16 mai 2024
Actualitate“Suntem o companie care acordă atenție sporită siguranței zborului, în detrimentul profitului...

Interviu cu Căpitan Cristian Mocanu, Pilot Comandant și Director de Conformare și Siguranță DAN AIR 

“Suntem o companie care acordă atenție sporită siguranței zborului, în detrimentul profitului imediat”

Deși este considerat unul dintre cele mai sigure mijloace de transport, zborul cu avionul este cel care le trezește oamenilor multă frică. Turbulențele, decolările sau senzația de necunoscut din timpul zborului le dau pasagerilor emoții. Cristian Mocanu este Pilot Comandant cu peste 10.000 de ore de zbor și Director de Conformare și Siguranță al companiei DAN AIR și ne explică pe larg, într-un interviu exclusiv pentru Ziarul Deșteptarea, care sunt principalele măsuri de siguranță pe care compania le respectă pentru ca pasagerii să aibă zboruri relaxante și sigure. 

Ce presupune funcția de Director de Conformare și Siguranță? 

Funcția de de Director de Conformare și Siguranță presupune în primul rând 2 direcții principale, cea de monitorizarea continuă a conformării cu regulamentele aplicabile și cea de siguranță operațiunilor aeriene. În privința aplicării reglementărilor în vigoare, monitorizarea conformării se realizează în primul rând prin audituri și inspecții în cadrul tuturor departamentelor operaționale DAN AIR, iar apoi prin tot suportul oferit în aplicarea regulamentelor aplicabile. Astfel că, împreună cu o echipa de auditori interni, reușim să realizăm supravegherea continuă a tuturor politicilor, proceselor și procedurilor aplicate în cadrul DAN AIR, pentru a ne asigura astfel că departamentele operaționale își desfășoară activitatea corect din punct de vedere legal.



Pe direcția de siguranță în derularea activităților de zbor și a operațiunilor la sol, împreună cu o echipa de ofițeri de siguranță, reușim să preluăm prin sistemul de raportare a evenimentelor toate neregulile și abaterile de la procedurile operaționale sesizate de către orice angajat al DAN AIR și să transmitem recomandări către departamentele vizate pentru remedierea și îmbunătățirea proceselor interne.

 

Care sunt măsurile pe care le luați pentru a spori siguranța în timpul zborului? 

Pentru a avea un nivel de siguranță cât mai ridicat DAN AIR investește resurse financiare și personal temeinic antrenat în:

toate etapele de pregătire a membrilor de echipaj, care se realizează atât inițial, după cum am discutat anterior, cât și recurent, la fiecare 6 luni de zile, pentru a menține activă starea de promptitudine a piloților care pot interveni în orice situație;

dotarea departamentelor operaționale cu echipamente și tehnică informatică pentru a facilita derularea proceselor interne și pentru a identifica astfel măsuri proactive în îmbunătățirea condițiilor de lucru;

întreținerea aeronavelor după înalte standarde de siguranță impuse atât de reglementările în vigoare, cât și de managementul actual pentru asigurarea continuității companiei aeriene în condiții de siguranță și confort pentru pasageri.

 

Prin ce se diferențiază DAN AIR față de competitori? 

DAN AIR a reușit să atragă în primul rând personal cu vastă experiență în activitatea operațională, să investească considerabil în antrenamentul echipajelor, în tehnică de lucru și în întreținerea aeronavelor și reușește astfel să dovedească autorităților aeronautice conformarea continuă cu reglementările în vigoare și să mențină o atenție sporită siguranței zborului, în detrimentul profitului imediat. 

Una dintre cele mai mari frici ale oamenilor este zborul cu avionul. Pasagerii pun preț pe personalul extrem de bine pregătit care să facă față provocărilor. Ce experiență are și cât e de pregătită echipa de piloți și co-piloți DAN AIR pentru a face față provocărilor din timpul zborului? 

Este adevărat că există încă o teamă în rândul pasagerilor de a călători cu avionul. Pregătirea echipajelor de zbor (formate din piloți și însoțitori de cabina) este esențială, chiar vitală, în derularea activităților de zbor, tocmai pentru a oferi siguranță pasagerilor ce folosesc serviciile de transport aerian. Un membru de echipaj trece în primul rând printr-un amplu proces de recrutare, iar apoi de instruire corespunzătoare ariei de activitate ce va fi desfășurată la bordul aeronavei. În cadrul etapelor de instruire pilotul urmează mai întâi o pregătire la sol, prin care învață toate procedurile interne ale companiei, iar apoi urmează o pregătire la simulator, unde exersează toate fazele zborului, atât în operarea normală când și în pregătirea pentru situații de urgență. 

În general marea temere a oamenilor sunt turbulențele. Pun ele într-adevăr în pericol siguranța zborului? Cum acționează un pilot în timpul turbulențelor? Execută anumite comenzi? 

Turbulențele fac parte din fenomenele întâlnite în atmosferă care au fost îndelung analizate, iar aeronavele actuale sunt construite în așa fel încât să facă față efectelor produse de impactul acestora cu aparatul de zbor. Turbulențele sunt totuși de mai multe categorii, cum ar fi cele asociate formațiunilor noroase, altele asociate cu formele de relief, iar altele numite chiar turbulențe în aer clar. Cele mai severe sunt cele asociate unor nori foarte bine dezvoltați pe verticală, nori pe care îi numim Cumulonimbus. În primul rând un pilot primește informări meteo despre zonele ce ar fi impactate de prezența turbulențelor, iar în funcție de severitatea acestora se decide în primul rând ocolirea zonelor respective. În plus, pentru a face față unor situații mai deosebite ce pot apărea în operare, în perioadele de pregătire piloții exersează și astfel de condiții, cu proceduri și manevre specifice de a ieși din aceste turbulențe severe. Drept urmare, siguranță zborului nu va fi afectată, atât timp cât sunt respectate toate informările și procedurile specifice.

 

Care sunt momentele dintr-un zbor care solicită cel mai tare sau demonstrează măiestria unui pilot? 

Fazele zborului cele mai importante în primul rând sunt cele de pregătire pentru decolare și aterizare, în care piloții analizează toată documentația aferentă și pregătesc aeronava pentru operarea în spațiul aerian definit. Cu cât pregătirea dinaintea zborului este mai temeinică, cu atât zborul va fi mai ușor de executat. În plus, momente solicitante pentru pilot pot apărea atunci când condițiile meteo sunt nefavorabile sau când starea tehnică a aeronavei nu este una optimă pentru desfășurarea activităților aeriene. Ne ferim să ne raportăm la o măiestrie a unui pilot în general, deoarece cu toții suntem antrenați să facem față situațiilor dificile din operare, fără a cataloga sau ierarhiza personalul navigant după performanță demonstrată în diferite faze ale zborului. Cu cât ridicăm nivelul de siguranță în operare și acționăm toți că o echipa, cu atât putem vorbi apoi de măiestria unei companii aeriene.

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri