22 mai 2024
ActualitateReducerea amenzilor pentru comercianții care-și recunosc vina

Reducerea amenzilor pentru comercianții care-și recunosc vina

Comercianții care-și recunosc vina pot beneficia de reduceri considerabile din cuantumul amenzii primite pentru încălcarea legislației de protecția a consumatorului. Prevederea este conținută viitoarea lege a Protecției Consumatorilor care va fi adoptată în perioada următoare.

Inițiativa legislativă are aproape 5 ani, dar, din motive necunoscute, a ieșit din sfera de interes a guvernanților. Între timp, proiectul a suferit mai multe modificări față de forma inițială. Printre altele, legea ANPC va prevede un regim mai detaliat al sancționării celor care încalcă legislația de protecția consumatorilor, inclusiv un sistem de aplicare a unor amenzi mult mai mari. Astfel, dacă faptele descoperite de comisarii Protecției Consumatorilor sunt extrem de grave, producând neajunsuri uriașe unui număr mare de clienți, comercianții riscă sancțiuni contravenționale mai dure, mai ales dacă nici nu s-au conformat măsurilor impuse de judecători sau de Protecția Consumatorilor.

Mai exact, amenzile vor fi cumulate pentru fiecare dintre faptele sau abaterile constatate. Sau, cei în culpă vor risca să primească un multiplu al amenzii maxime prevăzute de lege, însă fără a depăși de zece ori sancțiunea maximă valabilă la abaterea respectivă. Practic, amenda maximă va fi de 50.000 până la 100.000 de lei. Inițial, s-a dorit ca amenzile să fie între 0,5% și 10% din cifra de afaceri. Încălcarea repetată a drepturilor consumatorilor, în formă gravă, poate duce până la suspendarea activității comerciale, ca și până acum. Interesant este că agentul economic sancționat poate beneficia de reduceri de 10-30% din cunatumul amenzii, dacă acesta recunoaște fapta care i se impută. În schimb, în cazul faptelor grave și repetate, noile prevederi exclud posibilitatea înjumătățirii amenzii dacă aceasta va fi achitată în 15 zile, cum este legiferată în prezent.



Reorganizarea Protecției Consumatorilor

Cert este că, prin această lege, se dorește transferarea Agenției Naționale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) în subordinea Paralmentului. În plus, după adoptarea legii ANPC, în cel mult trei luni, instituția va trebui să se reorganizeze. De altfel, de ani de zile, sindicatele au cerut o nouă reorganizare a instituţiei (ultima  resistematizare fusese în 2012), prin echilibrarea proporţiei de inspectori, raportat la numărul de firme din fiecare judeţ. De exemplu, la comisariatul din Bacău, sunt 8 angajați care trebuie să verifice peste 23.000 de firme din diferite domenii. Ca atare, Protecția Consumatorilor, la fel ca multe alte organisme de control din diverse domenii, s-a dovedit a fi ineficientă, tocmai din cauza acestui citeriu. Chiar Curtea de Conturi a efectuat, recent, un audit la ANPC, prin care s-a urmărit exact acest detaliu, al eficienței.

Concluzia controlului a fost că „activitatea ANPC s-a desfășurat cu unele deficiențe care au generat apariția unor blocaje instituționale, întârzieri și sincope în îndeplinirea atribuţiilor legale”. Totodată, auditul a relevat faptul că majoritatea acțiunilor de control ale ANPC au fost la vânzători (65%) și la prestatorii de servicii (28%), iar cele mai puține, la importatori (0,76%) și producători (1,2% din totalul operatorilor economici). În plus, s-a conturat ideea că doar 20% din totalul amenzilor au fost și încasate de Protecția Consumatorilor. Și asta tocmai din cauza lipsei colaborării cu ANAF care ar fi trebuit să monitorizeze gradul de încasare.

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri