Asfaltari cu frana de mana trasa
Orasul Bacau este un adevarat santier, in care nicio lucrare demarata nu se mai termina. Dupa aproape trei saptamani de cand strazile din cartierul Nord au fost decopertate, nici acum nu s-au terminat lucrarile. Strazile sunt in continuare “dezvelite” si lasate la voia intamplarii. Daca in urma cu o saptamana mai zareai cate un utilaj, acum nu mai gasesti niciunul. In timp ce soferii se chinuie sa ocoleasca gropile, muncitorii sprijina gardurile. La propriu. In drumul nostru am intalnit doua echipe ce apartin firmei responsabile cu asfaltarea, insa niciuna nu muncea. In jurul orei 15.00 angajatii, toropiti de caldura, monitorizau traficul, in loc sa puna mana pe lopata. Asa se intampla cand o firma este platita la ora de munca pentru realizarea unui proiect, si nu la lucrare. Pentru fiecare ora de stat la umbra, muncitorii primesc bani. “Avem si noi voie sa stam cinci minute sa ne odihnim. Avem un an la dispozitie sa terminam lucrarea”, s-a scuzat unul dintre muncitori. In acest ritm, lucrarile pentru marea asfaltare promisa de municipalitate se vor termina abia anul viitor.
Bacaul paralizat
Intr-un oras care este tranzitat zilnic de mii de masini, precum Bacaul, orice lucrare de asfaltare ingreuneaza circulatia, traficul devenind infernal. Daca in partea de nord abia se poate circula, nici in partea de vest a orasului situatia nu e mai roza. Lucrarile la pasajul subteran au dat deja peste cap circulatia. Odata cu inchiderea trecerii la nivel cu calea ferata de pe strada Tolstoi, soferii vor avea si mai mult de ocolit. Practic, jumatate din oras va fi paralizata. Cei care vor dori sa ajunga in cartierul CFR vor fi nevoiti fie sa traverseze pasarela de la Narcisa, fie pasarela Margineni.
Bulevardul inceput si… neterminat
Tot la capitolul “lucrari neterminate” poate fi incadrat si bulevardul Vasile Parvan. De ani de zile locuitorii din zona se plang de felul cum arata aceasta “artera rutiera”. Dupa o iarna in care multi soferi si-au “nenorocit” masinile, municipalitatea a demarat un proiect de reabilitare a strazii care prevedea si realizarea sistemului de canalizare. Cu chiu, cu vai, acesta din urma s-a realizat. Ce a ramas dupa, nu este greu de imaginat. Dupa ce s-a turnat primul strat de asfalt, soferii continua sa faca slalom pe acest drum. De ce? Gurile de canalizare amplasate pe mijlocul strazii sunt mult prea inalte. De ceva vreme lucrarile au fost sistate, se pare, din lipsa fondurilor. Dupa ce au asteptat ani de zile sa vada strada terminata, locuitorii din cartierul CFR se pare ca vor mai avea de asteptat inca pe atat.
Asfalt subtire de 47 de miliarde
47 de miliarde de lei vechi primeste societatea Bitunova Romania, care realizeaza in aceaste zile, in Bacau, lucrari de asfaltare, de turnare a „unor covoare bituminoase foarte subtiri, la rece”. In data de 26 mai 2010, societatea Bitunova a castigat contractul cu Primaria Bacau, care se poate prelungi pana la valoarea de 115 miliarde de lei vechi, aproximativ 2,7 milioane de euro. La licitatie au mai participat inca doua societati, asupra carora municipalitatea a preferat sa pastreze confidentialitatea.
Potrivit datelor existente la Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC), societatea Bitunova Romania este detinuta, in momentul de fata, in proportie de 100% de societatea Bitunova Baustoffechnick GmbH, inregistrata in Austria, care face parte din Grupul Strabag, controlat de importanta institutie financiara Raifeissen Bank Austria.
Societatea Bitunova Romania pare abonata la banul public. Majoritatea oraselor importante din tara au atribuit contracte de lucrari societatii. In ciuda datelor financiare raportate, participarea straina de capital este foarte redusa, doar 10.582 de lei si 33 de mii de dolari. Aportul societatii este de 16.110 lei, care sunt impartiti in 1611 parti sociale. In Romania, administrator este Radu Liviu Andrei, care are mandat de doi ani.
Au incalcat conditiile prevazute in contract?
Potrivit anuntului de atribuire a licitatiei, castigatorul nu are dreptul sa subcontracteze lucrari. Atat muncitorii de la Bitunova, cat si unii consilieri locali ne-au confirmat faptul ca in Bacau, societatea Bitunova a avut parte de ajutorul unei societati. „A lucrat firma Akis, care e greceasca. Acum am vazut ca si-au strans lucrurile”, ne-a spus un muncitor de la Bitunova Romania. Situatia ne-a fost confirmata si de consilierul local Marcel Nichita. „Am fost cu primarul pe teren. S-a suparat ca aceasta firma nu si-a facut treaba”, a afirmat Nichita.
Mircea Merticariu















