Cultura

Scandal permanent la Teatrul „Bacovia”

Autor: | 13/01/2016 8
„O furtuna” dupa William Shakespeare, in regia lui Silviu Purcarete, pe scena Teatrului de Vara / foto: Liviu Maftei
„O furtuna” dupa William Shakespeare, in regia lui Silviu Purcarete, pe scena Teatrului de Vara / foto: Liviu Maftei

In vreme ce Teatrul nu a reusit, se pare, sa plateasca toate facturile pentru organizarea festivalului de anul trecut, directoarea institutiei isi apara pozitia si spune ca pâna la sosirea Ancai Sigartau, in Bacau nu exista cultura.

Au trecut cinci luni de la incheierea spectacolelor din cadrul Festivalului International Theaterstock, Bacau – 2015. Ecourile s-au stins usor-usor, cele doua coruri si-au finalizat repertoriul, unul pro si altul contra. A fost o premiera pentru oras, a fost un festival bun, apreciat de majoritatea celor care, seara de seara, au iesit in strada, au umplut salile de spectacole. Nu are rost sa mai insistam, fiecare dintre cei implicati si-a facut rezerva necesara de experienta, de concluzii, pentru viitoarea editie. Sursele de finantare, modalitatea de cheltuire a banilor au stârnit suficiente controverse, mai ales ca urmare a unei reticente din partea organizatorilor de a comunica periodic, la timp, cu privire la sursele si destinatia fondurilor alocate sau atrase.

Sa reamintim provenienta acestora: finantare nerambursabila de la Primaria Municipiului Bacau, finantare nerambursabila de la Ministerul Culturii, încasari din bilete, venituri din sponsorizari, donatii, acte de mecenat. Abia la sfârsitul lunii septembrie, staff-ul Festivalului organizeaza o conferinta de presa si face cunoscut bilantul de venituri si cheltuieli, pe capitole, subcapitole, onorarii, transport, productie.

Nu mai insistam, am publicat acel bilant. Partenerul Teatrului la festival a fost Asociatia “Muze Colorate”, a carei presedinta, Madalina Rotaru, a fost prezenta la conferinta si, solidara cu Anca Sigartau, a raspuns la intrebarile ziaristilor, unele dintre ele destul de incomode. “Am vrut sa sprijin acest festival, cu inima si cu experienta noastra. Pentru intreaga prestatie, nu am perceput niciun comision”, a precizat Madalina Rotaru, iar Anca Sigartau a declarat atunci: “Toate cheltuielile, intreaga procedura, inclusiv colaborarea cu Asociatia «Muze Colorate» (marul discordiei – n.n) s-au facut in baza legilor din domeniu si suntem pregatiti sa raspundem, pe baza de documente, tuturor institutiilor abilitate, iar prin intermediul presei, dorim sa comunicam si opiniei publice”, mai precizând ca, din motive obiective, teatrul nu a inregistrat profit de la acest festival.

O baie de vorbe…vorbe

Când aproape toata lumea s-a lamurit, peste numai doua luni, in presa apar informatii ca in contabilitatea teatrului au mai fost introduse alte facturi, refuzate, se pare, de contabilul sef, iar altele, depuse de “Muze Colorate” nu au fost onorate nici pâna in decembrie, suma vehiculata fiind de 60.000 de euro, asociatia fiind in pericol de a fi executata silit de prestatori. Cu toate ca managerul Anca Sigartau a promis transparenta pâna la sfârsit, nu a iesit public sa aduca lamuririle necesare, nu a prezentat nici Primariei situatia de fapt. Zilele trecute am solicitat conducerii teatrului, managerului de proiect, raspunsuri la trei intrebari:

1.Care este situatia si de ce nu au fost achitate acele facturi catre “Muze Colorate”, cu toate ca ele au fost depuse la timp in contabilitate pentru decont?

2. De ce unele facturi au fost introduse in contabilitate foarte târziu, dupa ce se incheiase acel bilant, fie el si provizoriu? Este vorba de plata controversatelor afise, in conditiile in care executia lor a fost prinsa in bugetul alocat.

3.Cum apreciati ca situatia de fapt va fi rezolvata?

Cu toate ca ne asteptam la raspunsuri clare si la obiect, Anca Sigartau ba ar recunoste, ba nu, ca sunt intr-adevar câteva neconcordante intre cele spuse si cele scrise. Din lungul raspuns, redam câteva idei, care, in opinia noastra, ar fi trebuit sa faca lumina.

“Conform contractului încheiat între Teatru si Asociatia «Muze Colorate», spune Anca Sigartau, pe lânga plata onorariilor cuvenite prestatiilor artistice, onorarii care nu au fost comisionate cu niciun leu în plus de asociatie, Teatrul se angaja sa plateasca transportul, cazarea si masa artistilor, atunci când era cazul. Facturile la care se tot face referire sunt facturi de transport, în principal transport aerian, achitate de catre asociatie si depuse drept decont la teatru. Fiecare suma solicitata de catre asociatie este justificata si vine cu dovada platii, în baza ordinelor de plata operate si purtând semnatura bancii.

În plus fata de aceste facturi de transport, asociatia a depus drept decont si facturi de productie, care reprezinta achizitia materialelor consumabile folosite pentru realizarea spectacolelor, pentru care teatrul se angaja sa le puna la dispozitia prestatorului tot conform contractului (de exemplu artificiile folosite în show-ul celor de la Les Commandos Percu si Theatre Tol, asta pentru a enumera doar doua dintre spectacolele care au implicat costuri de productie peste onorariul deja achitat de catre teatru)”, afirma Anca Sigartau, la care mai adauga facturile care reprezinta contractele de drept de autor, conventii civile si prestarea de servicii artistice, pentru alte trei spectacole jucate, iar asociatia le-a platit integral (“la momentul achitarii lor teatrul nu mai avea resurse sa o faca”) si acum solicita decontul lor.

Clar am putea spune, numai ca nu intelegem de ce tocmai facturile catre “Muze Colorate” nu au fost onorate si de ce, la acea data, teatrul nu mai avea bani?

theaterstock6

Estimarea nu s-a pupat cu realizarea

Inca de la inceput s-a adus in discutie faptul ca s-a lucrat pe un buget estimat, fiind prima actiune de o asemenea anvergura. “Când am construit bugetul acestui eveniment am luat în calcul un estimat de încasari si venituri din sponsorizari, estimare care nu s-a realizat. Repet, vorbim de un buget care, ca la orice eveniment, are o parte variabila – în speta cea determinata de încasarile din bilete.(…) Am ajuns astfel în situatia de a nu ne atinge tintele de venituri proprii si sponsorizari estimate si deci în imposibilitatea de a ne achita toti furnizorii”, mai spune directorul teatrului.

Cu toate insistentele noastre nu am aflat suma exacta care urmeaza sa fie solicitata de la Primarie, pentru plata restantelor, deoarece castanele sunt foarte fierbinti. In zilele din urma se cautau febril solutii, la Teatru si in Primarie. Am solicitat, cum este normal, opinia Madalinei Rotaru, presedinte al Asociatiei “Muze Colorate”.

“Sunt convinsa ca toate aceste lucruri se vor clarifica. Tot ce s-a facut prin «Muze Colorate» in desfasurarea Festivalului Theaterstock s-a facut pentru Theaterstock si nu pentru altceva. Eu am pornit in acest proiect cu buna credinta cum au facut-o, cred, toti cei implicati. Am speranta ca toate aspectele financiare aflate in discutie vor fi rezolvate. Am de recuperat o suma, insa am credinta ca o voi recupera pe cale amiabila. Daca va fi nevoie, doar daca va fi nevoie, vom apela si la justitie. Acum atât am de spus. Va multumesc pentru intelegere”.
Madalina Rotaru, Asociatia “Muze Colorate”

Situatia devenise dramatica pe la jumatatea perioadei de desfasuare a festivalului, dupa cum declara Anca Sigartau:
“Existau doua situatii de analiza la jumatatea festivalului si anume: fie îl opream, dar astfel privam publicul spectator de aproape toate spectacolele teatrelor nationale si de minunatele spectacole de strada ale companiilor din Germania, Cehia si Belgia, fie continuam si speram sa recuperam decalajul de încasari în a doua saptamâna. A fost astfel o decizie asumata, desi repet ca sa fie clar pentru toata lumea – BUGETUL GENERAL AL EVENIMENTULUI NU A FOST DEPASIT. Nu a fost realizata tinta propusa din încasarile de bilete si sponsorizari, dar ca si cheltuiala generala ne-am încadrat în suma declarata la început de festival: 3 240 000 de lei.” Nimeni nu contesta acest lucru, ci doar ca, din motive mai putin transparente, unele facturi nu au fost achitate nici pâna acum, când, simplu, organizatorii, cum ar fi fost normal, ar fi trebuit, cu facturile in brate, sa solicite Primariei, Consiliului Local, o solutie.

Facturile circula haotic prin Primarie

Viceprimarul Radu Ababei

Viceprimarul Radu Ababei

Desi nu a dorit sa comenteze in mod oficial noua situatie ivita la Teatru, primarul Romeo Stavarache da asigurari ca absolut toate chestiunile financiare au fost legale la festival, trimitându-ne, pentru mai multe informatii, la viceprimarul Radu Ababei, cel care are in subordine aceasta institutie. Precizam ca nu am afirmat nicaieri ca nu s-a respectat legea, aceasta problema este in atributiile altor institutii. Contactat, viceprimarul sustine ca nu cunoaste in amanunt problema.

„Conducerea teatrului a venit la mine si mi-a cerut sprijinul sa intre in contact cu unul dintre juristii Primariei, teatrul neavând un departament de specialitate. Atât lucru am facut, i-am pus in relatie, dar alte discutii nu am purtat”, arata Ababei. Acesta sustine ca „ultimele facturi care au ajuns la mine au fost cele legate de organizarea sarbatorilor. Restul pot ajunge la alte compartimente din primarie, eu nu am de unde sa stiu”, a completat acesta. Am putea intelege din acest raspuns, ca facturile de la teatru circula prin Primarie cum vor curierii, postasii, este posibil ca ele sa fie prin sertarele Departamentului de Spatii Verzi. O curiozitate tot avem: De ce avea nevoie conducerea teatrului de o consultatie juridica?

Cea mai buna aparare este atacul

Vadit deranjata de interesul presei pentru subiect, normal in conditiile lipsei de transparenta, când este vorba de banul public, dar si a tratarii acestuia cu o oarecare superioritate, neadecvata in situatia in care, chiar daca ecourile au fost preponderent pozitive, acestea nu inlocuiesc adunarile si scaderile din buget, managerul de proiect a tinut sa mai faca o precizare: “Toate cheltuielile facute de catre teatru s-au facut cu respectarea prevederilor legale (legalitatea a devenit o obsesie in abordarea acestui subiect – n.n) si protejând interesul institutiei. Asadar orice comentariu legat de facturi înregistrate mai târziu, achitate sau nu, este de prisos. Eu afirm cu deplina responsabilitate ca nu a existat niciun interes personal, ba, din contra (…) Pâna la controlul Curtii de Conturi, programat în luna iunie, desi am solicitat personal un control cât mai rapid, am în plan sa comandam un audit ale carui rezultate vor fi facute publice conform normelor în vigoare”, incheie Anca Sigartau. Pâna atunci, ramâne fara raspuns intrebarea cu numarul 3: Cum se va rezolva problema banilor aflati in discutie, deoarece, “legal” – “legal”, dar pentru prestatorii de servicii, indiferent care ar fi fost ei, vine scadenta.

Pâna la Sigartau, in Bacau nu exista cultura

Anca Sigartau

Anca Sigartau

Am indraznit, ca la finalul intrebarilor noastre, sa facem observatia ca, luata cu festivalurile, managerul teatrului a neglijat activitatea teatrului si, nu-i numai opinia noastra, aceasta institutie a fost trasformata intr-o agentie de impresariat artisitic, organizatoare de festivaluri si spectacole de strada.

Surprinzator, Anca Sigartau intra in vechiul registru cu demisia, mutarea festivalului in alta localitate, daca in Bacau nu mai este dorit.

“Evident ca Bacaul, ca oras, si minunatii locuitori care au umplut strazile sunt prima optiune, ca ne dorim sa continuam ce am început, dar vreau sa se înteleaga ca asocierea Teatrul Bacovia – Primaria Bacau – Theaterstock este una care aduce beneficii orasului. Nu beneficii personale lui Sigartau, care nu are nevoie de asa ceva. (…)

Îmi voi apara si sustine proiectul pâna la capat si nu sunt în niciun fel dipusa sa îl las distrus. Repet, Theaterstock va continua, aici, la Bacau, sau în alta parte, dar va continua”, aproape rabufneste Anca Sigartau, cum o face si la adresa colegilor din teatru, a orasului, cu toate ca nu am abordat acest subiect.

“Nu vreau sa jignesc pe nimeni, dar, la nivel cultural, Bacaul, în afara de câteva repere (si am aici clar în minte Filarmonica «Mihail Jora» si Colegiul National de Arte «George Apostu») era practic inexistent. Noi nu am facut decât sa fim deschizatori de drumuri si sa fim impulsul necesar pentru ca societatea civila, ONG-urile, ceilalti operatori culturali sa produca proiecte, sa caute si sa gaseasca surse de finantare, sa creeze împreuna o agenda culturala a orasului care sa fie motor pentru dezvoltare”, afirma Anca Sigartau.

Nu-i rau, numai ca antecedentele (“Bacaul, capitala culturala europeana”) contrazic cele afirmate anterior. Totusi: daca tot vorbim, teatrul, ce se intâmpla cu teatrul?

“Evident ca tinta noastra, primordial, este sa facem teatru. Din pacate, însa, am întâlnit aici conditii mult mai dificile decât ma asteptam. Trupa neobisnuita cu performanta, desi printre ei se afla actori cu adevarat talentati si doritori de munca, o stare de lentoare si prafuire profesionala, finantare inexistenta, lipsa recunoasterii la nivel regional, national sau international. Acestea sunt adevaruri crude, care poate dor, dar care au fost punctul de plecare al mandatului meu. (…) Cuvintele mele nu trebuie luate drept critica sau, daca sunt considerate asa, atunci sa fie percepute ca o critica voit constructiva”, afirma, pentru a nu stiu câta oara, Anca Sigartau. Si acuzatiile continua cu refuzul unor regizori prestigiosi de a veni in Bacau pentru a lucra cu trupa din Bacau, “considerat groapa a teatrului românesc si o spun cu mâhnire”, principala cauza invocata fiind nivelul scazut al actorilor si atmosfera neprielnica actului artistic.

“Au trecut opt luni, nu e mult, nu e putin, am avut timp sa ne cunoastem. Ceasul însa începe sa ticaie, ne îndreptam spre decontul primului an si o spun cât se poate de raspicat: ori se va lucra cot la cot cu mine, pentru interesul teatrului, ori ne strângem mâna si fiecare îsi vede de drumul sau. Am ajuns în punctul în care asta este singura cale de actiune.”
Anca Sigartau, director Teatrul Municipal “Bacovia”

“Doamna Sigartau nu prea se ocupa de teatru”

Firuta Apetrei

Firuta Apetrei

Fata de aceasta pozitie a managerului teatrului in raport cu trupa pe care o conduce, afirmata si cu alte ocazii, am dorit sa aflam si opinia presedintelui de sindicat din teatru, Firuta Apetrei, insa ne-am multumit cu cea a Firutei Apetrei… actor.

“Luarile mele de pozitie din aceasta perioada au fost in nume propriu, ca actrita, cu o oarecare experienta si vechime in acest teatru, nu ca lider de sindicat, deoarece mi s-a parut anormal ca imediat dupa ce ai fost numit director sa incepi cu atacuri la adresa teatrului, a prestatiei si calitatii actorilor. Am crezut ca ne-am lamurit, mai ales ca doamna Sigartau a afirmat in fata publicului, cu ocazia «Portilor deschise» de la Teatru ca in Bacau este o trupa foarte buna, cu actori talentati, care pot sta cu fruntea sus in fata oricarei confruntari la nivel national. Vad, insa, ca dumneaei continua sa ne jigneasca, sa desconsidere munca noastra.

Eu m-am saturat sa tot aud aceleasi lucruri, in conditiile in care nici la ora actuala teatrul nu are o strategie, nu are un program coerent, actorii nu au acoperire in roluri noi”, spune vadit surprinsa Firuta Apetrei. Practic, afirma aceasta, din programul initial nu se mai joaca decât “Moara cu noroc”, deoarece, din motive stiute (colaborarea cu multi actori din alte teatre) “Imblânzirea scorpiei”, de Shakespeare, nu se mai joaca. In decembrie s-a lucrat la alt spectacol, insa s-a renuntat si se pregatesc alte doua piese. Mai era un proiect care trebuia inceput in februarie, insa s-a renuntat si la acela, fara explicatii.

“Am inceput munca la un cabaret folcloric, s-a renuntat. «Richard…» a avut doar o repetitie. Nu se poate asa. S-a afirmat de catre Sigartau ca sunt probleme cu regizorii, ca nu vin in Bacau pentru a pune in scena piese noi. Nici acest lucru nu este adevarat, am colaborat – si noul director stie – cu regizori foarte buni si foarte mari, daca este sa-i amintim pe Alexandru Dabija, Alexandru Hausvater”, aminteste Firuta. Cât priveste colaborarile cu alte teatre, cu alti actori, este o practica, insa, de regula, se aduc vedete.

“Adu un Bleont, adu-o pe Adriana Trandafir, joaca tu, Anca Sigartau, esti vedeta. Nu? Actorii cer sa joace, sa munceasca, sa fie distribuiti. A spus la inceput ca avem un repertoriu prafuit, insa o intreb, cu ce a inlocuit acel repertoriu? Au trecut opt luni de la numire. Ce era prafuit, Caragiale, Ibsen?”, este de parere interlocutoarea mea.

“Noi avem o atitudine constructiva, dar sa ne spuna, sa stabileasca ce se joaca azi, mâine sau peste o jumatate de an. Domnule, ca sa inchei, deoarece nu mai vreau sa fiu acuzata ca denigrez teatrul, conducerea, doamna Sigartau nu se prea ocupa de teatru sau nu si-a stabilit exact ce vrea. Nu ne-a consultat asupra multor probleme din teatru, comunicam doar prin avizier.”
Firuta Apetrei, actor Teatrul Municipal „Bacovia”

Nemultumirile mocnesc, nu numai in culise, ci si pe la contabilitate, pe la tehnic. “Pe mine nu ma intereseaza problemele financiare, ce a facut si ce nu a facut doamna Sigartau, are cine sa se intereseze. Noi suntem actori, vrem sa jucam, avem publicul nostru, vrem sa aducem in fiecare zi oamenii la teatru. Nu are decât sa faca câte festivaluri vrea si poate, dar, o spun clar, banii pentru asemenea manifestari nu ar mai trebui sa intre prin teatru. Nu, sa intre in conturile noastre doar banii de productie. Pentru festivaluri sa se gaseasca o alta modalitate de finantare, de evidenta. Sunt atâtea alte modalitati. Si acum chiar inchei: noi vrem sa se ocupe de teatru, noi vrem sa muncim, banii sa fie separati, in rest, totul este OK”, ne-a mai declarat cunoscuta actrita Firuta Apetrei.

Epopeea Theaterstock continua. Urmeaza editia a doua. Sunt deja consultari cu regizori, trupe de teatru din tara si din strainatate, exista si un proiect câstigat, pentru alocarea de bani. Ramâne de vazut daca se va desfasura in Bacau sau in alta localitate.


8 Comentarii la “Scandal permanent la Teatrul „Bacovia””

  1. Radu
    14/01/2016 at 8:06 AM #

    Sunt uimit de tupeul tovarasei director. Tupeu urat!

  2. Niki Vranceanu
    14/01/2016 at 8:50 AM #

    Nu se poate organiza in alta localitate decat daca-l cesioneaza Primaria Bacau, pentru ca, prin proiectul de management depus de doamna Anca Sigartau, Theaterstock apartine Bacaului iar doamna Sigartau, prin indemnizatia de manager pe care o incasează lunar, a fost deja plătita pentru conceptul Theaterstock.

  3. Niki Vranceanu
    14/01/2016 at 8:57 AM #

    In masura in care bugetul aprobat a fost de 1.800.000 de lei, daca doamna Sigartau a contractat de la Asociatia “Muze Colorate” servicii peste acest buget, atunci Asociaţia nu poate fi plătită!
    Din câte cunosc, faptul de a contracta peste buget constituie infracţiune!

    Dacă Asociatia “Muze Colorate” are vreo dovadă că doamna Sigartău a solicitat şi alte servicuii decât cele achitate deja, atunci Asociatia “Muze Colorate” mnu are altă cale decât să acţioneze în instanţă Teatrul Municipal Bacovia. Dacă va câştiga în instanţă (şi dacă are dovezi probabil că ca câştiga), atunci bugetul Teatrului, cf. legii, se va majora astfel încât să se acopere datoria recunoscută de instanţă iar Asociatia “Muze Colorate” îşi va primi banii!

    Iar ulterior, probabil că Teatrul Municipal Bacovia se va întoarce împotriva doamnei Sigartău şi va recupera de la doamna Sigartău suma achitată către Asociatia “Muze Colorate”, cf. eventualei sentinţe. După cum probabil că Teatrul se va îndrepta împotriva doamnei Sigartău pentru a recupera toate sumele angajate peste buget şi plătite de teatru din culpa doamnei Sigartău.

  4. Lupu Stanica
    14/01/2016 at 9:15 AM #

    Pacat de ACTRITA Anca Sigartau/
    Nu stiu cine a impins-o la manageriat dar nu a avut cei mai buni consilieri.
    Urmeaza replica domnului consiler financiar personal care va va explica cum se face un festival, cum se aloca sumele si cum se face un buget si mai ales cum se cheltuie banii.
    La ce haos este in primarie si in oras nici teatrul nu putea scapa.
    Si toate astea poarta un nume :Stavarache !

  5. Cucu Bau
    14/01/2016 at 10:02 AM #

    Lasa ca o strange intr-o buna zi pe ea, si pe Spagarake, si pe Ababei… iar la puscarie ii asteapta nuntasii…

  6. Lupu Stanica
    14/01/2016 at 11:38 AM #

    Cum se face ca o asociatie abia infiintata ( cu lansarea in 28 martie 2015) a ajuns sa gestioneze aceasta relatie cu teatrul?
    A fost pur si simplu o intamplare? Au mai fost si alti doritori sa “ajute”teatrul, s-a facut publica intentia institutiei de a apela la serviciile unor terte persoane pentru acest eveniment?
    Care au fost argumentele in alegerea acestei asociatii (ce mari realizari a avut in cateva luni care sa o recomande ) si care au fost argumentele teatrului pentru o astfel de colaborare ?

  7. Bunicu
    14/01/2016 at 1:45 PM #

    Nu va agitati , asa se intampla cand e vorba de baniii poporului (©Prostii ce platesc biruri),se cearta pt spagi…..iar doamna de la bucalea tre sa sifoneze din Bacau spre Bucalea….de aia arata orasul nostru ca Buhusi-ul de exemplu.Ca daca doamna avea valoare manageriale adevarate se oprea intr-un oras ca lumea ….etec etc etc

  8. Fulg de Nea
    14/01/2016 at 2:28 PM #

    rusine d-na Sigartau , cum puteti spune ” Bacaul pana la venirea d-stra nu a avut cultura ”
    pana la venirea d-stra – Bacaul avea TEATRU !
    aveti atatea probleme in Buc, cu copiii d-vstra , ore va trebuia si deturnare de fonduri , credeati ca moldovenii sunt prosti ??? hai plecati si inca repede …
    si poate pana plecati , aflati cati locuitori are jud. Bc. si cat de mult avem nevoie de teatru !

Comenteaza


Va rugam sa consultati Standardele comunitatii!



EDITIA .PDF

.


Pentru a avea acces la editia PDF a ziarului Desteptarea, inclusiv la paginile de anunturi de mica publicitate, dati click aici.
Abonamentul costa 5 euro/luna


. pagina1