26 aprilie 2024
MagazinBricolaje: Jurnalismul util

Bricolaje: Jurnalismul util

Am ramas ce-am fost de multa vreme, o fiinta papivora. Adica devorez hârtie, tiparita, bineinteles, sunt dependenta de carti, reviste, ziare. Si ma preocupa soarta presei, cum e si firesc, din moment ce asta e meseria mea. Stiu ca exista, de pilda, o miscare ce se numeste “Salvati printul!”, la care ader fara nicio ezitare. Spre deosebire de altii, mie nu mi se pare deloc anacronica o astfel de pozitie, acum, in era Internetului, a jurnalismului online. Nu cred nici ca e vorba despre vreo batalie intre vechi si nou, intre cei care sunt partizanii presei tiparite si intre sustinatorii publicatiilor online. E pur si simplu vorba despre optiunea pentru un anume tip de jurnalism. Iar aici e loc de discutii, pentru ca e dificil de spus ceea ce vor oamenii cu adevarat, ce cauta cititorii. Care nu se incadreaza intr-o singura tipologie. Ceea ce nu trebuie uitat este faptul ca ei sunt cei care conteaza. Cel mai important factor din viata unei gazete este cititorul, tin minte ca am citit asta undeva, ca raspuns la intrebarea: ce e mai important la un ziar? Asadar, nu ziaristii, tiparul, hârtia, seriozitatea, patronul, banii pusi in miscare, etc., ci “andrisantul”. Cui ne adresam când scriem, ce vrea, ce asteapta publicul? S-au facut si se fac studii numeroase pe aceasta tema, in incercarea de a afla ce isi doresc cititorii. Dar nimic nu este exact, cica si asemenea studii pornesc de la niste simple presupuneri. Cum ca oamenii nu mai au timp sa citeasca, sunt prea ocupati, mereu pe fuga, si atunci isi arunca doar ochii pe niscaiva articole dintr-un ziar, de preferinta cât mai scurte. Vor fapte diverse, stiri mondene, fapte senzationale, in fine, articole usurele, nu de analiza, de sinteza. Noroc insa ca mai exista si oameni de presa care nu au abandonat cursa si tin steagul sus, militând pentru un jurnalism de calitate, unul util. Sunt oamenii care lupta ca ziarele si revistele sa-si recâstige valoarea prin calitatea continutului, chiar daca multi ii banuiesc sau chiar ii acuza de exces de romantism. “Romanticii” acestia nu sunt insa deloc atât de aerieni pe cât par, ba chiar dovedesc destul de mult simt pragmatic, surprinzându-i pe specialistii in marketing, care mizeaza numai pe incasarile din publicitate. Cele câteva reviste pe care eu le citesc cu mare interes, de fiecare data (n-am sa le dau numele, pentru ca nu le fac publicitate, si pentru ca sunt convinsa ca aveti si dumneavoastra astfel de publicatii favorite), au reportaje, povesti de viata interesante, profiluri de mari personalitati, interviuri consistente, comentarii pertinente pe marginea unor probleme la zi, in fine, au materiale de continut, iar lectura lor imi este, deopotriva, utila si placuta.

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri