miercuri, 17 decembrie 2025

Intru prosteala electoratului / Campania lui Romica

De la revolutie incoace, campaniile electorale au avut ca principala axa atacurile la adresa contracandidatilor. Evident cu lovituri sub centura, cu amenintari mai mult sau mai putin voalate cu dosare, dezvaluri in presa sau linsaj mediatic. Romeo Stavarache se incadraza perfect in acest peisaj. Cu un singur amendament: este singurul candidat care ataca din postura de primar pe cineva care nu mai are nicio legatura cu viata publica. Si nici nu are planuri de viitor in acest sens.

Despre Romeo Stavarache s-ar putea scrie un tratat asupra psihologiei candidatului de pe Bistrita. Si ar exista si un capitol separat: cel dedicat noutatii absolute si anume faptului ca, intreaga campanie se bazeaza doar pe atacuri la adresa unui personaj care nu mai candideaza. Numele sau tulbura somnul lui Stavarache si de aceea, ziua, candidatul-primar incepe sa arunce cu noroi pur electoral in goana dupa voturi.

Analiza de caz



Dupa cum deja probabil stiti, chiar daca asta nu se simte prea tare in viata orasului, Romeo Stavarache a ajuns primar in anul 2004, in urma unui vot negativ, provocat in primul rand de linsajul mediatic la care a fost supus Dumitru Sechelariu. Imediat dupa ce a ocupat fotoliul de primar, Stavarache a declarat ca nu va face niciun fel de comentariu referitor la administratia Sechelariu, ci va lasa organele competente sa o faca. A invocat, in discurs, Curtea de Conturi. Care institutie a venit, a preluat documente si s-a petrecut descarcarea de gestiune. Rezultatul a fost clar: nu s-au cheltuit bani in mod ilegal sau nejustificat. Desi raspunsul l-a deranjat, Stavarache a inghitit in sec si vreme de trei ani nu a mai facut vreo declaratie vizavi de Sechelariu. In toti acesti trei ani de zile, bacauanii s-au asteptat la o adminisiratie daca nu eficienta, macar transparenta. Cu un primar deschis la dialog, cu audiente civilizate, cu lucrari finalizate de constructori competenti. Nu s-au ales cu nimic din toate acestea.

Problema cu banii

Dupa cei trei ani de zile in care am stagnat in lucruri minore, fara importanta, in care Zona Metropolitana nu a functionat, soseaua de centura a ramas doar un vis, investitorii au ocolit Bacaul (mai putin hipermaketurile), lucrarile simple de reparatii au durat mai mult decat termenele de finalizare spre disperarea cetatenilor, Romeo Stavarache a iesit din nou la rampa. Presat de realizarile minuscule, inconjurat de o camarila infometata de bani, prostit de promisiunile unui guvern incapabil, Stavarache a simtit nevoia sa se faca remarcat prin ceva. A ales tinta preferata, pe Dumitru Sechelariu. Va provoc la un exercitiu de imaginatie. Faceti abstractie de numele implicate. Cum vi se pare toata aceasta campanie? De ce primarul inca in functie ataca pe un om care nu mai doreste sa candideze la nimic si s-a retras din viata publica?

Or fi zece?… poate opt!

Ultima gaselnita a lui Stavarache din ultimele luni sunt iesirile televizate la postul lui Liviu Goian. Asta dupa ce, in tot timpul mandatului a avut mari probleme de comunicare cu presa. Oamenii interesati de campania electorala, atatia cati sunt ei, s-ar fi asteptat ca edilul sa iasa in fata cu realizarile din mandat. La ultima iesire pe sticla, din data de 23 mai, Stavarache s-a apucat din nou sa atace. Si sa prezinte printre picaturi cateva dintre realizari. Plin insa de balbe, primarul nu a reusit altceva decat sa demonstreze inca odata zicala conform careia ala pomul laudat sa nu te duci cu sacul”. In prima faza, Stavarache a precizat ca in 2004 a avut un program electoral in opt puncte. Dupa care, pe parcursul emisiunii a spus ceva legat de un program in zece puncte. Mergand pe aceeasi linie curba si plina de sincoape, Stavarache a afirmat ca a cheltuit 400 de miliarde pentru refacerea a 90 de strazi. Prin urmare, marea majoritate a banilor acestia au intrat in conturile unor firme cu actionariat liberal si care, dupa cum ati putut deja citi in cotidianul Desteptarea, nu au efectuat lucrarile la timp, sau cele care le-au terminat au fost facute prost din cauza lipsei fortei economice. A mai existat si un bonus: 80 de miliarde de lei vechi pentru asfaltarea la rece facuta de PA&ampCO, si ale carei rezultate s-a vazut pe masinile bacauanilor. Edilul a mai afirmat ca in contractele municipalitatii nu exista sume mai mari de 12 miliarde pentru un kilometru de drum. Dupa aceea a coborat plafonul la 10 miliarde. aEu, cand am vazut ca un kilometru de drum costa mai mult de 10 miliarde, am oprit licitatia”, a declarat Stavarache. Fara a da exemple concludente. Iar daca tot am amintit de exemple, Stavarache a reusit sa se contrazica din luna ianuarie pana acum. Pe 31 ianuarie, la acelasi post de televiziune, primarul-candidat se batea ca pumnul in piept ca apana in iunie va incepe reabilitarea termica la 100 de blocuri simultan”. Lunile au trecut, iar pe 23 mai, acelasi personaj a declarat senin ca aam inceput reabilitarea termica la 41 de blocuri”. Diferenta de 59 de blocuri s-a pierdut pe drum. Asta ca sa nu mai aducem aminte ca specialistii de la Inspectoratul de Constructii sustin ca ceea ce se face acum se numeste oricum altcumva, numai reabilitare termica nu.

Cosmaruri cu Sechelariu

Numele Dumitru Sechelariu ii provoaca cosmaruri lui Stavarache. Din ce motive, doar dumnelui stie. La aceeasi emisiune, primarul-candidat a avut o serie de iesiri necontrolate la adresa fostului primar. Mai intai a pomenit de datoria de 600 de miliarde pe care ar fi lasat-o Dumitru Sechelariu. Cine are dreptate? Curtea de Conturi, o institutie a statului sau Romeo Stavarache, un politician care doreste sa fie reales? Nu se poate discuta de datorii din moment ce era vorba de lucrari efectuate si inca nereceptionate de autoritati. Apoi, Stavarache a afirmat ca afamilia Sechelariu nu are titluri de proprietate pe terenurile pe care le poseda”. Pai nici nu prea ar avea cum ca acele titluri sa fie pe numele lui Dumitru Sechelariu daca ne referim la Transport Public si fabrica Letea. Din simplul motiv ca terenurile sunt proprietatea celor doua societati, iar in momentul privatizarii, ele au fost achizitionate cu tot cu active si pasive.

Politicianism de campanie

Am disecat cele declarate de Romeo Stavarache nu pentru ca as fi avut o placere sadica sa ascult politcienii atunci cand se intrec in promisiuni. Si nici pentru a-i lua apararea lui Dumitru Sechelariu, ca nu are nevoie de ea. Am scris aceste randuri din simplul motiv ca m-am saturat sa fiu tratat ca un om fara creier de catre politicieni. Iar Romeo Stavarache exceleaza in acest domeniu. Nu ma intereseaza conflictele dintre primarul-candidat si Dumitru Sechelariu atata timp cat ele se desfasoara fara a afecta viata orasului. Dar atat timp cat imi sunt afectate interesele, ma simt obligat sa reactionez. Nu vi se pare ca traim intr-o societate anormala condusa de oameni politici mici macinati de orgolii marunte?

Prostul daca nu-i fudul…

Fiindca televiziunea locala din ograda proprie nu este de ajuns, primarul-candidat a purces spre Bucuresti, insotit la brat de pupila Ionel Palar. Unde a avut parte de o emisiune mai mult decat prietenoasa, amoderata” de unul dintre deontolgii de serviciu de la o televiziune cu o audienta subunitara. Triula perfecta, as putea spune. Bineinteles axa discutiilor a fost tot Dumitru Sechelariu. Privindu-i, mi-am adus aminte de reclama cu ace ba, nu-ti mai ajunge strada?” Spun asta deoarece cei doi muschetari de Bistrita au o problema cu faptul ca Dumitru Sechelariu locuieste in Bacau. Cel mai mult m-a frapat atitudinea moderatorului care a incurcat, apropo de deontologie, varstele in familia Sechelariu. Si a inceput sa dea sfaturi si sa le ureze succes celor doua personaje din platou. Probabil ca or fi fost contra cost. Si pentru ca Romeo Stavarache s-a plans ca nu are loc in presa locala, il sfatuiesc sa-si verifice casuta vocala de la telefonul de serviciu. Nu de alta, dar i-am lasat un mesaj, aflandu-ma in direct la TV Bacau si Radio Alfa. Cu invitatia de a participa la o emisiune. Poate imi explica si mie cum sta treaba cu falimentul fabricii Letea, ca din documente reiese ca-si plateste cele cateva miliarde pe luna la bugetul primariei constant. Iar din buget, onoratul domn Palar a incasat ceva banuti prin firma Luxor.

Scris de Ionut Avram



spot_img