Modernizare in stil romanesc: Doi pasi inainte, unul inapoi!
Modernizarea Aeroportului International "George Enescu" din Bacau, promisa de Blue Air, ar fi trebuit sa se incheie. Contractul de concesionare, in care erau prevazute beneficiile, dar si obligatiile companiei, mai exact, obiectivele care trebuie modenizate si termenele a fost semnat pe 27 ianuarie 2010. Totul trebuia sa se termine in 30 de luni, iar firma urma sa exploateze aeroportul, adica sa incaseze taxe aeroportuare si faca afaceri pe aeroport, ca sa recupereze suma investita si sa obtina profit, timp de 34 de ani. Pe 27 iulie se implinesc 30 de luni, insa investitia nu e realizata nici pe jumatate. Cauzele intârzierii sunt litigiul dintre Blue Air si Consiliul Judetean (CJ) Bacau, legat de contul escrow, precum si refuzul Blue Air de a plati taxa de autorizare, in ideea ca CJ Bacau este proprietarul si beneficiarul investitiei, la final. “Abia pe 14 martie 2011, Blue Air a obtinut autorizatia de constructie”, arata Oana Chelaru, directorul Regiei Autonome Aeroportul International “George Enescu” Bacau, care monitorizeaza, in numele CJ, respectarea contractului. Desigur, CJ Bacau nu are nicio vina aici: nu exista niciun temei legal pentru a scuti Blue Air de plata taxei. Curtea de Conturi i-ar fi imputat, cu siguranta, suma respectiva. De aceea nici nu a fost aprobata solicitarea companiei de a calcula termenul de finalizare de la 14 martie 2011, data obtinerii autorizatiei. CJ a aprobat, in schimb, ca cele 30 de luni sa curga de la data inregistrarii notei de fundamentare, 27 ianuarie 2011, cu un an mai târziu decât era prevazut in contractul initial.
Pârâul Bahna a schimbat solutia
Asadar, in aprilie 2011, dupa obtinerea autorizatiei si organizarea santierului, Blue Air s-a apucat de lucru. In decembrie, regia prezenta consilierilor judeteni un raport privind stadiul lucrarilor. Se arata ca platforma de imbarcare-debarcare trebuia terminata pe 30 septembrie, dar se betonase doar 15 la suta. “E vorba de 2 hectare de teren, arata Oana Chelaru. O suprafata mare, care a trebuit defrisata, sapata, pe care au fost deviate conductele si cablurile, Aeroportul Bacau fiind impânzit de retele. Apoi, din cauza structurii solului, au fost necesare schimbari fata de solutia initiala.” Vecinatatea pârâului Bahna si prezenta, la o adâncime de circa un metru in unele locuri, a unui strat de lut moale l-a obligat pe proiectant sa prevada geocelule pentru a mari rezistenta platformei. In plus, “obiectivele se afla in interdependenta, afirma directorul regiei. Terminalul nu poate fi inceput pâna nu se finalizeaza platforma noua deoarece va fi construit in locul vechii platforme. Sa nu uitam ca lucram pe un aeroport functional si, fiind sezon estival, traficul e foarte intens.” Exista, totusi, progrese fata de ultimul raport: “Avem platforma betonata suta la suta si in maximum o luna putem face receptia finala a acestui obiectiv. Intre timp, s-a schimbat locatia turnului de control. In proiectul initial, era in partea stânga a vechiului terminal, iar acum va fi in apropierea platformei, pe partea dreapta. S-a agreat aceasta pozitie din motive de siguranta si suntem in curs de autorizare la Autoritatea Aeronautica Civila”, arata Oana Chelaru.
Se va lucra si la iarna!
Terminalul este obiectivul cel mai important pentru confortul calatorilor, dar executia lui nici nu a inceput. Un terminal nou ar insemna spatii mai aerisite, mai incapatoare, pasageri mai multumiti si mai numerosi. Prin urmare, directorul regiei nu e multumit: “Mi-as fi dorit ca astazi, când ne uitam pe fereastra, sa vedem avioane pe noua platforma si terminalul deja in constructie.” Saptamâna trecuta, Dragos Benea, presedintele CJ Bacau, si Gheorghe Racaru, directorul general al companiei Blue Air, au evaluat stadiul in care a ajuns investitia. Au constatat ca, la platforma, mai sunt de facut marcajele, de umplut rosturile si de ridicat stâlpii, apoi se va trece la montarea peretilor turnului de control, fundatia fiind deja turnata: “Daca ne vom apuca de terminal si turn, ne vom asigura front de lucru pentru perioada iernii, lucru care nu s-a intâmplat in 2011, când se lucra afara, arata Oana Chelaru. A venit frigul, iar santierul a trebuit stopat.” O bila alba pentru Blue Air este varsarea capitalului social la termenele prevazute in grafic. Fiind vorba de o clauza a carei nerespectare duce la rezilierea contractului, reprezentantii CJ au avut ceva emotii. Din fericire, pâna la ora asta, s-au varsat 40 de milioane de euro din 45. Conform unui studiu privind traficul aerian, la ora asta, Aeroportul Bacau este al V-lea din tara ca numar de pasageri.
Silvia Patrascanu















