26 aprilie 2024
ContrasensViitorul comerțului

Viitorul comerțului

În New York, pe Broadway, cale de nouă cvartale între străzile 57 și 48, mai există un singur magazin în funcțiune. Sunt teatre, fast-fooduri, bănci, restaurante, dar, după cum scrie New York Post, restul spațiilor comerciale sunt închise și cu afișe “DE ÎNCHIRIAT” în vitrine.

Publicația spune că această problema este întâlnită și în restul Manhattanului și, deși dezvoltatorii imobiliari, proprietarii de case și companiile de vânzare cu amănuntul spun că nu există motive de îngrijorare, vânzările de cărămizi și mortar scad atât de rapid și pe o scară atât de largă, “încât vor fi necesare schimbări mari în modul în care ne planificăm noile clădiri și orașele”.

Situație nu este roză nici pentru brandurile internaționale, New York Times anunțând luna trecută că H&M s-a trezit cu mărfuri nevândute în valoare de 4,3 miliarde de dolari. Care este explicația? Ne spune Robert Miller de la NY Post:”Cumpărarea de acasă sau de pe un smartphone este mult mai ușoară decât cumpărarea dintr-un magazin. Ușurința de a cumpăra pulovere și becuri on-line stârnește entuziasmul clienților care știu că într-un magazin, funcționarii au nevoie de 15 minute pentru a verifică un cec de 25 de dolari.”

În vreme ce Amazon și alte magazine online controlează 9,1 la sută din totalul vânzărilor cu amănuntul din SUA, dezvoltatorii imobiliari continuă să amenajeze milioane de metri pătrați de spații comerciale. “Puțini comercianți cu amănuntul își pot permite să plătească o chirie mai mare de 250 de dolari pe metru pătrat pe an – dar proprietarii continuă să ceară 400 de dolari pe metru pătrat sau chiar 2.000 de dolari în zonele «prime», cum ar fi Fifth Avenue și Times Square”, mai scrie publicația citată. Într-o încercare disperată de a controla situația, primarul New York-ului a anunțat că va amenda proprietarii de spații care nu sunt utilizate.

Cu toate acestea, se întreabă NY Post, cum să pedepsești, de exemplu, proprietarul unui mic spațiu comercial de la intersecția Third Avenue cu East 76th Street care, deși a scăzut prețul de la 420,000 la 360.000 de dolari pe an, tot nu a găsit client? În principiu, problemele comerțului american au trei cauze principale: creșterea vânzărilor online, schimbarea gusturilor cumpărătorilor și preluarea spațiilor comerciale de către fonduri de investiții care cocoșează comercianții cu chirii împovărătoare.

Dar nici reglementările de urbanism nu trebuie uitate, publicația notând că una dintre căile de rezolvare a problemei ar fi renunțarea la condițiile impuse de oraș ca, în unele zone, clădirile nou-construite să aibă o anumită proporție de spații comerciale deși spațiile existente sunt deja excedentare și nu mai există cerere.

În încheiere, să ne uităm la noi. Deși nu suntem la același nivel cu SUA, comerțul nostru cu amănuntul se îndreaptă în aceeași direcție. Momentan, dezvoltarea masivă a vânzărilor online este blocată de tarifele curierilor. Când plătești 20 de lei transportul și, eventual, încă 20 de lei returnarea produsului, parcă nu ai cumpără online niște teniși de 50 de lei.

Totuși, să nu uităm că din numeroasele magazine de electronice care umpluseră orașul nu au mai rămas decât 2-3 iar locul magazinelor de haine a fost luat de second-handuri. Aceasta din urma fiind o tendință care are, deja, alt factor declanșator.

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri