Atributii noi pentru politistii comunitari
In municipiul Bacau, Politia Primariei este in plin proces de reorganizare. Asta pentru ca incepând cu 1 ianuarie, ea a devenit politie locala, conform unei legi aprobate in Sedinta de Guvern din decembrie, si care a fost publicata in Monitorul Oficial pe data de 29 a ultimei luni. Conform actului normativ, politistii locali vor avea mai multe atributii, dar si zone de actiune.
Incepând cu 1 ianuarie 2011 a intrat in vigoare "Legea politiei locale" (Legea 155/2010). Chiar daca acest act normativ a fost deja publicat in Monitorul Oficial, inca de pe 14 iulie, legea nu poate fi aplicata pâna când nu va fi adoptata prin hotarâre de consiliu local. "Noi deja lucram la un proiect de hotarâre privind aprobarea de catre Consiliul Local a unei hotarâri care sa prevada reorganizarea Politiei Municipiului Bacau in Politia Locala Bacau. Noi speram ca acest lucru sa se intâmple in Sedinta Ordinara a Consiliului Local din luna ianuarie", a precizat Relu Mardare, director executiv al Politiei Municipiului Bacau. Politia Locala va functiona ca un compartiment din cadrul aparatului de specialitate al primarului sau ca institutie publica de interes local, insa va dispune si de personalitate juridica. Noua formatiune va actiona in mai multe domenii. Atributiile ei sunt extinse. Agentii Politiei Locale vor actiona pentru asigurarea linistii si ordinii publice, vor asigura paza bunurilor. Nici circulatia pe drumurile publice nu le va fi straina. Ei vor actiona si in domenii precum disciplina in constructii si afisajul stradal, protectia mediului, activitati comerciale si evidenta persoanelor. Asta inseamna ca vor participa la actiuni comune cu administratorul drumului pentru inlaturarea efectelor fenomenelor naturale, cum sunt: ninsoare abundenta, viscol, vânt puternic, ploaie torentiala, grindina, polei si alte asemenea fenomene, pe drumurile publice.
Cursuri de formare in structurile MAI
Odata cu adoptarea legii, agentii care au atributii in domeniul ordinii si linistii publice, in cel al circulatiei sunt obligati sa urmeze niste cursuri de specialitate, in termen de cinci ani. Mai exact ei vor trebui sa urmeze un program de formare initiala organizat intr-o institutie de invatamânt din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor. Exista insa posibilitatea ca acesti lucratori sa fie scosi din sistem. Conform noului act normativ, daca dupa cinci ani, politistul local nu reuseste sa urmeze macar trei luni de scoala, acesta va fi dat afara din structuri. O noutate privind atributiile viitorilor politisti locali consta in faptul ca acestia vor putea aplica amenzi contraventionale pentru opriri, parcari si stationari ilegale. Ei vor putea opri in trafic si acele autoturisme care circula pe strazile cu acces interzis. Mai mult, pe lânga amenzi ei vor putea aplica si punctele de penalizare la permisul de conducere. Cursurile pe care trebuie sa le urmeze politistii comunitari vor fi platite din bugetul local al orasului sau al comunei respective. In cazul in care, din motive imputabile politistului local inceteaza raporturile de serviciu, in termen de cinci ani de la absolvirea cursurilor de formare initiala, acesta obligat ca plateasca contravaloarea cheltuielilor de scolarizare, proportional cu perioada ramasa.
Pentru a putea fi incadrati in noul sistem, agentii comunitari ar trebui sa dispuna de statutul de functionari publici, asta pentru ca Legea Politiei Locale, prevede acest lucru. In plus Bugetul politiei locale se stabileste conform reglementarilor in vigoare si se aproba prin hotarâre a autoritatii deliberative, la propunerea primarului/primarului general al municipiului Bucuresti.
Trei categorii de politisti locali
Conform Legii Politiei Locale, angajatii vor fi impartiti pe trei categorii: functionari publici cu statut specific, functionari publici cu statut general si personal contractual. "Conform Ordonantei 63 a Guvernului României, incepând cu luna octombrie, in cadrul Politiei Municipiului Bacau activeaza 175 de angajati. Dintre acestia 121 au deja statut de functionar public, iar 54 reprezinta personalul contractual", a declarat Relu Mardare. Nu de putine ori politistii comunitari au actionat impreuna cu lucratorii IPJ. Asta pentru ca "am avut semnat un protocol de colaborare cu Inspectoratul de Politie Judetean Bacau si Inspectoratul Judetean de Jandarmi Bacau. Au fost organizate echipe mixte si de fiecare data am colaborat foarte bine", a mai precizat directorul executiv al Politiei Primariei Municipiului Bacau. Deja exista patrule mixte formate fie dintr-un politist al IPJ si un politist comunitar, fie un politist comunitar si unul sau doi jandarmi.
"Spaga" interzisa
Noua lege interzice in mod clar mita, indiferent ca este data sau luata. Politistului comunitar ii este interzis "sa primeasca, sa solicite, sa accepte, direct sau indirect, ori sa faca sa i se promita pentru sine sau pentru altii, in considerarea calitatii sale oficiale, daruri ori alte anvataje; sa rezolve cereri care nu sunt de competenta sa, ori care nu i-au fost repartizate de sefii ierarhici sau sa intervina pentru solutionarea unor asemenea cereri".
Uniforme gratuite
Atât politistului local, cât si personalului contractual din cadrul formatiunii, care au atributii in domeniul pazei bunurilor si obiectivelor de interes local li se va asigura gratuit uniforma si echipamentul de protectie, iar in cazul in care, in urma misiunilor executate acestea se degradeaza sau sunt distruse, agentii au dreptul la despagubiri corespunzatoare. La incetarea raporturilor de serviciu sau de munca, personalul are obligatia de a preda imediat atât uniforma, cât si insemnele, echipamentul de protectie si documentele de legitimare.
Pregatiti pentru noile atributii
Noile atributii pe care le au politistii locali nu sunt tocmai o noutate pentru agentii bacauani. Asta pentru ca de câtiva ani ei le-au pus in aplicare, in cadrul unui proiect. "Legea Politiei Locale a fost facuta având la baza un proiect pilot, in cadrul caruia politistii comunitari din municipiul Bacau au avut atributii si de control comercial, de disciplina urbanistica, a fost infiintat si un birou pentru protectia mediului si un serviciu pentru siguranta rutiera. Acestea sunt activitati care se regasesc si in noua lege", a declarat Relu Mardare, director executiv Politia Primariei Municipiului Bacau. Proiectul pilot a fost aprobat si a intrat in vigoare in toamna lui 2005. Municipiul Bacau si alte cinci orase din România au fost prinse in acest proiect.
Sinziana Filimon














