Categoriile defavorizate nu beneficiaza de facilitati la transportul in comun
Categoriile defavorizate din municipiul Bacau nu beneficiaza nici la aceasta ora de gratuitati la transportul in comun. Motivul il constituie faptul ca Primaria nu a prelungit inca intelegerea cu Transport Public, privind acordarea de subventii pentru pensionari si persoanele cu dizabilitati.
In luna ianuarie, cele doua parti au incheiat o conventie valabila pe 3 luni, prin care municipalitatea se obliga sa subventioneze transportul in comun. Conventia a expirat pe 31 martie, fara ca Primaria sa fi facut demersuri – in timp util – pentru a prelungi intelegerea. Peste 14.000 de pensionari, dar si 2500 de persoane cu dizabilitati, sunt nevoiti sa suporte indiferenta municipalitatii in a le apara un drept perfect legal. Acela de a beneficia de gratuitati sau reduceri la transportul in comun.
Aproximativ 16.000 de persoane defavorizate din municipiu, in cea mai mare parte a lor pensionari si persoane defavorizate, nu beneficiaza de gratuitati si reduceri la transportul in comun, desi legea cere acest lucru. Motivul acestei situatii se regaseste in faptul ca Primaria Bacau intârzie sa incheie o intelegere cu Transport Public, vizând subventionarea transportului pentru categoriile amintite anterior. In luna ianuarie, pe fondul unor tergiversari administrative orchestrate de edili, cele doua parti au incheiat o conventie valabila trei luni. Prin aceasta, Primaria s-a obligat sa subventioneze transportul pentru categoriile sus-mentionate, in conditiile stipulate de lege.
Conventia din ianuarie a expirat pe 31 martie 2010, fara ca municipalitatea sa actioneze in timp util pentru declansarea procedurilor de prelungire a intelegerii. Cu doar o zi inainte de termenul de expirare, pe 31 martie, edilii au convocat in pripa o sedinta de Consiliu Local si au aprobat o hotarâre vizând prelungirea conventiei. Aceasta nu a fost remisa la timp catre societatea de transport in comun, astfel ca, incepând de la 1 aprilie, categoriile defavorizate din municipiu sunt obligate sa suporte costul integral al tichetelor si abonamentelor de calatorie.
"Nu exista nicio conventie si niciun act aditional"
Conducerea societatii de transport neaga ca ar fi semnat cu Primaria o noua conventie. Bogdan Ghervan, presedintele Consiliului de Administratie al Transport Public a declarat pentru cotidianul Desteptarea ca intre municipalitate si societate nu s-a mai incheiat nicio conventie si ca edilii mint atunci când declara ca pensionarii pot circula gratuit cu autobuzele societatii. "O conventie a functionat pâna pe 31 martie. Ea nu s-a mai prelungit, astfel incât dupa data de 31 martie nu mai functioneaza o astfel de intelegere. Municipalitatea a inteles abia dupa ce a primit notificari din partea noastra ca a intârziat negocierea prelungirii conventiei. In plus, intr-un târziu ni s-a remis un act aditional elaborat unilateral de catre conducerea Primariei. Noi nu am fost intrebati nimic. Ni s-a pus o hârtie in fata, dar dupa expirarea conventiei anterioare", a explicat Ghervan.
De cealalta parte, edilii au trimis societatii o adresa prin care invita conducerea Transport Public la discutii privind "unele clarificari" vizavi de situatia creata. Acestea vor avea loc astazi, de la ora 10.00.
"Nu se poate convoca sedinta Consiliului Local pe 31 martie, când a doua zi – pe 1 aprilie – expira termenul vechii conventii, incheiata in luna ianuarie. Este o proasta gestionare a intereselor cetatenilor din partea conducerii municipalitatii. Sedinta trebuia convocata cu cel putin o luna inainte de expirarea conventiei. Acest lucru nu s-a intâmplat, desi numai in luna martie Consiliul Local s-a intrunit de trei ori. Problemele pensionarilor si a persoanelor cu dizabilitati sunt prea importante pentru a fi rezolvate, intre doua cafele, pe parcursul unei jumatati de zi si intr-o sedinta organizata in pripa de catre alesii locali."
Gabriel Ionita, avocat Transport Public
Edilii au vrut sa santajeze Transport Public
La sfârsitul acestei luni, Primaria a remis SC Transport Public SA o adresa prin care incerca sa motiveze dorinta de a nu mai prelungi conventia incheiata in ianuarie. Astfel, edilii arata ca exact la sfârsitul lunii martie (!), contractul de concesionare a traseelor de transport in comun din municipiu ar expira. Asta, in conditiile in care prin Contractul nr. 11252 din 2004, acestea au fost concesionate catre Transport Public pe o perioada de 25 de ani.
Municipalitatea a conditionat continuarea subventionarii transportului in comun pentru categoriile defavorizate de acceptarea de catre conducerea societatii a faptului ca traseele din oras trebuie scoase, din nou, la licitatie. In acest sens, edilii au strecurat in proiectul de hotarâre discutat pe 31 martie un act aditional care prevedea expres, la articolul 1, ca Transport Public recunoaste ca pe 26 martie 2010 concesionarea traseelor a expirat, urmând sa se organizeze o noua licitatie pentru concesionarea lor. Documentele au ajuns in intârziere la societate si, in plus, conducerea acesteia a refuzat sa se lase santajata de Primarie. "Nu am cunostinta despre niciun act aditional", declara – la data respectiva – Bogdan Ghervan, presedintele societatii.
Comunicat de presa
De câteva zile, conducerea Primariei Bacau sustine o intensa campanie de intoxicare a opiniei publice cu privire la subventionarea transportului in comun pentru categoriile defavorizate din municipiu, fie ele pensionari sau persoane cu dizabilitati.
Conducerea societatii Transport Public se arata stupefiata de practicile de "trista amintire" utilizate de Primarie si, pe aceasta cale, se dezice de acestea. In plus, conducerea societatii de transport isi reafirma intentia de a sprijini categoriile defavorizate din municipiul Bacau chiar daca acestea au fost tratate cu indiferenta de catre edili.
Data fiind turnura pe care a luat-o relatia dintre Transport Public si Primarie, conducerea societatii doreste sa faca urmatoarele precizari:
1. Categoriile defavorizate din municipiu nu beneficiaza, in prezent, de facilitati la transportul in comun pentru ca municipalitatea a intârziat prelungirea conventiei incheiata, in luna ianuarie, cu Transport Public. Aceasta era valabila pe trei luni si a expirat, propriu-zis, la 31 martie 2010, fara ca Primaria sa demareze – in timp util – negocierile privind prelungirea ei. De aceea, pensionarii si persoanele defavorizate sunt acum obligati sa plateasca integral costul unui tichet de calatorie.
2. In acest context, societatea Transport Public este supusa de Primaria Bacau unui santaj incalificabil, prin faptul ca Primaria considera ca traseele din municipiul Bacau trebuie scoase din nou la licitatie, intrucât contractul de concesionare a lor a expirat la sfârsitul lunii martie 2010. Conducerea Transport Public reafirma ca, potrivit Contractului de concesiune nr. 11252 din 26 martie 2004, traseele din municipiul Bacau sunt concesionate pe o perioada de 25 de ani de catre societatea de transport in comun (pâna in 2029), astfel incât orice demers al Primariei in acest sens nu poate fi decât abuziv. Pe linia unor nelegalitati pentru care vor plati tot bacauanii de rând, Primaria Bacau conditioneaza continuarea acordarii subventiilor de acceptarea de catre societatea Transport Public a faptului ca pe 26 martie 2010 contractul de concesiune a traseelor a expirat de drept.
3. Conducerea societatii Transport Public avertizeaza, odata in plus, ca nu va accepta niciodata si sub nicio forma ca un drept câstigat anterior in conformitate cu prevederile legale sa fie calcat in picioare de Primaria Bacau din cauza nevoii primarului Stavarache de a-si face imagine pe seama societatii si a clientilor acesteia. Mai mult, conducerea societatii Transport Public avertizeaza ca, in eventualitatea producerii unor prejudicii cauzate de abuzuri administrative, compania isi rezerva dreptul de a le recupera, pe caile prescrise de lege, de la faptuitorii lor.
4. Societatea Transport Public isi reafirma intentia de a sprijini populatia defavorizata din municipiu, cu amendamentul ca pentru o protectie optima a acestei categorii sociale este necesara, mai mult ca oricând, o atitudine constructiva din partea Primariei Bacau si a conducerii sale. In prezent, aceasta nu se ridica la inaltimea responsabilitatilor cu care a fost insarcinata de contribuabilii din municipiul Bacau.
presedinte CA al Transport Public















