30 aprilie 2024
ActualitateFosele septice trebuie înregistrate la primării, până săptămâna viitoare

Fosele septice trebuie înregistrate la primării, până săptămâna viitoare

Băcăuanii care dețin fose septice în gospodării trebuie să le declare autorităților. Obligația este prevăzută în HG 714/2002, prin care sunt aprobate criteriile pentru regimul sistemelor individuale adecvate de colectare și epurare a apelor uzate.

Potrivit normativului, acele fose septice, cunoscute ca bazine vidanjabile etanșe, trebuie autorizate, dacă sunt amplasate în zone unde nu există canalizare publică, iar amenajarea unui sistem nu s-ar justifica economic sau din punctul de vedere al impactului asupra mediului. Prin excepție, până la punerea în funcțiune a sistemelor publice de canalizare nou – înființate, pot fi autorizate și fosele septice în cazul utilizatorilor persoane fizice sau juridice, inclusiv al celor care au sisteme proprii de alimentare cu apă. Însă, în termen de cel mult un an de la punerea în funcțiune a bazinelor vidanjabile etanșe, proprietarii acestora au obligația de a le racorda la sistemul public de canalizare.

Registru de evidență, la fiecare primărie



În primă fază, autoritățile vor să aibă o evidență a gospodăriilor care nu sunt racordate la sistemul public de canalizare, în scopul identificării celor care, accidental sau nu, poluează pânza freatică și apele de suprafață. Astfel, primăriile au avut termen până pe 25 august să înființeze un registru de evidență a sistemelor individuale de colectare și epurare a apelor uzate din localități. Prin urmare, până la data de 26 noiembrie 2022, fosele deja construite şi conectate înainte de 27 mai 2022 (data apariției completării HG 714/2002) trebuie înscrise în acest registru. Obligația aparține și celor au fose septice în construcție. În vederea înregistrării foselor septice, autoritățile publice locale vor pune la dispoziție formulare de înregistrare. Înscrierea în registrul de evidență se poate face fie direct la primărie, fie online, dacă primăria a stabilit organizarea acestui registru astfel. Ulterior înregistrării bazinelor vidanjabile etanșe, registrul deținut de autoritățile publice locale va fi pus la dispoziția autorității de gospodărire a apelor. De reținut că proprietraii de fose septice au obligația de a elimina nămolul de epurare din instalație exclusiv cu firme acreditate de vidanjare. În plus, intervalele de vidanjare pentru bazinele de colectare, inclusiv intervalele de preluare a nămolului de la sistemele de epurare trebuie înscrise în registrul de la primărie.

Controale și amenzi

Primăriile pot fi sancționate de autorități dacă nu s-au conformat obligației de a întocmi registrul de evidență a sistemelor individuale de colectare și epurare a apelor uzate. Sancțiunile pot fi amendă de la 10.000 de lei la 15.000 de lei. Pe de altă parte, și deţinătorii foselor septice riscă amenzi dacă nu le-au declarat, pentru a fi înregistrate, la primărie. În cazul lor, amenzile sunt cuprinse între 5.000 și 10.000 de lei. De altfel, potrivit unei programări stabilite anual cu reprezentanţi ai primăriilor şi cu Administraţia Naţională Apele Române, Garda de Mediu îi va controla pe toți deținătorii de sisteme individuale de colectare și epurare a apelor uzate. Controalele se vor face „în baza monitorizării corpurilor de apă care evidenţiază deteriorări ale stării acestora” pe care o va realiza Administrația Națională „Apele Române”.

 

Potrivit Legii nr. 241 din 22 iunie 2006 (republicată) privind serviciul de alimentare cu apă și de canalizare, sistemele individuale adecvate de colectare și epurare a apelor uzate sunt acelea care asigură un nivel de protecție a mediului corespunzător similar cu cel al sistemelor publice centralizate de canalizare și epurare, și care îndeplinesc condițiile tehnice, de mediu și de reglementare conform standardizării și legislației specifice din domeniul apelor uzate și gospodăririi apelor.

 

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri