Judetul Bacau, primul loc la numarul de dosare suspendate
Judetul Bacau este pe primul loc in tara la suspendarea dosarelor de ajutor social. Acest lucru atesta ca drepturile banesti au fost acordate necuvenit, urmare a nerespectarii prevederilor legale de catre asistentii sociali din primariile judetului. In prima etapa a campaniei nationale de verificare a acestor dosare, din cele peste 9.000 de cazuri punctuale controlate, 2.459 au fost suspendate de la plata.
Judetul Bacau se afla pe primul loc la nivel national in privinta suspendarii dosarelor privind acordarea venitului minim garantat. Un loc rusinos, care arata ca angajatii primariilor nu isi fac treaba si nici nu au ezitat sa incalce flagrant legea. Pana acum, in cele 7 saptamani de derulare a campaniei nationale pentru verificarea respectarii Legii 416, inspectorii sociali de la Inspectoratul Teritorial de Munca (ITM) Bacau au reusit sa controleze 67 din cele 92 de primarii din intreg judetul.
30 la suta din dosare, ilegale
Cele 67 de primarii inspectate aveau in plata la data controlului 9.232 de dosare de ajutor sociale, din care, in urma verificarilor, 2.429 au fost suspendate. “S-a constatat de catre inspectorii sociali ca asistentii sociali si referent care trebuiau sa monitorizeze atent aceste dosare nu si-au facut treaba, a declarat Cristian Cucuian, inspector sef ITM Bacau. Nu au efectuat anchete sociale din 6 in 6 luni, asa cum aveau obligatia si nu au aratat clar, prin acte, ca beneficiarii sunt in evidenta Agentiei pentru Ocuparea Fortei de Munca Bacau.”
Pe langa aceste nereguli constatate s-a mai stabilit ca la unele primarii fisele de calcul nu au fost vizate de Controlul Financiar Preventiv, unele decizii de acordare, modificare sau incetare de plata nu erau depuse la dosar, iar in alte cazuri lipseau adeverintele scolare ale copiilor beneficiarilor si adeverintele de la registrul agricol, prin care trebuie sa se dovedeasca nivelul venitului pe membru de familie.
La Lipova au fost suspendate toate dosarele
Primaria Lipova are 520 de dosare aprobate in baza Legii 416 privind venitul minim garantat si pentru toate 520 a fost suspendata plata. Viceprimarul Costel Holtea sustine ca erorile erau minore: “Nu aveau viza de la fortele de munca sau nu erau actualizate adeverintele medicale. Teoretic, sunt suspendate. Practic, nici nu am facut plati in 2010 din cauza ca nu am avut bani.” Spera, insa, ca va avea in trimestrele III si IV. Si Primaria Horgesti e performera la sanctiuni, cu 527 de dosare suspendate de la plata. Edilul Ionel Turcan sustine ca desi Horgesti e o comuna mare, administratia are putini angajati: “Avem un singur referent la o populatie de 5.200 de locuitori. Pe de alta parte, noi nu am incalcat legea. Eu ii «taiasem» deja pe toti cei care aveau masini, gatere, salupe… Inspectorii au gasit niste adeverinte care nu erau actualizate si ne-au cerut sa refacem dosarele.”
Primarii de “top”:
– Primaria Motoseni – dosare verificate – 223, dosare suspendate – 223
– Primaria Ghimes – dosare verificate – 109, dosare suspendate – 109
– Primaria Horgesti – dosare verificate – 527, dosare suspendate – 527
– Primaria Glavanesti – dosare verificate – 174, dosare suspendate – 174
– Primaria Secuieni – dosare verificate -160, dosare suspendate – 160
– Primaria Lipova – dosare verificate – 520, dosare suspendate – 520
– Primaria Tatarasti – dosare verificate – 114, dosare suspendate – 114
– Primaria Pancesti – dosare verificate – 225, dosare suspendate – 225
Dosare intocmite de bibliotecari
La Pancesti, nici macar nu exista un angajat care sa se ocupe de ajutoare sociale si de incalzire. Se ocupa, de asta, biblotecara. “Suntem 11 angajati si toti avem sarcini suplimentare”, afirma Traian Giurgiu, viceprimarul din Pancesti. De altfel, nu e doar vina autoritatilor, ci si a oamenilor, care nu aduc in termen adeverinta prin care AJOFM confirma ca se afla in cautarea unui loc de munca. Primaria Tatarasti a primit sarcina sa faca 114 anchete sociale de la zero. “Era normal, cand i-am facut noi ancheta nu avea nici cal, nu avea nici vaca, iar intre timp, poate situatia s-a schimbat”, arata Vasile Sidor, viceprimar. Tocmai de aceea, legiuitorul a prevazut obligativitatea ca primaria sa actualizeze din 6 in 6 luni anchetele sociale. Doar ca la Tatarasti nu a fost respectata. Viceprimarul are si explicatii: volumul de munca e foarte mare, “iar noi suntem 13 cu tot cu paznic si femeia de serviciu, asa incat un singur referent face tot, si dosarele la 416, si la ajutorul de incalzire.” Si din cauza ca primaria e saraca, avand “doar un harb de masina” si benzina putina, referentul “face teren” pe jos dintr-un sat in altul. Acum, ca a fost sarcina de la ITM, s-au mobilizat toti: “Am facut deja anchetele sociale, sustine Vasile Sidor. Toti am participat, si agronom, si secretar, au mers si cei doi casieri si am terminat intr-o saptamana.” Ar putea fi o solutie cu repetitie, mai ales ca suntem in plina criza.
Dosare penale pentru vinovati
“Noi am informat permanent Ministerul Muncii de aceste controale si rezultatele lor, a mai spus Cucuian. Se va lua o masura unitara la nivel de tara, dar cu siguranta mlte dosare vor fi sistate de la plata. Acolo unde e vorba de plati nejustificate, de dosare intocmite fraudulos, se va ajunge si la dosare penale, daca este cazul.” De altfel, ministrul Muncii, Mihai Seitan, a declarat ca este decis ca acolo unde se constata o incadrare flagranta a legii, atat beneficiarul dreptului de ajutor social, cat mai ales persoanele care au aprobat dosarele vor fi cercetati penal si vor da explicatii in instanta.
Silvia Patrascanu















