27 aprilie 2024
ActualitateModificări legislative referitoare la reducerea programului de lucru

Modificări legislative referitoare la reducerea programului de lucru

Formula de calcul al ajutorului pentru angajații cărora li s-a redus programul de lucru, din cauza pandemiei cu coronavirus, a fost modificată în comisiile parlamentare și urmează să fie supusă votului final în Camera Deputaților. Noua formulă prevede că pe durata reducerii timpului de muncă, salariații afectați de această măsură vor beneficia de o indemnizație de 75 la sută din salariul de bază brut lunar aferent orelor de diminuare a programului.

În prezent, legea prevede că această indemnizație de 75 la sută se calculează din diferența dintre salariul de bază brut lunar din contractul individual de muncă și cel aferent orelor de lucru efectiv prestate, ca urmare a reducerii programului. Această indemnizație vine în completarea drepturilor salariale cuvenite, calculate la timpul efectiv lucrat. Dar, legat tot de programul de lucru, vor fi și alte schimbări.

Astfel, angajatorul va putea modifica programul de muncă ori de câte ori va fi necesar, având, însă, obligația de a-și justifica decizia. În anumite situații, această decizie îi va fi comunicată salariatului cu cel puțin 24 ore înainte de aplicare, și nu cu minimum 5 zile, cum este acum stipulat în lege.



Termenul de 24 ore este permis în cazul în care schimbarea programului este determinată de creșterea activității angajatorului, ceea ce necesită suplimentarea personalului, sau de înlocuirea unui salariat care se află în imposibilitatea de a lucra după noul orar de muncă. O altă noutate are în vedere ca angajatorului să-i fie permis să suplimenteze indemnizația cu suma reprezentând diferența până la nivelul salariului de bază corespunzător locului de muncă ocupat. Suma suplimentară nu va fi decontată și va fi acordată de către angajator, dacă bugetul destinat cheltuielilor de personal îi permite.

Nu în ultimul rând, va fi permisă angajarea pentru înlocuirea salariaților al căror program a fost redus, dacă contractual lor a încetat în condițiile articolelor 56, 61 sau 81 din Legea 53/2003 (Codul Muncii), cu modificările și completările ulterioare. De exemplu, agentul economic poate angaja un alt șofer în locul celui care și-a dat demisia, deoarece atribuțiile lui de serviciu nu pot fi preluate de către un alt angajat care face producție.

O altă situație similară este aceea în care personalul de pază care este autorizat să poarte armă nu poate fi înlocuit de un salariat care nu deține o astfel de autorizație. Angajarea unui nou salariat în locul celui plecat va fi acceptată și dacă, în procesul tehnologic, ceilalți angajați au alte sarcini care nu pot fi executate în același timp. Acum, legea interzice, în orice circumstanță, angajarea de personal pentru prestarea unor activități identice ori similare cu cele efectuate de către salariații al căror timp de muncă a fost redus și care au plecat din unitate.

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri