duminică, 21 decembrie 2025

Primaria face exproprieri ca in comunism: Strapungere rutiera ILEGALA

Municipalitatea a pus caruta inaintea boilor

Construirea strapungerii rutiere dintre strazile Mihai Viteazu si 9 Mai s-a facut ilegal. Municipalitarea nu a respectat prevederile legale ce reglementeaza exproprierea pentru cauza de utilitate publica. Edilii au dat unda verde proiectului de infrastructura inca din august 2010, fara a-i expropria, in prealabil, pe cetatenii ale caror proprietati se intersectau cu lucrarile. Pentru a corija scaparea de legalitate, municipalitatea a constituit, abia pe 10 februarie, prin hotarare de Consiliu Local o comisie de expropriere formata din 5 membri.
Intre timp, din august 2010 pana in februarie 2011, deci in jumatate de an, lucrarile au avansat pana aproape de finalizare. In octombrie 2010, proprietarii Iulian Stoica si Nourita Stoica au dat in judecata municipalitatea si primarul Romeo Stavarache pentru abuzul infaptuit. Prefectul Constantin Scripat a declarat intr-o conferinta de presa ca va ataca in contencios administrativ hotararile de CL prin care s-a constituit comisia de expropriere.

Municipalitatea ingroapa miliarde de lei vechi in proiecte de infrastructura ilegale. Este cazul strapungerii rutiere realizate intre strazile Mihai Viteazu si 9 Mai, a carei constructie treneaza de jumatate de an. Cauza blocajului o reprezinta faptul ca Primaria nu i-a expropriat pe cetatenii care detineau proprietati ce se intersectau cu lucrarile aferente strapungerii. Astfel, desi noua strada construita intre Mihai Viteazu si 9 Mai este aproape gata, ea nu poate fi data in folosinta pentru ca proprietarii de pamant au dat in judecata municipalitatea si primarul, inca de la finele anului trecut, pentru abuzul administrativ comis. In loc sa-i exproprieze si sa demareze, ulterior, lucrarile, edilii par sa fi actionat pe dos: au demarat lucrarile, iar acum se targuiesc in instante cu proprietarii.



Dosar format inca din octombrie 2010

Suprafata neexpropriata este de 152 de metri patrati si este detinuta de Iulian Stoica si Nourita Stoica. Cei doi au dat in judecata, inca din octombrie 2010, municipalitatea, primarul Romeo Stavarache, precum si constructorul strapungerii, Conextrust. In Dosarul nr. 15882/180/2010, format la Judecatoria Bacau, va interveni si Oficiul pentru Cadastru si Publicitate Imobiliara (OCPI) Bacau, chemat in instanta drept garant de catre Primarie.

"Am cautat o intelegere"

Reprezentantii municipalitatii sustin ca imediat dupa inceperea lucrarilor au luat legatura cu proprietarii in incercarea de a ajunge la un compromis privind exproprierea. "Am cautat o intelegere. Cand am demarat proiectul am luat legatura cu proprietarii si nu s-a ajuns la nicio intelegere. Proprietarul dorea sa fie despagubit pentru toata proprietatea – 650 de metri patrati – noi am propus doar pentru cei 152 de metri afectati de lucrari. Nu am ajuns la o intelegere cu proprietarii", sustine viceprimarul Dragos Luchian. Edilul s-a aparat, afirmand ca legislatia exproprierii a fost promovata de Guvern abia in decembrie 2010, dupa ce lucrarile la strapungere fusesera incepute.
Loghin Achilov, consilier in cadrul Serviciului de restituire a proprietatilor din subordinea municipalitatii, a declarat pentru cotidianul Desteptarea ca, cel mai probabil, pentru zona respectiva nu era intocmita documentatia cadastrala. "Probabil ca nu era intocmita documentatia cadastrala si din cauza asta nu se stia ca pot fi proprietati acolo. Nu stiu exact situatia de acolo, nu m-am ocupat de ea", a afirmat Achilov.

OCPI da cu tifla in nasul edililor: "Nu trebuie sa platim noi greselile lor"

Pentru a-si sustine cauza in instanta, municipalitatea a apelat la sprijinul OCPI Bacau. Functionarii de la Cadastru sustin insa ca Oficiul nu poate raspunde pentru scaparile sau neregulile comise in Primarie. Mihai Postelnicu, jurist in cadrul OPCI Bacau, a
lasat de inteles ca Primaria vrea sa se spele pe maini in eventualitatea in care instantele hotarasc impotriva municipalitatii. "Acum o zi a venit la noi o hartie cum ca suntem chemati garantie in litigiu. Este o mare prostie. Cu alte cuvinte, daca instanta hotaraste impotriva schitelor lor cadastrale, sa platim noi, OCPI, pentru ca le-am avizat. Noi avizam tehnic acele documente, dar limitele proprietatii si schitele sunt facute de specialistii Primariei. Daca ei au gresit cu premeditare nu trebuie sa platim noi", a declarat Postelnicu.

Constructorul n-a stiut ca-s proprietati in drum

Proprietarii au actionat in instanta si constructorul strapungerii rutiere, Conextrust. Administratorul firmei, Viorel Rusu, sustine ca societatea n-a stiut de problemele de proprietate aparute, dar ca a primit unda verde din partea municipalitatii in august 2010.
"Noi n-am stiut nimic despre problemele de proprietate. Dupa ce am realizat aproximativ 60 la suta din lucrare, a venit aceasta decizie judecatoreasca de sistare a lucrarilor. Noua ni s-a predat amplasamentul si ne-am apucat de treaba", a afirmat Rusu.

Prefectura ataca in contencios constituirea comisiei de expropriere

Prefectul Constantin Scripat a declarat intr-o conferinta de presa organizata la sfarsitul saptamanii trecute ca hotararile in baza carora s-a demarat procedura de expropriere si constituit comisia de expropriere vor fi atacate in contencios administrativ. Scripat a apreciat ca Primaria a procedat nelegal, demarand procedurile de expropriere la finalizarea lucrarii, nu inainte de inceperea ei.
"Voi face o actiune in contencios administrativ pentru ca acolo nu s-a respectat legea si nu s-a respectat o proprietate. Prevederile legale sunt clare, iar Primaria – ori din necunostinta de cauza, ori din abuz – a facut exact invers. Intai a construit strada, dupa care s-a apucat de expropriere", a opinat prefectul.
Lucrarile la strapungerea rutiera Mihai Viteazu – 9 Mai au inceput pe 23 august 2010. Dupa mai bine de trei luni, Consiliul Local a emis Hotararea nr. 401/30 noiembrie 2010, prin care se aproba demararea procedurii de expropriere pe cauza de utilitate publica a suprafetei de 152 de metri patrati din totalul de 650 detinuti de Iulian Stoica si Nourita Stoica. Ulterior, pe 10 februarie 2011, la jumatate de an de la inceperea lucrarilor, edilii au aprobat o hotarare vizand constituirea comisiei de expropriere. Aceasta a fost infiintata prin HCL nr. 38 din 10 februarie 2011. In tot acest timp, lucrarile la strapungere au continuat, ajungand aproape de finalizare, fara ca proprietarul Stoica sa fie expropriat.

Iulian Stoica: "M-au pus in fata faptului implinit. O sa-i penalizez la vot in 2012"

Abordat de jurnalistii Desteptarii, proprietarul celor 152 de metri a dezvaluit ca la inceputul lunii septembrie 2010 a realizat ca se contruieste pe terenul sau. Stoica a declarat ca a formulat in instanta doua actiuni: una prin care s-au blocat lucrarile la strapungere, cealalta vizand desfiintarea lucrarilor facute ilegal. "Am fost pus in fata faptului implinit. Pe la inceputul lui septembrie mi-am dat seama ca se lucreaza pe terenul meul. Lucrarile s-au oprit dupa vreo doua luni de cand am formulat actiunea in instanta. M-am trezit cu camioanele prin bucata de pamant. In instanta mai e un dosar prin care cer desfiintarea lucrarii. Eu nu am fost instiintat de aceste lucrari care se faceau pe proprietatea mea. Instanta trebuie lasata sa-si faca treaba", a declarat Stoica.
El a precizat ca nu comenteaza modul in care a actionat Primaria in acest caz, insa – a declarat proprietarul – ii va penaliza pe edili la alegerile din 2012. "Noi i-am ales si nu stiu daca am ales foarte bine. O sanctiune poate veni la anul, la vot. Traim intr-un stat civilizat, eu asa cred, si toti cei nemultumiti au dreptul, odata la patru ani, sa-i penalizeze la vot", a mai spus Stoica.

Cum se face o expropriere

Legea 255/2010 specifica, in clar, modul in care o autoritate publica poate realiza o expropriere. Astfel, Articolul 4 arata ca prima etapa a procedurii de expropriere este aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai lucrarilor de interes national, judetean sau local. Ulterior, autoritatea care executa exproprierea este obligata la "consemnarea sumei individuale aferente reprezentand plata pentru imobilele care fac parte din coridorul de expropriere si afisarea listei proprietarilor". Ultimele etape prevazute de lege sunt transferul dreptului de proprietate, respectiv finalizarea formalitatilor aferente procedurii de expropriere. Toate aceste operatiuni trebuie facute inainte de demararea proiectului socotit de utilitate publica. Lucru pe care Primaria Bacau pare sa nu-l fi facut.

Proiect util pentru bacauani

Lucrarile la strapungerea rutiera au demarat pe 23 august 2010. Oficialii Primariei sustin ca noua artera va duce la fluidizarea traficului auto. Valoarea totala a proiectului se cifreaza la 590.000 RON (5,9 miliarde lei vechi). Potrivit constructorului, lucrarea ar putea fi finalizat in 24 de ore, daca instanta da castig de cauza municipalitatii. Initial, lucrarile trebuiau finalizate in 60 de zile, insa problemele juridice aparute pe parcurs au blocat santierul.
Lucian Bogdanel



spot_img