În Evanghelia duminicii ce urmează despre hrănirea celor cinci mii de persoane, Ioan pomeneşte cu numele doi discipoli: Filip şi Andrei. Aceşti discipoli pot fi văzuţi ca reprezentând două tipuri de credinţă. Filip reprezintă credinţa naturală ce nu permite miracole, iar Andrei reprezintă credinţa supranaturală, ce admite miracolele, făcându-le deci posibile.

Isus şi discipolii Săi aveau o problemă. O mulţime imensă de oameni îi urmau şi erau înfometaţi, trebuiau deci hrăniţi. „De unde vom cumpăra pâini ca aceştia să mănânce?” De ce Isus s-a întors către Filip şi l-a întrebat despre cumpărarea pâinilor? El ştia că Filip, în orbirea produsă de gândirea sa naturalistă, nu putea să îşi imagineze alt mod de a hrăni mulţimea decât folosindu-se de bani. De aceea Ioan adaugă: „Însă spunea aceasta ca să-l pună la încercare”. Isus l-a întrebat pe Filip doar pentru a-i sublinia modul eronat în care gândeşte, pentru a-i contrapune acestei gândiri modul în care avea El să acţioneze mai apoi.

Imediat după, vorbeşte Andrei: „Este aici un băiat care are cinci pâini de orz şi doi peşti. Însă ce sunt acestea pentru atâţia?” Andrei era suficient de realist ca să îşi dea seama că cinci pâini de orz şi doi peşti nu reprezintă nimic în faţa unei mulţimi de 5.000 de bărbaţi, plus femei şi copii, dar totuşi avea suficientă credinţă să vadă din acestea un început. Poate Andrei a amintit de pâini şi de peşti ştiind de experienţa nunţii din Cana, unde Isus a transformat apa în vin. El şi-a amintit că Isus nu a făcut vinul din nimic; l-a făcut din ceva. Şi a simţit că este de datoria apostolilor să îi ofere lui Isus acel element de bază pe care, din iubire, să îl transforme ca pe apă în vin, înmulţind mâncarea pentru mulţimea flămândă. Credinţa nu înseamnă deci a ne împreuna mâinile în rugăciune, fără să facem nimic, privind doar spre Cer şi aşteptând să cadă de acolo ceea ce ne dorim. Dimpotrivă, noi trebuie să facem ceva, să căutăm cele cinci pâini şi cei doi peşti ai noştri, ştiind că fără acestea nu va fi miracol. Miracolul nu înseamnă Dumnezeu lucrând pentru noi; înseamnă Dumnezeu lucrând cu noi.

Pr. Richardo-Dominic Baciu

Abonați-vă la canalul Telegram Deșteptarea pentru a primi știri necenzurate de "standardele comunității"
PUBLICITATE