Nu învățăm nimic…

Un universitar ieșean mi-a mărturisit că, aproape în fiecare an, invită câte un profesor de la o instituție similară din străinătate, pentru a preda la studenți.

Și nu oricum, ci pe cheltuiala profesorilor ieșeni, întrucât ministerul nostru este anchilozat în algoritmi medievali de gândire. Scopul: primenirea mentalităților, oferirea unui feed-back.

Un universitar din California, fost consilier al lui George Bush-senior, ale cărui cursuri le-am urmat în vreo două veri, a rămas siderat atunci când i-am spus că predau și cunoștințe-zgură elevilor mei, fiind obligat de programa școlară. De ce accepți?, m-a întrebat. Pentru că aceste cunoștințe-zgură sunt verificate la examenele naționale, i-am răspuns. A rămas împietrit.

Participând la dezvoltarea un proiect internațional, în Spania am întâlnit o adolescentă din România, care urma aici cursurile unui liceu. Am întrebat-o, întrucât avea experiența a nouă ani de școală românească, unde este diferența.

A concluzionat simplu: „Școala românească: stres. Cea spaniolă, pragmatică, aproape de hobby”.

Foști elevi de-ai mei, copii ai unor prieteni sau colegi au studiat/studiază în străinătate. Unii și-au apropiat doctorate, titluri științifice și statusuri sociale imposibile într-o Românie depravată în raport cu valorile autentice. Câțiva dintre aceștia sunt premianții ,,Deșteptării”.

I-am întrebat: ,,Care este diferența dintre sistemul românesc educațional și cel occidental sau japonez?” Răspunsurile au numitor comun: firescul, pragmatismul, centrarea țintelor pe eficiența economico-socială, exigența, responsabilitatea, respectul, empatia. N-am întâlnit situații în care aceștia să denigreze învățământul românesc.

Dimpotrivă: au evidențiat atuuri care vizează excelența teoretică, truda de Sisif, aproape donquijotească, a multor profesori.

Peste ce au aruncat accente de durere? Lipsa de pragmatism, invazia birocrației exacerbate și a politicului nostru mocirlos (pleonasm?), prezența unor derapaje morale în evaluare, văduvirea perspectivei de pregătire a resursei umane pentru catedră… Nu învățăm nimic din exercițiul excelenței acestor tineri.

Abonați-vă la canalul Telegram Deșteptarea pentru a primi știri necenzurate de "standardele comunității"