duminică, 21 decembrie 2025

Legea Educatiei, intre Caragiale si Ionesco

Prima zi a dezbaterilor la proiectul Legii Educatiei Nationale a fost una tensionata. Rând pe rând, directorii din prescolar, gimnaziu si liceu din intreg judetul au facut amendamente si propuneri cu privire la unele puncte considerate nevralgice. Daca recunosc ca per ansamblu proiectul are si puncte bune, la capitolul administrativ directorii au numai reprosuri.

Daca noua lege trece in forma propusa de Ministerul Educatiei, Consiliul de Administratie al unitatii de invatamânt va fi compus din 1/3 cadre didactice, 1/3 parinti si 1/3 reprezentanti ai consiliului local (art. 82, al. 2), iar directorul este ales doar dintre reprezentantii parintilor si ai consiliului local. Directorii au asadar functii de coordonare si pot fi demisi cu doar doua treimi din votul consiliului. “Nu este o propunere viabila. Consilierii pot demite directorii foarte usor”, observa prof. Gabriel Andrei, directorul Colegiului “Gheorghe Vranceanu”. “Factorul politic devine decisiv, ceea ce nu este normal. Aceste schimbari ar putea fi implementate intr-o societate ideala, in care parintii si consilierii chiar s-ar implica,”, sustine si prof. Daniela Birzu, directorul Liceului de Arta.

Invatamânt obligatoriu de zece ani: opinii pro si contra



Probleme sunt si in ceea ce priveste trecerea grupei pregatitoare si a claselor a IX-a la gimnaziu. Astfel, invatamântul obligatoriu va avea zece ani si va fi inclus in finantarea de baza. Daca directorii de scoli generale sunt de acord, mai ales ca la mijloc este finantarea per elev (destul de consistenta), inspectorul general adjunct, prof. Nicu Harasemciuc, a atras atentia asupra unei chestiuni esentiale: “Avem capacitatea fizica de a gazdui acesti copii? Nu vrem sa revenim la invatarea in mai multe schimburi, asta e clar. Psihologii ne avertizeaza ca orele dupa-amiaza reprezinta perioada cea mai nefasta pentru acumularea de informatie”.

Finantarea pentru licee nu este mentionata

Un alt capitol sensibil, finantarea, a fost luat in discutie. Daca invatamântul obligatoriu este inclus in finantarea de baza (art. 90, al.4), liceele sunt mentionate doar la finantarea complementara, ce ar putea veni de la Consiliile Judetene (CJ). Finantarea complementara ar urma sa se faca doar in baza unui contract de performanta incheiat intre directorul unitatii de invatamânt si presedintele CJ, in cazul liceelor. Totodata, cheltuielile privind inspectoratele scolare, cluburile elevilor, palatele copiilor, centrele de asistenta pedagogica etc. vor fi suportate de minister, deoarece toate sunt incluse in ceea ce se numeste generic “educatie permanenta”. Desi discutiile nu s-au incheiat, concluzia dupa prima zi de dezbateri a fost una singura: “O revolutie nu este o dezbatere de doua saptamâni, ci de doi ani. Trebuie rabdare cu o revolutie”, a declarat prof. Ion Fercu, directorul Liceului “Ion Borcea”, Buhusi.

Andreea Lupascu


spot_img