vineri, 19 decembrie 2025

Cine ii consiliaza pe elevi?

Asistenta psihopedagogica a elevilor este o necesitate intr-un sistem de invatamant aflat in permanenta schimbare, cum este cel din tara noastra. Desi in fiecare unitate scolara exista un astfel de cabinet la dispozitia elevilor, nevoia de cadre specializate in acest domeniu depaseste, de cele mai multe ori, cererea. Cel mai greu din acest punct de vedere o duc elevii din mediul rural. Profesorul psihopedagog joaca de multe ori rolul sfatuitorului pentru numeroasele probleme pe care le intampina in special elevii ajunsi la varsta adolescentei. „Am elevi care vin ocazional si altii ritmic. Unii apeleaza la cabinet doar pentru suport si descarcare, altii pentru a trata, de exemplu, dependenta de calculator. Ma bucur ca deocamdata pot raspunde numarului de solicitari”, a declarat consilier scolar Lidia Blidariu. Regulamentul-cadru pe baza caruia functioneaza aceste cabinete prevede ca la 800 de elevi sau 400 de prescolari sa existe un profesor psihopedagog. In Franta, insa, raportul este de un profesor la 200 de elevi. Deficit major in mediul rural Din cele 67 de posturi scoase la concurs in cabinetele de asistenta psihopedagogica in judet, 65 sunt ocupate in acest an scolar. „Mediul urban este acoperit aproape in totalitate. Ar mai fi nevoie de cativa profesori in Onesti. La nivelul judetului insa, exista doar trei posturi in acest moment pentru prescolari, iar in mediul rural nu avem profesori psihopedagogi”, a declarat Mariana Craciunescu, coordonatorul Centrului Judetean de Asistenta Psihopedagogica. O alta realitate ingrijoratoare o reprezinta numarul scazut de absolventi care doresc sa intre in invatamant pe postul de profesor psihopedagog. In anul scolar 2009-2010 au intrat in sistem doar doua absolvente. Asistenta pe mai multe paliere In anul scolar precedent, cabinetele de asistenta au oferit ajutor nu doar elevilor (pe linia cunoasterii de sine, relationarii, identificarii aptitudinilor si orientare scolara) ci si parintilor care au apelat la sfaturile psihopedagogului pentru probleme precum conflictul intre generatii, situatia scolara a copilului, alegerea carierei. Totodata, profesorii psihopedagogici pot fi de ajutor colegilor – cadre didactice, fiind in stransa colaborare cu dirigintii. „Este importanta popularizarea si informarea elevilor pe care noi o facem la fiecare inceput de an scolar. Exista un numar de telefon la care ma pot gasi, o adresa de mail si ore de consultatii la cabinet. Discutiile sunt confidentiale”, a completat Lidia Blidariu, profesor psihopedagog.

Andreea Lupascu

In anul scolar 2008-2009, 6.914 elevi au solicitat asistenta psihopedagogica individuala si 6.969 colectiva. Elevii au venit cu probleme de tipul adaptarii la un nou ciclu de invatamant, integrarea intr-un grup social, absenteism, dependenta de calculator, lipsa parintilor plecati in strainatate la munca.





spot_img