Săptămâna trecută, în Bacău s-a derulat programul Săptămâna Europeană a Mobilității, , eveniment aflat la a IV-a ediție locală și coordonat de Agenția de Dezvoltare Locală (A.D.L.)Bacău. Detalii despre tot ce s-a întâmplat săptămâna trecută, dar și despre ce se urmărește prin acest tip de acțiuni, am aflat de la Adrian Anghel, director A.D.L. Bacău.

-A fost ediția a IV-a a Săptămânii Mobilității…
-Da, dar aș prefera să facem un scurt istoric, încă de la prima ediție. Atunci am pornit de la un concept care s-a răspândit în toată Europa și apoi în toată lumea. Săptămâna Europeană a Mobilității este la nivelul bătrânului continent la ediția a XVII-a. Noi am început această activitate, la prima ediție, odată cu proiectul „Push & Pool”, care era un proiect de management al parcărilor, în care s-au făcut schimburi de bune practici și s-a discutat cum se pot amenaja parcările. Odată cu acel proiect am aderat și la acestă activitate de Săptămână Europeană a Mobilității.

-S-a realizat ceva în edițiile precedente?
-Încă de la prima ediție s-a început conștientizarea cetățenilor și îndemnarea populația să folosescă și alte tipuri de transport, cum ar fi mersul pe bicicletă, mersul pe jos (pietonal) și cu transportul public. Ce dorim să concretizăm pe proiectele pe infrastructură este să creăm piste pentru biciclete pe care noi le numim mai elegant „coridoare nemotorizate”. Tehnic vorbind, un coridor nemotorizat nu cuprinde doar pista pentru biciclete ci și amenajarea zonei cu bănci, cu stative pentru biciclete unde pot fi parcate, și multe altele, inclusiv mobilier urbam.

-În teorie sună foarte bine. E realizabil tot ce spuneți?
-La asta lucrăm în momentul de față. Până la sfârșitul acestui an trebuie să depunem toate proiectele pe infrastructură pe mobilitate urbană. Acestea vor fi depuse la ADR Nord-Est iar ei le vor transmite mai departe dacă sunt eligibile. În momentul de față, prin planul de mobilitate urbană sunt identificate locurile unde vor fi construite aceste coridoare nemotorizate.

-Puteți să ne dați un exemplu ?
-Sunt niște trasee care trebuie să unească Bacăul, de la sud până la zona centrală. Din zona centrală, mai exact din zona parcului va fi un alt traseu până pe Insula de Agrement iar de acolo un alt coridor nemotorizat până spre Șerbănești. În total sunt opt proiecte mari de coridoare nemotorizate și un proiect de management al traficului. În studiul de fezabilitate se va spune exact pe unde vor trece. Dacă e loc în zona de trotuar sau în zona de carosabil. Asta vor decide proiectanții.

-Puteți să ne spuneți câte ceva despre finanțarea acestor proiecte ?
-Sunt 40 de milioane de euro destinate municipiului Bacău, dar trebuie să venim cu proiecte și să-i accesăm. De aceea, noi am creat, chiar prin Săptămâna Mobilității, o campanie de conștientizare pentru că municipiul Bacău este un oraș care se pretează mersului cu bicicleta, față de Iași sau Piatra Neamț, orașe care au coline si dealuri. Apoi, tramele stradale nu mai suportă atâtea mașini. Noi suntem unul din orașele cu cel mai mare grad de motorizare, 380 de mașini la mia de locuitori, foarte aproape de capitală.

-Revenim la ediția a IV-a a Săptămânii Europene a Mobilității în Bacău.
-Continuăm această idee și am avut și o serie de activități. Între acestea, notabile sunt „Turul Ciclist al Mobilității Urbane”, activitate la care au participat aproximativ 400 de participanți, un eveniment la care câștigătorii au primit premii din partea sponsorilor noștri Barleta, Cora și Dechatlon. „Turul ciclist” s-a desfășurat pe traseele pe care dorim să proiectăm coridoarele nemotorizate. Am mai avut o „Info-Mobilitate” care a cuprins activități de informare și conștientizare a elevilor din școlile gimnaziale. Foarte interesant și important a fost parteneriatul pe care l-am avut cu SC Transport Public, în urma căruia timp de o zi am oferit transport gratuit pentru băcăuani pe autobuzele societății de resort. Tot în această săptămână am avut și o masă rotundă, tema pusă în discuție fiind parcările din oraș. Nu în ultimul rând, Săptămâna Europeană a Mobilității s-a încheiat cu „Ziua fără mașini”, o zi în care s-au organizat diverse concursuri sportive dar și o promenadă pe acorduri muzicale în centrul orașului.

-Au fost activități importante și interesante. La ce să ne așteptăm pe mai departe ?
-Pe de-o parte este această politică de informare și conștientizare a populației pe segmentul de ce înseamnă mobilitate urbană, un concept des întâlnit în ultimii ani, astfel să gândim cumva cum să ducem orașul spre altceva. Practic începem să pregătim cetățenii pentru proiectele de infrastructură pe care le vom crea. Ne-am mai gândit și la varianta bike sharing cu pistele de biciclete, modalitate prin care poți închiria o bicicletă dintr-un puct până în altul…

-Putem trage o concluzie?
-Concluzionând, toate proiectele care au venit în această perioadă de programare pe fonduri europene sunt pentru reducerea poluării aerului, obiectivul european principal. Pentru a ajunge la acest obiectiv găsești diverse instrumente. Spre exemplu, unii încercă investiții în transportul electric, cum ar fi tramvaile. Noi, care nu avem acest timp de transport iar societatea de transport băcăuană dispune de o flotă destul de nouă față de alte orașe, ne-am orientat pe această parte de piste pentru biciclete. Aș vrea doar să mai punctez că această activitate a fost organizată în primul rând de municipalitatea Bacău prin Agenția de Dezvoltare Locală Bacău.

Alte articole