Autostrăzile Bacău – Braşov şi Iaşi – Târgu Mureş, de la război pe Facebook la o soluţie inedită

0


Băcăuanii erau îndemnaţi – pe Facebook, vineri, la prima oră – să vină la Centrul de Afaceri ca să lupte pentru autostrada lor, Bacău – Braşov, împotriva „cotropitoarei” Iaşi – Târgu Mureş. Susţinătorii ieşeni ai celei din urmă organizaseră – spuneau iniţiatorii chemării sub arme – o acţiune de propagandă chiar în tabăra adversă, în Bacău.

După ora prânzului, tensiunea era maximă în sala care găzduia Conferinţa Afaceri.ro. Băcăuanii prezenţi păreau pregătiţi de ripostă. Mai ales că primiseră din partea organizatorilor, Afaceri.ro, nişte autocolante pe care scria „Moldova vrea autostradă: Iaşi – Târgu Mureş”. Iar pe scenă, lângă cei care urmau să vorbească, stătea de dimineaţă un afiş mare cu acelaşi text.

Dezbaterea a fost deschisă de reprezentantul asociaţiei Spirit Civic, Dorin Chirilescu. Subiectul era autostrada Bacău – Braşov şi cum a fost aceasta susţinută efectiv de parlamentarii care reprezintă judeţul Bacău. Astfel, cei prezenţi au aflat că doar un senator şi un deputat, Dragoş Luchian (PNL) şi Ionel Palăr (PNL) au susţinut, în plenul Camerelor din care fac parte, autostrada Bacău – Braşov. Pe lângă interpelări, cei doi au avut şi declaraţii politice, intitulate „Autostrada Braşov – Bacău, o necesitate strategică regională” (Dragoş Luchian) şi „Moldova nu concurează cu nimeni pentru o autostradă. Moldova vrea respect” (Ionel Palăr). Senatorul Marcel Bujor (UNPR) a avut şi el o declaraţie politică, dar titlul acesteia făcea referire la autostrada Iaşi – Târgu Mureş. O interpelare a mai fost consemnată în dreptul senatorului Vasile Nistor (PC). În rest, niciun parlamentar băcăuan nu a susţinut necesitatea construirii urgente a autostrăzii Bacău – Braşov.

Cei din sală nu au scos furcile şi topoarele, cum anunţaseră dimineată. Din contra, dezbaterea a devenit foarte tehnică, iar argumentele au curs doar din partea Bacăului.

Senatorul Dragoş Luchian a prezentat şi soluţia ca cele două autostrăzi „concurente”, Bacău – Braşov şi Iaşi – Târgu Mureş, să devină complementare şi chiar să fie construite mult mai repede. „Nu sunt un fanatic al autostrăzii Bacău – Braşov, sunt interesat şi de Iaşi – Târgu Mureş – a afirmat Dragoş Luchian, singurul parlamentar prezent la conferinţă . În prima fază a Master Planului pe Transport, Bacău – Braşov a primit un punctaj mai mare, la toate simulările, fiind chiar peste Sibiu – Piteşti. Dar la Comisia Europeană, interesul este legat de coridoarele europene de transport, adică Târgu Mureş – Târgu Neamţ. Însă nu Comisia Europeană aprobă Master Planul, ci Guvernul. Dar Guvernul îl va supune dezbaterii Parlamentului, probabil în mai sau iunie. Ambele autostrăzi, Iaşi – Târgu Mureş şi Bacău – Braşov vor fi prevăzute pentru 2023 – 2026. În cinci ani, se vor aloca aproape 15 miliarde de euro pentru construirea tuturor autostrăzilor. Dar, dacă va fi o creştere a PIB care să permită o majorare a împrumutului guvernamental pentru autostrăzi, atunci putem vorbi de o introducere a celor două autostrăzi, Iaşi – Târgu Mureş şi Bacău – Braşov, în calendarul pentru 2018 – 2022”.

Arhitectul Constantin Amâiei a spus: „În 2018 se împlinesc 100 de ani de la Unirea Mare. Până acum, cele trei provincii româneşti trebuia să fie unite prin căi de comunicaţii. Nu s-a întâmplat asta. Iar dezvoltarea dezechilibrată teritorial poate aduce probleme mari. Moldova a fost abandonată. E o greşeală să se spună că singura posibilitate este realizarea autostrăzii Iaşi – Târgu Mureş. Şi noi, băcăuanii, dorim să se construiască Iaşi – Târgu Mureş. Dar şi o autostradă Iaşi – Bacău – Braşov. Aceasta din urmă ar fi fost calea salvării Moldovei. O spune un studiu realizat de un urbanist din Rotterdam. Şi are argumente:1. Este de două ori mai scurtă, deci ar trebui să fie pe jumătate mai ieftină. 2. Ar trece prin mijlocul Moldovei, deci la distanţă aproape egală de Suceava şi Galaţi, deci ar da şanse egale la dezvoltare şi judeţelor de la extremităţi. 3. Ar trece prin majoritatea oraşelor principale şi prin zonele centrale ale mai multor judeţe”.

Doru Simovici, preşedintele Camerei de Comerţ Bacău, a spus că necesitatea autostrăzile spre vest sunt necesare pentru echilibrarea decalajului economic dintre Moldova şi Transilvania şi că numai dezvoltarea economică poate aduce bunăstare.

Un alt vorbitor, Cezar Olteanu, reprezentant al Oneştiului, a avut pretenţii ceva mai mici: „Vreau ca drumul naţional Bacău – Oneşti, care acum arată ca nişte scări, nu ca o şosea, să fie adus măcar la nivelul tronsonului Iaşi – Bacău”.



Raspunderea juridica a comentariilor revine in totalitate autorilor. Inainte de a comenta, cititi Standardele comunitatii! Nu vom accepta comentariile rasiste, xenofobe, care indeamna la ura sau care incita la violenta. In cazul in care considerati ca un comentariu deja aprobat ar trebui eliminat, va rugam sa ne instiintati folosind acest formular.