vineri, 19 decembrie 2025

Un profesor băcăuan a participat la un inedit program de studiu internațional

De curând, profesorul Gabriel Stan, de la Colegiul Economic „Ion Ghica” Bacău, a participat la programul profesional Internațional Visitator Leadership Program (IVLP) on Demand „Countering Holocaust Distortion and Denial: Building a Framework of Articulated Action”, organizat de Ambasada S.U.A. la București, în Israel și S.U.A. Selectarea profesorului băcăuan a fost datorată calității de membru al Grupului de lucru pentru elaborarea programei școlare, disciplina obligatorie „Istoria Evreilor. Holocaustul” – învățământul liceal și învățământul profesional, organizat de Ministerul Educației – Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație.

Programul International Visitator Leadership Program (IVLP) este administrat de Biroul pentru Relații Culturale și Educaționale al Departamentului de Stat al Statelor Unite, a cărui activitate este autorizată de „Mutual Education and Cultural Exchange Act” din 1961, cunoscută sub numele de Legea Fulbright – Haya, care are drept scop facilitarea înțelegerii reciproce între Statele Unite ale Americii și alte țări ale lumii. Participanții la acest program sunt propuși de membrii misiunilor diplomatice ale Statelor Unite din țările respective.

Programul cu tema „Countering Holocaust Distortion and Denial: Building a Framework of Articulated Action”, la care a participat Gabriel Stan a inclus o serie de vizite la instituții guvernamentale și academice, pentru consultări și schimb de experiență pe tema menționată, în mai multe orașe din diferite regiuni, pentru documentare asupra practicilor specifice domeniului și pentru discuții cu reprezentanți ai unor organizații – federale, locale, academice, non – guvernamentale – relevante. Una din întâlnirile importante a avut loc la Universitatea din Tel-Aviv.



Dezbaterile cu responsabilii educaționali, istorici și cercetători, focalizându-se pe teme de interes comun precum: educația despre Holocaust, procesul de formare profesională a profesorilor de istorie care vor preda disciplina obligatorie „Istoria Evreilor. Holocaustul”, sistemul de educație din Israel, dar și despre cum se va putea colabora în următorii ani.

Programul din S.U.A., organizat de Departamentul de Stat, a conturat următoarele obiective specifice pentru proiect: sistemul de guvernare al S.U.A; dezvoltarea curriculumului pentru educația Holocaustului; eforturile guvernamentale de a combate antisemitismul; activități educaționale inovatoare de informare; organisme guvernamentale, care promovează conștientizarea Holocaustului; educația mediatică pentru a ajuta la combaterea denaturării și negării Holocaustului; legislația care impune educația Holocaustului; societatea civilă și contribuțiile academice la educația Holocaustului.

Discuțiile s-au centrat pe evoluțiile înregistrate de România în ultimii ani, despre noua lege care instituie disciplina obligatorie „Istoria evreilor. Holocaustul”, dar și pe maniera în care mediul administrativ, educațional și politic din România, răspunde misiunii de a combate antisemitismul, xenofobia, discursul instigator la ură.

În acest context, Gabriel Stan a susținut ideea înființării la Bacău a unui centru regional de formare, destinat pregătirii profesorilor de istorie, în perspectiva implementării noii programe. De asemenea, a fost agreată ideea realizării unei platforme educaționale interactive specifice, care să suplinească, deocamdată, absența ghidurilor metodolologice și a manualelor de profil. Ea va putea fi consultată gratuit, deopotrivă de elevi și profesori, dar și de publicul larg interesat de acest subiect. Este posibil ca proiectul să fie susținut financiar de Ambasada S.U.A. la București.

„Sistemul educațional din România se află în fața unei inedite provocări. Introducerea prin lege, începând cu anul școlar 2023 – 2024, a programei de studiu „Istoria Evreilor. Holocaustul”, care are ca scop dobândirea de cunoștințe și perspective noi despre istoria, cultura și tradițiile comunităților evreiești din România, modul în care această minoritate națională a contribuit la evoluția și modernizarea societății românești de-a lungul timpului, dar mai ales înțelegerea istoriei Holocaustului din România. Această materie va fi studiată în învățământul liceal și profesional, în regim de o oră pe săptămână.

Oportunitatea de a participa la acest program internațional, mi-a oferit o perspectivă mai complexă asupra percepției Holocaustului, dar și a altor fenomene genocidale în lumea contemporană, o atenție deosebită fiind acordată educației. Totodată, am beneficiat de un valoros schimb de experiență și de bune practici”, a declarat prof. Gabriel Stan.

 

 

 



spot_img