți clienţii finali implicați în procesul de schimbare a furnizorului de energie electrică și de gaze naturale prin implementarea unei soluții informatice intuitive și inovative care să contribuie la dezvoltarea unei piețe de energie dinamice și competitive”, anunță ANRE. Platforma va deveni activă cel mai probabil începând cu luna decembrie 2022, termenul de finalizare a proiectului de implementare a platformei. Astfel, prin această platformă, clientul poate alege din comparator ofertele de contracte de furnizare pe care le consideră potrivite profilului său de consumator, dar și să transmită furnizorului toate informaţiile şi documentele necesare contractării ori să schimbe furnizorul în cel mult 24 de ore (și nu 21 de zile sau câteva luni, ca până acum) de la încheierea noului contract. Tot de aici, consumatorul se poate informa de unde este luată energia, la ce termene se emite factura – la o lună sau la două, prin ce metode – clasic, prin poștă, sau prin e-mail , preum și dacă regularizarea se face la anumite luni. Toate aceste criterii trebuie stabilite de la început.

Cum ne putem schimba furnizorul de energie electrică

Practic, completarea cererii în vederea schimbării furnizorului va dura doar câteva minute. Mai întâi de toate, trebuie creat un cont, cu user și parolă. De reținut că ANRE nu va cere niciodată parola conturilor dvs., folosind mesajele trimise prin poştă electronică sau pe telefon. După ce a fost creat contul de utilizator, în cazul energiei electrice, de exemplu, odată introduse datele personale și cele ale contorului, vor apărea automat locul de consum și contractul. Cu ajutorul comparatorului de prețuri, consumatorul va putea vedea și alege oferta cea mai bună. Astfel, va trebui introdus consumul și valoarea facturii curente (inclusiv atașată o poză cu indexul de pe contor), după care se va alege noul furnizor. Următorul demers este confirmarea datelor deja completate de sistem. Cererea va fi înregistrată şi transmisă automat atât furnizorului actual, cât și noului furnizor şi operatorului de reţea. Rămân 24 de ore pentru ca noul furnizor să preia cererea, să o transmită operatorului de rețea și se semneze noul contract.

 



spot_img