Sute de ajutoare sociale taiate
In urma unui control, toate cele 502 ajutoare sociale aprobate de catre conducerea Primariei Horgesti au fost suspendate. Mai multe dosare nu contineau toate documentele necesare. Primarul comunei afirma ca, potrivit noilor reglementari, procedura este mult mai complicata si, ca atare, functionarul primariei nu poate face fata volumului de munca. Ca urmare a verificarii dosarelor, la Plopana doua treimi din ajutoare au fost taiate.
Peste 500 de familii din comuna Horgesti nu vor vedea in aceasta luna niciun leu din ajutorul social pe care ani de zile l-au primit. In urma unui control intreprins de catre singurul inspector social din judet, privind respectarea legislatiei la intocmirea dosarelor, acesta a dispus sistarea platii tuturor ajutoarelor. Este vorba, practic, de 502 familii care luna aceasta, cel putin, nu vor beneficia de suma pe care au primit-o pana acum. “A fost luata aceasta masura, deoarece nu a fost respectata legislatia privind acordarea ajutoarelor”, a declarat Gheorghe Apostu, directorul Agentiei Judetene de Prestatii Sociale (AJPS) Bacau. De partea cealalta conducerea Primariei Horgesti invoca motive obiective. “Se cer mult mai multe documente acum la dosar, s-a marit foarte mult volumul de munca al asistentului social si nu mai face fata, ne-a spus Ionel Turcan, primarul comunei Horgesti. Avem un singur functionar care se ocupa de toate prestatiile sociale iar cerintele pe fiecare dosar de ajutor s-au inmultit foarte mult. Dar nu toate dosarele au fost gasite in neregula. Unele nu au o adeverinta, altele, alta. Atunci, inspectorul social a decis suspendarea platii ca sa le punem pe toate in regula. Dupa revizuire, sigur vom avea aproximativ acelasi numar de beneficiari, pentru ca, intr-adevar, familiile care au primit ajutor pana acum sunt sarace, indeplinesc conditiile prevazute de lege.” Primul edil al comunei Horgesti sustine ca a discutat cu oamenii, le-a explicat situatia si ei au inteles. Si aceasta pentru ca "vina este reciproca, si a functionarului ca nu a fost mai ferm in a cere documentele necesare, dar si a beneficiarilor pentru ca nu le-au adus".
La Plopana, aproape toti beneficiarii isi iau adio de la ajutor
La Plopana, insa, aproape toate familiile care au beneficiat pana in aceasta luna de ajutor social sunt sigure ca nu vor mai avea parte de el de acum incolo. Dar si mai grav pentru ele este faptul ca vor trebui sa dea inapoi banii pe care i-au primit pe cateva luni in urma. Dupa verificarea celor 87 de dosare de ajutor social, 56 au fost anulate. Inspectorul social a constatat ca nu au fost respectate toate prevederile legale la acordarea ajutorului. "Dosarele nu contineau toate documentele prevazute de lege, si este vorba despre acte esentiale, in baza carora se stabileste si se acorda ajutorul social, a mai afirmat directorul AJPS Bacau. Prin urmare, pentru familiile in cauza s-au constituit deja debitele si urmeaza sa fie recuperate sumele achitate ilegal." Cele 56 de familii beneficiare vor trebui sa dea inapoi banii pe care i-au primit in lunile februarie, martie si aprilie. Este vorba despre sume cuprinse intre 8 lei si 250 lei achitate lunar. Cum justifica aceasta situatie conducerea Primariei Plopana? "Fiecare beneficiar de ajutor, apt de munca, incepand din acest an trebuie sa aduca lunar adeverinta de la Agentia de Somaj precum ca este inscris in evidentele acesteia si se afla in cautarea unui loc de munca, ne-a spus Gheorghe Andries, primarul comunei Plopana. Or, pentru aceasta adeverinta oamenii trebuie sa se deplaseze lunar in Bacau. Intr-o familie beneficiara de ajutor sunt si cate trei persoane apte de munca. Ele trebuie sa dea pe transportul cu microbuzul dus-intors 40 de lei, in total, lunar. Si aceasta ca sa ia apoi un ajutor din care nu le ramane nimic. S-a dus cate o persoana, dar nu i-a dat adeverinta si pentru celelalte. Asa ca, probabil, vom ramane doar cu cinci dosare. In anii trecuti au fost prea darnici, acum sunt prea zgarciti. Timp de 10 ani au lasat sa mearga asa lucrurile, i-au facut pe multi beneficiari de ajutor «bursieri» si acum este greu sa fie intarcati."
Obtinerea adeverintei de somaj, foarte costisitoare
Pana in acest an, persoanele apte de munca, beneficiare de ajutor social, trebuiau sa prezinte trimestrial adeverinta care sa ateste ca sunt in evidenta Agentiei Judetene pentru Ocuparea Fortei de Munca. Instituirea acestei obligatii lunar le ingradeste dreptul la ajutor social multor familii carora li se cuvine. Si aceasta deoarece membrii familiilor, apti de munca, trebuie sa se deplaseze lunar la distante mari, lucru care costa, pentru a lua adeverinta. Aceasta are drept consecinta si cresterea volumului de munca al AJOFM Bacau si al punctelor de lucru ale ei din teritoriu. Acestea sunt in Onesti, Moinesti, Buhusi, Targu Ocna, Racaciuni si Podu Turcului si fiecare dintre ele are doar un angajat. El are de rezolvat multe alte sarcini de serviciu, astfel ca, prin rotatie, o data pe luna se deplaseaza la punctele de lucru cate un functionar de la AJOFM pentru a elibera adeverintele. Pe langa faptul ca trebuie sa mearga la punctul de lucru din zona in care locuieste, beneficiarul de ajutor social, apt de munca, trebuie sa respecte si o zi anume pentru a lua adeverinta. Acesta este un impediment, dar, evident, cel mai mare este acela ca trebuie sa dea bani pentru a se deplasa la punctul de lucru al AJOFM Bacau. La Plopana cuantumul ajutorului social se situeaza intre 8 lei si 250 lei. Asadar, unele familii nu primesc nici macar cat dau pe autobuz.
Elena Tintaru















