27 aprilie 2024
ActualitateCriza cipurilor a golit show room-urile dealerilor auto

Criza cipurilor a golit show room-urile dealerilor auto

Galeriile de prezentare ale comercianților locali de autoturisme sunt aproape goale din cauza restrângerii activității uzinelor auto. Totul a plecat de la lipsa acută a componentelor electronice. Timpul de așteptare pentru a primi mașina nouă, comandată și plătită integral, a ajuns chiar și la un an. Dealerii scot la drive test mașinile second hand, luate prin buy back de la clienți.

Aproape că nu-ți vine să crezi, dar criza mondială a cipurilor și-a lăsat amprenta și în vânzările de maşini noi de la noi. Practic, în orice reprezentanță auto locală ajungi, observi lesne că din show room-uri lipsesc mașinile expuse spre vânzare. Problemele acestea s-au văzut încă din vara anului trecut, când producţia de mașini noi a scăzut semnificativ, din cauza lipsei de semiconductori, fapt ce a dus la scăderea vânzărilor. Astfel, deja loviți de criza sanitară, constructorii auto s-au văzut îngenuncheați, din nou, de criza de materii prime, în speță a semiconductorilor, la pachet cu scumpirea energiei electrice și a gazelor naturale. În aceste condiții, imediat au început să apară întârzieri în livrarea modelelor noi de mașini. Astfel că timpul de așteptare a ajuns chiar și la un an. „Nu avem ce le arăta clienților. E criză peste tot. Cine vrea să cumpere, de oriunde, trebuie să aștepte cel puțin șase luni. În cel mai fericit caz! Asta la variantele auto clasice. Dacă vorbim despre mașinile full electric, doar pe site-uri pot fi consultate”, aflu de la reprezentatul unui show room auto local.

Drive test, cu mașini second hand



Observ că drive test se face doar cu mașinile din programul de buy back. Practic, acestea sunt autoturismele vechi aduse de clienții care, în anii trecuți, și-au cumpărat altele noi, dealerul auto scăzându-le din preț contravaloarea mașinii folosite. Chiar și așa, nu am văzut niciun exemplar second hand expus care să aibă un preț de vânzare sub 14.000 de euro, indiferent că vorbim de hatchback, sedan sau coupe. SUV-urile „sar” lejer de dublu. Evident, toate sunt mașini second hand, atent verificate și servisate doar la reprezentanțele auto, cu istoric real, la vedere, înregistrat în acte. Spre deosebire de piața second hand, nefiscalizată, unde, 2021 a fost cel mai bun an din istorie pentru reînmatriculări, cu un total cu 20% mai mare faţă de 2020. În acest caz, majoritatea covârșitoare a mașinilor sunt „cosmetizate” prin metodele deja știute, de la polish-ul caroseriei și spălatul motorului, până la kilometrajul modificat în minus etc. Curios este că mulți dintre cei care doreau să-și schimbe mașina nu au acceptat termenele mari de livrare, fixate de dealerii auto, alegând să cumpere de pe piața de mașini rulate.

Programul „Rabla”, mai devreme cu două luni

Agenții de vânzări s-au resemnat cu această realitate, continuând să spere la noul program Rabla, pregătit de Guvern, de data asta, în februarie, în prima săptămână, în prima zi de Vineri Verde, față de aprilie – mai, în anii trecuți, ca prim pas în respectarea condițiilor din PNRR, impuse de Bruxelles. „Practic, noi stăm pe bonusurile pe care ar fi trebuit să le încasăm în toamna trecută, pentru că depășisem targetul stabilit inițial. Dar, se observă că lumea este tot mai interesată să achiziționeze mașini prin «Rabla», chiar dacă, încă de anul trecut, s-a simțit o creștere a prețurilor, ca efect imediat al creșterii cererii. Va fi iar o «explozie» a vânzărilor. Nu știu la cât se va duce timpul de așteptare, dacă va continua criza semiconductoarelor”, spun dealerii auto locali. Aceștia se așteaptă ca piața mașinilor noi să crească, pe măsură ce se va rezolva criza semiconductorilor. Speranțe mari se pun pe mașinile electrice, grație primelor consistente din Programul Rabla Plus (de peste 9.000 de euro), dar și a primului model electric autohton – Dacia Spring – livrat încă din octombrie 2021. Din urmă, suflă în ceafă mai mulți producători auto de volum – Ford, Opel, Peugeot – care au anunțat că, în următorii zece ani, vor vinde, în Europa, doar mașini full-electrice. Cert este că, în general, cea mai populară marcă auto a rămas Dacia, cu 27% dintre opțiunile românilor, urmată de … Hyundai și de Toyota (în trecut, abia ajungeau pe la mijlocul clasamentului Top 10), fiecare, cu aproape 8% din piață. Ford și Volkswagen completează clasamentul, Renault ocupând abia locul 7, iar Suzuki locul 8.

Bonus, de la stat și primării, pentru cei care renunţă la maşina veche

Interesant e că, în acest an, este posibil ca proprietarii de mașini mai vechi de zece ani să primească bani de la stat, ajutat autorităţile locale. Practic, statul pune jumătate, iar primăria vine cu cealaltă jumătate din bonusul acordat celor care renunță la vechiturile din garaj. În acest sens, Ministerul Mediului pregătește un proiect de act normativ, invitând, totodată, Asociaţia Municipiilor, Asociaţia Oraşelor, Asociaţia Comunelor şi Asociaţia Consiliilor Judeţene pentru a găsi modalităţi de colaborare între UAT-uri şi Administrația Fondului pentru Mediu. Ideea este ca un posesor de maşină mai veche de 10 ani să primească până la 6.000 de lei pentru mașina casată, jumătate de la Fondul de Mediu şi jumătate de la autoritatea locală, în baza actelor obținute de la REMAT. Și asta fără a mai fi obligat să achiziționeze o mașină nouă.

 

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri