duminică, 21 decembrie 2025

Vesti rele pentru fermieri: scumpirea motorinei va dubla costurile

Majorarea preturilor carburantilor in ultimii doi ani situeaza România pe locul II in UE. Cei mai afectati sunt fermierii care cultiva cereale, cartofi, rapita si floarea soarelui. Agricultorii se tem ca, in 2012, câstigul va fi atât de mic incât nu vor mai putea investi in noi culturi.

Pentru agricultori, 2012 a inceput foarte prost, mai exact cu doua scumpiri la combustibili. Prima majorare operata de distribuitori a fost de 2 bani la benzina si 8 bani la motorina, iar a doua, de 9 bani la toate sortimentele de carburanti. Din 2009 pâna in prezent, pretul benzinei a crescut cu 90 la suta, iar al motorinei cu 67,5 la suta. La motorina, doar Cipru este inaintea României, cu 72 de procente. In UE, media a fost de 50 la suta. “Pretul motorinei? E un dezastru pentru noi, afirma Neculai Paun, administrator al Maiscom SRL Sarata. In primul rând, nu avem bani sa o cumparam. Subventia este inca mica pentru motorina si vor fi costuri mari pe hectar. Inseamna ca vom fi nevoiti sa vindem tot ce avem ca sa ne acoperim cheltuielile.” Prin urmare, 2012 va aduce “costuri mari si productie mica, iar in final falimentul pentru majoriatea celor care lucreaza grupat si fac cheltuieli cu ingrasaminte, ierbicide si tot ce trebuie la tehnologia fiecarei culturi.” In fermele vegetale, costul motorinei reprezinta intre 50 si 70 la suta din valoarea cheltuielilor. Carburantii sunt necesari in toate etapele, de la infiintarea si intretinerea culturilor pâna in momentul recoltarii produselor. Ion Furdui sustine ca toti fermierii vor fi afectati: “Costurile se vor dubla si ne vom descurca foarte greu. Daca vom supravietui, va fi aproape la limita.”

Fara taxa de drum!



Scumpirea motorinei ii afecteaza in mod special pe fermierii care au culturi de cereale, cartofi, rapita sau floarea soarelui. Din pacate, subventionarea accizei de catre Guvern nu-i ajuta prea mult. “La noi, cel mai important element de cost este motorina, arata Viorel Ilas, Comis SRL Solont. Apropo de asta, ne deranjeaza foarte tare afirmatia ca ni se subventioneaza motorina. Noi nu vrem subventie la motorina, noi vrem sa nu se mai ia taxe si impozite, in special taxa de drum. Noi mergem cu tractoarele pe tarla, nu pe drumurile publice. Daca nu ne-ar incasa taxa de drum am fi foarte multumiti, nu am avea nevoie de subventie la motorina, care si asa este foarte mica: 1,20 lei pe litru numai in limita a 50 si ceva de litri pe hectar.” Scumpirea carburantilor nu va duce la cresterea pretului cerealelor, sustin fermierii, ci la reducerea profitului pâna la zero. Unii se tem ca nu vor avea bani nici sa-si plateasca facturile emise de furnizori si ratele catre banci.
Silvia Patrascanu



spot_img