Hotarare de CL atacata in contencios administrativ
Legalitatea hotararii prin care Consiliul Local a aprobat schimbul dubios de terenuri de la Autogara, derulat intre municipalitate si o societate imobiliara, a fost contestata in instanta de Prefectura. Prin actiunea Prefecturii, hotararea este suspendata, iar schimbul blocat pana la o decizie contrara a judecatorilor.
Pe data de 19 ianuarie 2011, in cadrul unei sedinte extraordinare, Consiliul Local Bacau a aprobat cu unanimitate un schimb de terenuri intre municipalitate si o societate privata, Fiald Imobiliare SRL.
In urma schimbului, edilii au instrainat o suprafata de 620 de metri patrati, situata pe terenul Autogarii Bacau, primind la schimb 1128 metri patrati in zona fostului poligon auto, pe strada Vantului. Conform Raportului de evaluare intocmit de Sierra Quadrant municipalitatea nu a prezentat documente din care sa reiasa dreptul de proprietate deplin al municipalitatii asupra imobilului-teren. Mai mult, la data respectiva, terenul nu figura intabulat nici la Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara (OCPI) ca fiind al municipalitatii. Cu toate aceste scapari, alesii locali au aprobat, de principiu, schimbul de terenuri.
Autogara, in pericol de desfiintare
Reprezentantii societatii Transport Bistrita, proprietarul Autogarii, au formulat o plangere prealabila impotriva hotararii din 19 ianuarie si s-au prezentat la sedinta CL din 28 februarie pentru a contesta schimbul de terenuri care lasa Autogara fara iesire la arterele rutiere principale. Nicolae Damian, reprezentantul actionariatului de la Transport Bistrita, a declarat – la acea data – ca Autogara nu mai are iesire nici spre strada Vadu Bistritei, nici spre Bulevardul Unirii, astfel incat ea nu mai poate functiona. Afaceristul a dezvaluit ca pe langa schimbul din 19 ianuarie, care a dus la blocarea iesirii catre Vadu Bistritei, edilii au retrocedat si iesirea din Autogara spre Bulevardul Unirii. "Pentru noi e simplu. O inchidem, o facem bani si gata. Dar dumneavoastra trebuie sa ne puneti la dispozitie locuri de parcare pentru 200 de mijloace de transport", afirma Damian in sedinta CL din 28 februarie.
Tot atunci, el a aratat ca Transport Bistrita a facut mai multe cereri catre Primarie pentru concesionarea unor suprafete de acces la arterele rutiere din vecinatate, insa acestea au ramas fara ecou. "S-au facut cereri de concesionare si in 2007 si in 2008. Avem si raspunsuri de la dumneavoastra la acele cereri, vi le putem transmite. Avand in vedere ca Transport Bistrita este de 40 de ani in Bacau ar trebui sa va mandriti. Noi am cheltuit 2 miliarde cu asfaltarea terenurilor pe care dumneavoastra le-ati instrainat", a adaugat Damian in sedinta amintita.
Schimb ilegal de terenuri
Potrivit prefectului Constantin Scripat, schimbul de terenuri aprobat de CL pe 19 ianuarie s-a facut fara respectarea legii. Scripat a declarat ca Primaria nu a putut dovedi ca terenul oferit la schimb s-ar afla in domeniul privat al municipiului, conditie fara de care schimbul nu se putea face. "Nu pot sa merg mai departe si trebuie sa atac acea hotarare. Primaria nu a putut dovedi daca terenul se afla in domeniul privat al municipiului, conditie fara de care schimbul nu putea fi facut. Le-am dat mai multe termene sa prezinte documentele, au expirat toate si n-au reusit sa faca dovada ca terenul este in domeniul privat", a declarat prefectul. El a mai spus ca nu doreste sa fie acuzat ca a blocheaza proiectele de infrastructura ale municipalitatii, dar ca acestea trebuie realizate cu respectarea legii si nu in alt mod.
Primaria a dat ceva ce nu avea
Suprafata de 620 de metri patrati, oferita la schimb de municipalitate, nu aparea – la data aprobarii schimbului de catre CL – in inregistrarile si documentele de la OCPI Bacau. Conform Expunerii de motive ce a insotit proiectul de hotarare vizand aprobarea schimbului de terenuri de catre CL, terenul s-ar afla in domeniul privat al municipiului Bacau, mai exact in rezerva Primariei, municipalitatea avand dreptul sa faca ce vrea cu el. Conform declaratiilor lui Scripat, Primaria nu a putut proba acest fapt. Prefectura a verificat inventarul privat al municipiului, insa suprafata supusa schimbului nu se regasea in document.
Mai mult, raportul de evaluare intocmit de Sierra Quadrant atesta faptul ca Primaria nu a reusit sa faca dovada ca detine terenul oferit la schimb societatii Fiald Imobiliare. Edilii au prezentat doar planul de situatie al terenului, "fapt ce nu certifica corectitudinea din punct de vedere legal a acestuia si nici dreptul de proprietate deplin". La acel moment, Florin Dragomir, asociat in cadrul Sierra Quadrant, a declarat pentru cotidianul Desteptarea ca evaluatorii sunt obligati sa prezinte situatia completa a bunurilor supuse evaluarii. "Cand nu se face proba dreptului de proprietate deplin noi consemnam lucrul asta. N-ar fi deontologic pentru un evaluator sa nu informeze cititorul despre situatia bunului evaluat. O simpla schita care se pune la dispozitie nu e suficienta pentru a certifica dreptul de proprietate", afirma Dragomir.
Edilii sunt nemultumiti ca Transport Bistrita si-a vandut o parte din terenul detinut la Autogara
Reprezentantii municipalitatii sunt nemultumiti ca Desteptarea a dezvaluit culisele schimbului imobiliar de la Autogara. Intr-un drept la replica remis cotidianului pe 10 martie, edilii sustin ca vina pentru situatia in care a ajuns Autogara apartine patronilor acesteia si nu Primariei. Mai mult, edilii ii incrimineaza pe actionarii Transport Bistrita ca au vandut 8700 de metri patrati din terenul detinut la Autogara (!), teren pe care s-ar fi putut realiza – spune Primaria – mai multe iesiri catre arterele rutiere invecinate. "Tinem sa subliniem faptul ca singura vinovata de problemele aparute este doar conducerea SC Transport Bistrita SA, care a preferat sa vanda o mare parte a terenului pe care il aveau in proprietate (aprox. 8700 mp) si pe care puteau sa-si dezvolte infrastructura si inclusiv unul sau mai multe accese in/din Autogara Bacau, fara a se gandi la problemele pe care acum le invoca, preferand sa foloseasca fara drept si in mod gratuit un teren care apartinea unui alt proprietar, in speta municipiului Bacau", se arata in dreptul la replica citat. Practic, marea nemultumire a edililor – ilustrata chiar de declaratiile primarului Romeo Stavarache la sedinta din 28 februarie – este ca actionariatul SC Transport Bistrita a vandut 8700 mp, proprietate privata, fara sa instiinteze Primaria, adica autoritatea publica, de aceasta vanzare.
In aceeasi sedinta, Nicolae Damian declara ca vanzarea terenului s-a realizat pentru acoperirea costurilor unui credit bancar efectuat de societate cu mai mult timp in urma.
Lucian Bogdanel















