Ignorat de asociatie si primarie
Cornelus Turcu locuieste intr-un apartament de pe strada Miron Costin si face parte din Asociatia de proprietari 26. Acesta incearca de câteva saptamâni sa afle de ce are de platit sume foarte mari la intretinere, insa nu reuseste sa obtina lamuriri nici de la asociatia de proprietari, nici de la Primaria Bacau. Numai in doua luni, locatarul a fost incarcat cu peste 750 de lei la intretinere.
“Este adevarat ca am acumulat restante, fiindca am avut niste probleme de familie, insa când m-am dus la sediul asociatiei sa achit debitul, am constatat ca mi s-au repartizat sume foarte mari de plata, ne-a declarat locatarul. Am cerut sa mi se explice de unde au rezultat acestea. Am fost dus cu vorba si mi s-a reprosat ca sunt nemultumit.” Locatarul a pus mâna pe Legea 230/2007, care reglementeaza functionarea asociatiilor de proprietari, a studiat-o si, conform acesteia, a solicitat in scris presedintelui de asociatie sa ii puna la dispozitie copii dupa documentele in baza carora s-au stabilit sumele pentru intretinerea din fiecare luna restanta. “Am depus cererea la asociatia de proprietari pe 13 august, declara Cornelus Turcu. Are numarul de inregistrare 598. Nici acum nu am primit raspuns. Cu toate acestea, mi s-a adaugat pe fisa de intretinere costul unei carti postale, peste 5 lei, ca si cum mi s-ar fi trimis raspunsul.”
“De ce ii mai platim?”
Locatarul s-a adresat si biroului pentru asociatii de proprietari din Primaria Bacau. “Pe 25 august am depus cererea cu numarul 38515. Desi au trecut 30 de zile, tot nu am raspunsul. Am solicitat sa se faca o verificare financiar-contabila la asociatie. Legea spune ca primaria are rol de indrumare si control in asociatii, insa nu stiu cum isi face treaba. De fapt, neregulile in calcule tot eu le-am descoperit.” Biroul pentru asociatii de proprietari din Primaria Bacau ii va trimite raspuns locatarului. Nu se respecta termenul legal, dar cine sta sa mai numere zilele? “A fost acolo o greseala, de la firma cu care asociata are contract pentru repartizarea cheltuielilor. S-a corectat, locatarul nu va plati bani in plus”, da asigurari Viorica Cretu, angajat in acest birou. Cornelus Turcu a cerut insa si acestei institutii sa ii faciliteze accesul la documentele din care rezulta datoria sa catre asociatie. “Parca se acopera unii pe altii: asociatia, primaria si CET-ul. Am cerut sa imi explice angajatii biroului de asociatii din primarie cum se acorda ajutorul de caldura. Intâi au spus ca da, apoi au dat vina pe calculator, pe soft. M-am dus la CET si am cerut consumul de gigacalorii de pe scara, fiind singurul bransat la sistemul centralizat. Doar intr-o luna a corespuns cu ce apare la asociatie. Nu mai inteleg nimic. Cine ii controleaza pe oamenii acestia si de ce ii mai platim?” Am incercat sa ii contactam pe presedintele si administratorul asociatiei, insa nu am avut mai mult noroc decât locatarul nemultumit.
“Pe luna martie mi s-au trecut in plus de plata 342,49 lei, iar pe luna aprilie, 410,21 lei. Am inteles ca, dupa ce m-am sesizat, au corectat in fisa, dar daca nu-mi dadeam seama? Nu pot sa umblu luna de luna pe drumuri sa verific facturi. Ce fac cei mai in vârsta sau cei care sunt plecati in strainatate si lasa bani rudelor sa le achite intretinerea?”
Cornelus Turcu, locatar
“Eu am verificat documentele, dar nu am sesizat greseala. Vina este a celui care repartizeaza cheltuielile. Eu nu refac pentru fiecare apartament calculelele. Sunt peste 300! Ma uit pe centralizator, pe factura si daca se potrivesc, e bine. In acest caz, s-a potrivit. Nu stiu, a gresit si centralizatorul. Când apar diferente, ne sesizam.”
Alina Copot, cenzor la Asociatia 26















