Aeroportul Internațional „George Enescu” din Bacău a încheiat un proiect important, poate cel mai important din istoria sa postdecembristă, și anume „Modernizarea și dezvoltarea infrastructurii de transport aerian”. Interesant este că proiectul se închide cu semnarea contractului de finanțare, în loc să aștepte obținerea de fonduri europene pentru a începe execuția. Ca să fie mai clar, Consiliul Județean a demarat acest proiect din fonduri proprii și guvernamentale în 2013, pe vremea când președinte era Dragoș Benea, azi europarlamentar.

În paralel, în timp ce se derula proiectarea și execuția, Consiliul Județean a depus documentația pe Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) și, iată, banii au venit. Momentul a fost marcat printr-o conferință de presă la care au fost prezenți Cătălin Costache, director general al Organismului Intermediar pentru Transport, deputatul Lucian Șova, ex-ministru al Transporturilor, și Oana Chelaru, președinte executiv al Aeroportului Internațional „George Enescu”.

Bacăul a obținut 75 la sută din fonduri

Cătălin Costache a lăudat autoritățile locale și pe liderii politici care s-au luptat pentru această investiție și au reușit să atragă finanțare externă nerambursabilă. Motivul? „Au fost depuse foarte multe proiecte, valoarea acestora fiind de 115 milioane de euro, au fost aprobate proiecte în valoare de 63 de milioane de euro, iar 75 la sută din această sumă a mers către Aeroportul Internațional Bacău”, a declarat Cătălin Costache.

El a adăugat că Aeroportul Bacău „este deschizător de drum” și că a luptat din 2014 până în 2018 ca să convingă autoritățile europene că se încadrează în obiectivele POIM și are dreptul la finanțare. Valoarea totală a investiției în modernizarea și dezvoltarea infrastructurii Aeroportului „George Enescu” este de 84,24 de milioane de lei, din care 58,51 de milioane de lei reprezintă cheltuieli eligibile.

Din suma eligibilă, 75 la sută sunt fonduri europene (FEDR), 23 la sută au venit din bugetul de stat, iar 2 la sută de la Consiliul Județean. „Viitorul arată foarte bine pentru Bacău”, a afirmat directorul Cătălin Costache, referindu-se la beneficiile aduse de modernizarea Aeroportului și la faptul că obținerea sumei acum, în 2019, este cu atât mai importantă cu cât, în viitorul exercițiu, „investițiile în infrastructura aeroportuară nu vor mai fi eligibile pe fonduri europene”.

„Îndrăzniți să credeți!”

„Nimeni nu îndrăznea să creadă în 2012-2013 că autoritățile locale vor construi un terminal așa cum este cel de astăzi. Nimeni nu îndrăznea să creadă că această lucrare va fi decontată din fonduri europene. Putem dovedi astăzi că aceste lucruri au putut fi făcute de echipele care au răspuns de implementarea acestor proiecte. Nimeni nu îndrăznea să creadă acum câțiva ani că vom avea un șantier atât de spectaculos la centura Bacăului.

Nimeni nu îndrăznea să creadă că am putea avea și o autostradă Bacău-Brașov. Ei, trebuie să știe toți cei care ne urmăresc și ne citesc că toate aceste lucruri pot fi făcute”, a declarat deputatul Lucian Șova, ministru al Transporturilor în perioada în care CJ Bacău se lupta pentru finanțare. „Suntem la jumătatea drumului, suntem în situația în care putem spune aproape ca pe o certitudine că Bacăul va fi cel mai important nod comercial al Moldovei, cu toate tipurile de transport, mai puțin cel naval.

Vom construi, aici, ceea ce, practic, a fost Bacăul dintotdeauna: un nod comercial pentru întreaga provincie”, a dat asigurări fostul ministru. Lucian Șova susține că proiectele de infrastructură rutieră, aeriană și de cale ferată care au fost și sunt pe cale de a fi implementate vor face ca în 2024 prin Bacău să treacă cele mai multe mărfuri care vor fi distribuite în regiune. „Eu vă îndemn pe toți să îndrăzniți să credeți că aceste lucruri pot fi făcute împreună cu echipele noastre și cu autoritățile centrale care, atunci când sunt tratate cu profesionalism, răspund cu același profesionalism. Aici, în Bacău, noi am arătat că putem sparge barierele birocrației – atât a celei de la Bruxelles cât și a celei de la București – și putem implementa proiecte care să redea speranța de dezvoltare economică în municipiul Bacău, în județul Bacău și în toată Moldova”, a mai precizat deputatul.

Banii vor fi reinvestiți în proiecte mari

Rugată de ziariști să explice cum s-a obținut finanțarea, Oana Chelaru, președinte AIGEB, a explicat: „Chiar dacă finanțarea s-a obținut inițial de la Consiliul Județean, noi am parcurs toate etapele în ideea că vom accesa fonduri europene. A existat această posibilitate prin apariția ghidurilor de finanțare. Primul proiect a fost realizat în parteneriat de Consiliul Județean și Regia Autonomă Aeroportul Internațional. Banii se vor întoarce către Regia Autonomă, iar noi îi vom înapoia Consiliului Județean. Acesta e, practic, mecanismul de rambursare a cheltuielilor efectuate până în prezent.” Consiliul Județean a făcut un credit și a finanțat această investiție, iar după ce va primi banii va decide dacă va înapoia suma băncii sau o va investi.

„Pe componentă politică, pot să vă spun foarte sigur, astăzi, că împreună cu colegii noștri de la Consiliul Județean vizăm finanțarea de proiecte noi, tot de anvergură semnificativă”, a declarat Lucian Șova. Cu alte cuvinte, banii nu vor fi risipiți pe proiecte mici, care pot fi susținute din alte programe, cum ar fi PNDL. În final, Cătălin Costache a repetat că Aeroportul Internațional „George Enescu” a obțin 75 la sută din suma destinată finanțării investițiilor în infrastructura aeroportuară din România și i-a felicitat pe băcăuani pentru că au pornit proiectul încă din 2013 și s-au bătut cu birocrația de la Bruxelles.

Prin proiectul de modernizare a Aeroportului Bacău au fost construite terminalul de pasageri, turnul de control și anexele administrative, parcarea pentru autovehicule, terminalul intermodal, uzina electrică, centrala, rezervorul de apă antiincediu, drumul spre radiofar, garajul pentru autospeciale. Al doilea mare proiect al Aeroportului, care are finanțare și se află în procedură de licitație, este pista cu un indice de capacitate portantă de 65, „cea mai lungă din Moldova” a precizat directorul Costache, pistă care va permite aterizarea avioanelor grele și va atrage mai mulți operatori de transport.