Poliţiştii şi profesorii previn violenţa în şcoli

    Săptămâna aceasta, la Casa Corpului Didactic “Grigore Tăbăcaru” American Corner Bacău, polițiștii de prevenire s-au întâlnit cu profesorii pentru a dezbate un fenomen care ia tot mai mult amploare în şcolile româneşti – violenţa.

    Poliţiştii din cadrul Compartimentului de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii au primit provocarea de a susţine în această săptămână o oră de prevenire, privind violenţa în şcoli, în faţa cadrelor didactice de această dată.

    Întâlnirea a avut loc la Casa Corpului Didactic “Grigore Tăbăcaru” American Corner Bacău în cadrul proiectului “Şcoala – o organizaţie care învaţă”. Astfel, profesori din învăţământul preuniversitar, preocupaţi de calitatea relaţiilor şi a comunicării între toate persoanele angrenate în actul educational, au dezbătut împreună cu poliţiştii de prevenire o problemă actuală a societăţii noastre – violenţa în şcoli.



    După discuţii susţinute de date statistice şi materiale video, concluziile au fost clare: violenţa în şcoli este, din păcate, un adevăr al societăţii noastre. Se manifestă în diferite forme iar şcoala devine spaţiul în care conflictele dintre elevi sau dintre elevi şi adulţi evoluează. Acest tip de violenţă se poate manifesta verbal, psihic sau fizic.

    În mod “tradiţional” ne-am obişnuit să considerăm violenţa la şcoală – ca şi “bătăile dintre elevi” – normale, fiecare generaţie având “bătăuşii” ei. Totuşi există diferenţe semnificative între trecut şi prezent, atât în ceea ce priveşte frecvenţa acestor situaţii, percepţia asupra acestor maniferstări cât şi efectele, mai ales pe termen lung. Deci a fost clar că este nevoie de implicare, luarea deciziilor şi asumare pentru ca diferitele forme de violenţă şcolară să nu mai fie considerate manifestări obişnuite, să nu mai fie tolerate, motiv de glumă, iar cei implicaţi – autorii – să devină “mici eroi” ai claselor sau şcolilor respective.

    În acest sens şcoala trebuie să demonstreze că nu mai este o entitate izolată, un spaţiu social autonom, necorelat cu dinamica socială, neafectat de conflictele şi dificultăţile cu care se confruntă societatea. Şcoala trebuie văzută ca un forum al socializării, un spaţiu transparent, deschis lumii exterioare, ale cărei tensiuni le asimilează şi devenind chiar un spaţiu de manifestare a violenţei. Aşa că, pe lânga disciplina de predat, profesorul face un efort rămas neremunerat, chiar lipsit de satisfacţii imediate, pentru ca şcoala să ofere toate condiţiile necesare bunei desfăşurări ale activităţii didactice, alături de ceilalţi reprezentanţi ai instituţiilor publice.

    Abonați-vă la canalul Telegram Deșteptarea pentru a primi știri necenzurate de "standardele comunității"