“Imprumut la imprumut” facut de Primarie
Municipiul Bacau merge din rau in mai rau, iar administratia Stavarache, din imprumut in imprumut. La initiativa primarului, consilierii locali vor aproba un nou imprumut, dupa cel girat in toamna anului trecut. Practic, edilii doresc suplimentarea cu inca 31 de milioane lei (aproximativ 10 milioane de dolari), a creditului de 63 de milioane lei aprobat anul trecut. In ultimii trei ani, sefii municipalitatii au luat credite de peste 200 de milioane de lei. Ultimul imprumut contractat de Primarie a fost in luna septembrie 2009. Orasul Bacau este foarte aproape de o criza financiara de proportii si sunt sanse sa intre in faliment.
Potrivit unui proiect de hotarare ce urmeaza a fi supus atentiei alesilor locali, conducerea municipalitatii bacauane doreste sa suplimenteze cu inca 31 milioane lei (aproximativ 10 milioane dolari) creditul contractat in toamna lui 2009 de la BCR, in valoare de 63 de milioane lei. “Se aproba suplimentarea finantarii rambursabile interne contractate de la Banca Comerciala Romana (BCR), prin Contractul Intern nr. 100568/23 septembrie 2009, cu suma de 31 milioane de lei, pana la valoarea maxima de 94 de milioane de lei”, se arata in proiectul amintit. La articolul 3 al proiectului se indica si “sursa de finantare” pentru rambursarea creditului si a dobanzilor: bugetul local al municipiului Bacau, adica buzunarele bacauanilor.
Datorii peste datorii
Pana in momentul de fata, gradul de indatorare al municipiului Bacau se situa la 17%. Cu noul imprumut, gradul de indatorare va depasi 20%. Inainte de semnarea acestui imprumut, administratia Stavarache indatorase Bacaul pentru 17 ani. Acum indatorarea se va intinde pe cel putin 20 de ani. De la bugetul local trebuiau platiti anual, catre banci, 16 milioane de lei (160 de miliarde lei vechi). Pana in 2006, Primaria Bacau nu avea niciun credit activ. Ulterior, au fost contractate trei credite, a caror valoare insumata depaseste 200 milioane de lei. Primul credit, in valoare de 5 milioane de euro, a fost convenit cu Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare (BERD), in iulie 2006. Creditul a fost contractat pentru cofinantarea proiectului “Managementul Integrat al Deseurilor”, proiect ISPA. Un alt credit de mari dimensiuni a fost facut la Raiffeisen Capital&Investment. Primaria s-a imprumutat, la acea data, cu 110 milioane de lei (aproximativ 30 de milioane de euro). Din acesti bani, 35 milioane lei (9,72 milioane euro) au venit in luna noiembrie 2007 si inca pe atat in luna septembrie 2008. Obligatiunile au maturitatea de 17 ani si dobanda calculata, ca medie aritmetica intre ROBID si ROBOR, la 6 luni, la care se adauga o prima de 0,85%. Firma care a consiliat municipalitatea din Bacau a fost VMB Partners. Pentru creditul facut la BERD, dobanda este de 2,6% in euro si pentru creditul prin Raiffeisen Capital&Investment, de 10,07% in lei. Ultimul imprumut, in valoare de 63 milioane de lei, a fost aprobat de Consiliul Local Bacau, in primavara lui 2009. Proiectul de hotarare a trecut lejer prin consiliu datorita majoritatii controlate, la discretie, de Stavarache. Cumulat, pentru cele trei credite, municipiul Bacau are de dat 16 milioane de lei, in, urmatorii 17 ani. La acestea se adauga noul act aditional, prin care vom mai imprumuta inca 31 milioane de lei (7,5 milioane de euro).
Dobanzi de 4 milioane de euro
Un calcul simplu arata care sunt dobanzile care vor fi achitate, indiferent de persoana care va ocupa fotoliul de primar, din buzunarul bacauanilor in anii ce vor veni. Din bugetul local se vor plati catre BERD peste 130 de mii de euro, iar la Raiffeisen Capital&Investment, aproximativ 3 milioane de euro. Pentru creditul facut la BCR, de 63 de milioane de lei (15 milioane de euro), dobanda a fost stabilita la 4,5%, ceea ce mai scoate din vistieria municipalitatii inca 700 de mii de euro. La acestea se vor adauga si dobanzile, care vor fi negociate de primarul bacauan pentru creditul de 7,5 milioane de euro.
Primariile pot intra in insolventa, iar primarii pot fi demisi
Desi a imprumutat constant bani din banci, Primaria Bacau si-a platit lucrarile la contractele publice cu mari intarzieri. Exista firme bacauane care mai au si acum de primit bani pentru lucrari finalizate in 2008 sau 2009. Acest fapt a dus in faliment mai multe firme si s-au pierdut sute de locuri de munca la nivelul municipiului. De curand, Guvernul a aprobat un proiect de lege care are scopul de a stabili cadrul general si procedurile privind redresarea financiara a unitatilor administrativ-teritoriale aflate în criza financiara sau în insolventa. Potrivit noii legi, care urmeaza sa fie promulgata, o primarie se afla in starea de “criza financiara” daca a intarziat cu achitarea obligatiilor de plata lichide mai mult de 90 de zile si daca acestea depasesc 15% din bugetul anual al unitatii administrativ-teritoriale. Procedura stabilita în situatia de criza financiara prevede cinci etape. Ordonatorul de credite trebuie sa anunte Directia Judeteana a Finantelor Publice in 5 zile de la depasirea termenelor de plata, Consiliul Local sau Judetean adopta o hotarare privind instituirea crizei, situatia este inregistrata in registrul pentru situatii de criza, aceasta este anuntata prefectului, care dispune constituirea unei comisii, care in 30 de zile va realiza un plan de redresare economica a localitatii. Vor fi reduse cheltuielile bugetare, plafonul de investitii, sau chiar se va ajunge la disponibilizarea angajatilor din unitatile administrative intrate in colaps financiar.















