Municipalitatea se impiedica in propriile abuzuri Scoaterea la licitatie a traseelor pentru transportul in comun din municipiu nu va mai avea loc, dupa ce Prefectura Bacau a atacat in contencios administrativ hotararea de Consiliu Local ce a facut posibila demararea procedurii, la jumatatea lui aprilie. Decizia Prefecturii survine pe fondul unui adevarat jihad administrativ declansat, in urma cu mai multe luni, de Primarie impotriva societatii Transport Public, prestatorul serviciului in municipiul Bacau. Conform principiului tutelei administrative, prevazut de Legea 554, hotararea atacata de prefect este suspendata de drept, pana la solutionarea cauzei.
Prin atacarea in contencios administrativ a HCL nr. 91 din 16 aprilie 2010, Prefectura a preintampinat o situatie ce s-ar fi putut dovedi catastrofala pentru municipiul Bacau: sistarea transportului in comun dupa data de 26 iunie, in conditiile absentei unui cadru legal care sa reglementeze desfasurarea, in continuare, a serviciului. Hotararea, suspendata de drept odata cu atacarea ei, prevedea, la Articolul 2, aprobarea initierii „procedurii de atribuire a gestiunii serviciului de transport public local de persoane prin curse regulate de autobuze”. Aceeasi hotarare mai prevedea ca scoaterea la mezat a traseelor de transport din municipiu este justificata odata cu incheierea contractului de concesiune a lor. Articolul 1 din HCL 91 stipula „incetarea Contractului de concesiune nr. 11252 din 26.03.2004”, in conformitate cu prevederile Legii 92/2007. In opinia edililor, contractul de concesiune incheiat pe 25 de ani intre societatea Transport Public si municipalitate, inceta pe 26 martie 2010. Conform unei clauze contractuale, firma se obliga sa mai presteze inca 90 de zile serviciul, oferind astfel municipalitatii ragazul de a organiza o noua licitatie. Termenul s-a epuizat pe 26 iunie, fara ca Primaria sa fi organizat – in timp util – licitatia privind concesionarea traseelor. In plus, edilii au uitat sa reglementeze situatia transportului in comun dupa data de 26 iunie, astfel incat Bacaul putea deveni primul oras din tara ce ar fi ramas fara transport public din motive de legalitate.
„Prefectura si-a indeplinit atributiile“
Motivatia Prefecturii a avut in prim-plan nerespectarea de catre Primarie a legislatiei europene in vigoare, precum si a Legii 51 ce reglementeaza desfasurarea serviciilor comunitare in tara. Astfel, potrivit Regulamentului Consiliului Europei nr. 1370/2007, Primaria era obligata sa publice in Jurnalul UE intentia de atribuire a traseelor cu cel putin un an de zile inainte de lansarea anuntului de licitatie, lucru pe care municipalitatea nu l-a facut. Mai mult, fixarea de catre Primarie a datei de 17 iulie ca data de licitatie ar fi atras iesirea din cadrul legal al transportului in comun din Bacau, in conditiile in care nu exista niciun contract, act aditional sau conventie care sa reglementeze functionarea serviciului dupa data expirarii contractului de concesiune (26 iunie). Potrivit prefectului Claudiu Balan (foto), Prefectura si-a indeplinit atributiile atacand in contencios HCL 91. „Institutia Prefectului si-a indeplinit atributiile legale, asa cum a facut-o tot timpul in mandatul meu. Nu am ce sa spun mai mult”, a afirmat Balan. De cealalta parte, subprefectul Tudorita Lungu a declarat pentru cotidianul Desteptarea ca odata cu suspendarea hotararii, se „suspenda si masurile stabilite prin respectiva HCL”. Cu alte cuvinte, scoaterea la licitatie a traseelor este blocata, pana cand instanta de contencios administrativ va solutiona litigiul creat in jurul HCL 91.
Ar continua abuzul
Reprezentantii municipalitatii sustin ca licitatia va fi organizata, in pofida demersului in instanta al Prefecturii. Acestia spun ca atribuirea va fi realizata pe baza HCL 163/2010 prin care alesii bacauanilor au aprobat caietul de sarcini pentru licitatie. Ovidiu Popovici, secretarul municipiului, a declarat ca nu are cunostinta de vreo contestatie din partea Prefecturii. „Nu am cunostinta de asa ceva. Oficial nu am primit nimic. Hotararea e suspendata cand se inregistreaza pe rolul instantei contestatia. Nu am cunostinta de o astfel de actiune a Prefecturii. Eu stiu ca HCL 163 nu e contestata. Atata timp cat nu e atacata putem merge inainte”, a opinat Popovici. Prin HCL 163, consilierii locali au aprobat caietul de sarcini privind scoaterea la licitatie a serviciului de transport in comun. Hotararea amintita se bazeaza chiar pe HCL 91 (art. 2), suspendata in urma contestatiei formulata in instanta de Prefectura.
Vechiul contract ramane in vigoare
Gabriel Ionita, avocatul societatii Transport Public, a catalogat actiunea Prefecturii drept una „fireasca si normala intr-un stat de drept”. Ionita a lansat un avertisment catre conducerea municipalitatii, afirmand ca organizarea licitatiei in conditiile in care HCL 91 e suspendata ar putea antrena repercusiuni de natura penala. „Consider demersul prefectului drept unul firesc intr-un stat de drept, cu atat mai mult cu cat in orasul Bacau se pare ca trebuie sa ai curaj pentru a aplica legea in conformitate cu litera si spiritul ei. Atrag atentia autoritatii locale ca demersul prefectului are ca efect direct si imediat suspendarea oricaror operatiuni referitoare la organizarea licitatiei si implicit asupra faptului ca vechiul contract de concesiune este si ramane in vigoare pana la pronuntarea instantei. Orice derapaj institutional in alt sens va avea efecte inclusiv de natura penala”, a declarat Ionita. Conform contractului invocat (n.r. – Contract de concesiune nr. 11252/2004) societatea Transport Public exploateaza in exclusivitate traseele din municipiul Bacau.















