20 aprilie 2024
EconomieProiecte pentru aerul curat al Bacaului

Proiecte pentru aerul curat al Bacaului

Bacauanii au respirat zeci de ani si inca mai respira un aer viciat de noxe provenite din multe surse de poluare. Poate cel mai mare rau care i s-a intâmplat orasului in perioada comunista a fost amplasarea combinatului chimic in coasta orasului, fara sa se tina cont de curentii de aer ce se formeaza pe albiile Bistritei si Siretului si care aduceau in zonele dens populate toate otravurile emanate.

In plus, traficul de dupa 1990, aflat intr-o expansiune exploziva, a adaugat din plin poluare chimica si fonica. Nu sunt prea departe in urma zilele in care se putea iesi din casa inotând prin ceata cu iz de amoniac si combustibil ars, doar cu batista la gura, in vreme ce suferinzii de probleme respiratorii erau prizonierii spatiilor inchise pentru a nu-si risca viata.

Cartierele-dormitor si betoanele

In plus, Bacaul s-a confruntat mereu cu o acuta lipsa de spatii verzi, pentru ca pur si simplu asa a fost gândit planul de dezvoltare urbana. Inainte de 1990, orasul a fost modificat radical in zonele de sud si nord. In locul cartierelor de case au aparut cartiere-dormitor, cu blocuri unul lânga celalalt, fara nici o pesonalitate, fara intimitate, betoane peste betoane. Acolo au fost inghesuiti satenii migrati la oras in cautarea locurilor de munca din fabricile care atunci functionau din plin.



La spatii verzi, insa, nu s-a gândit nimeni, asa ca oricât s-a schimbat, orasul a ramas, in principal, cu acelasi Parc Cancicov, Parcul Trandafirilor, Parcul Gheraiesti, Insula de Agrement si alte câteva petice de verdeata. Asa se face ca orasul avea in 2010 in jur de 18 metri patrati de spatiu verde pe cap de locuitor, in timp ce normele europene spun ca in fiecare municipiu ar trebui sa existe cel putin 26 mp/cap de locuitor de spatii verzi.

Semne de redresare

Intre timp, insa, lucrurile in privinta calitatii mediului au inceput sa se schimbe. Autoritatile locale, impreuna cu organizatiile non-guvernamentale si societatile comerciale importante din oras au pus umarul la diferite proiecte menite sa rezolve problemele de mediu. Pe harta orasului au aparut noi zone verzi amenajate, printre care Parcul Catedralei sau Parcul Olimpic. Mai nou, au fost amenajate parcuri in cartierele Nord si Republicii.

S-au plantat mii de arbori in zone centrale sau marginase, cum ar fi imprejurimile lacurilor de la marginea orasului, cu ajutorul voluntarilor mobilizati de Centrul Regional de Ecologie. Combinatul chimic s-a inchis, iar poluarea de acolo a disparut, dar cu pretul concedierii câtorva sute de oameni. Exista un proiect de ecologizare a vechii rampe de gunoi, unde pe 15 hectare ar putea aparea o noua zona verde. Primaria este in permanenta cu ochii pe noi suprafete ce ar putea fi transformate in zone verzi, dar asta depinde si de retrocedarile care se fac.

Primaria Bacau mizeaza pe “energia verde”

Autoritatile locale au lansat zilele trecute un proiect care presupune reducerea emisiilor de CO2 cu minimum 20 la suta. „Planul de actiune pentru energie durabila” este initiat de Primaria Bacau si beneficiaza de contributia autoritatilor, specialistilor in protectia mediului, reprezentantii institutiilor publice care au legatura cu poluarea si producerea de energie si reprezentanti ai unor ONG-uri.

“Dupa infrastructura, municipalitatea e preocupata, totodata, in a reduce gradul de poluare si consumul energetic si a gasi oportunitati de a produce curent din surse alternative, chiar regenarabile”, a declarat Liviu Scarlat, directorul ADL Bacau. Proiectul prevede si inventarierea, pe suprafata municipiului, a tuturor indicatorilor si factorilor care duc la poluare.

autoi

Transport in comun nepoluant

Parte a acestui proiect este si transportul in comun din municipiul Bacau, care in ultimii ani a tinut mereu pasul cu cele mai inalte standarde europene privind reducerea emisiilor de noxe.
„Societatea noastra continua un program inceput inca din anul 2003, de innoire continua a parcului de autobuze. Face parte din preocuparile noastre constante referitoare la protectia mediului. Anul acesta, SC Transport Public SA Bacau a achitionat inca cinci noi autobuze Isuzu, cu norma Euro 5, cea mai inalta in domeniul eliminarii emisiilor de noxe.

Investitia s-a ridicat la circa 800.000 de euro. In 2010, SC Transport Public a achizitionat alte zece autobuze Iveco, tot cu norma Euro 5, investitie cifrata la circa 1.800.000 euro. Aceste mijloace de transport au si un consum redus de carburant, ceea ce le face si mai putin poluante, asadar foarte competitive in domeniul protectiei mediului”, a declarat Adrian Botez, directorul SC Transport Public SA Bacau.

“Primaria Bacau se implica, in mod obisnuit, in tot ceea ce inseamna energie, in primul rând prin reducerea costurilor la incalzire si a costurilor autovehiculelor prin modernizarea infrastructurii. Ma refer la soseaua de centura, strazile Milcov, I. L. Caragiale, Stefan cel Mare si Mioritei. Aceste investitii vor face din Bacau un oras ergonomic”.
Vasile Tescaru, viceprimarul municipiului Bacau

“Este un proiect pe care Romeo Stavarache, primarul municipiului Bacau, si l-a asumat in fata Comitetului Regiunilor si in fata UE, unde se doreste sa reducem poluarea cu minimum 20 la suta. Primaria lucreaza cu ADL si cu o firma de consultanta de prestigiu. Actori princiali sunt toate entitatile de pe raza municipiului care au legatura cu energiile si poluarea.”
Liviu Scarlat, director ADL Bacau

„SC Transport Public SA este parte in proiectul municipalitatii privind reducerea poluarii. De altfel, noi continuam un program inceput inca din anul 2003, de innoire continua a parcului de autobuze. Face parte din preocuparile noastre constante referitoare la protectia mediului. Pentru transportul in comun din oras, societatea a achizitionat recent cinci noi autobuze cu norma Euro 5, dupa ce in 2010 mai cumparase zece astfel de autobuze. Investitia se ridica la circa 2.600.000 euro”.
Adrian Botez, directorul SC Transport Public SA Bacau

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri