27 aprilie 2024
Actualitate„Porţi deschise" spre mizerie şi subfinanţare cronică

„Porţi deschise” spre mizerie şi subfinanţare cronică

An de an, Judecătoria Bacău îşi „deschide porţile”, la îndemnul Ministerului Justiţiei de a sărbători cu justiţiabilii Ziua Europeană a Justiţiei. Noi sărbătorim româneşte, aşa că poate nici nu mai e de mirare că, an de an, „porţile” se deschid spre aceeaşi mizerie, subfinanţare cronică, deficit de personal, spaţii insuficiente şi insalubre, spre aceeaşi stare de nemulţumire a angajaţilor, dar şi a conducerii instanţei.

Cu un an în urmă, personalul auxiliar şi conex din Judecătoria Bacău a protestat prin întreruperea activităţii, semnalând problemele grave din sistem, printre care şi lipsa unor sedii corespunzătoare şi a dotărilor necesare desfăşurării activităţii. Angajaţii se plângeau atunci, ca şi acum, de condiţiile improprii de muncă, de spaţiile mici şi aglomerate, birourile neadaptate muncii lor.

Ce s-a schimbat între timp?! Un geam spart, poate s-a mai dat un var şi s-au cumpărat rafturi pentru arhiva de la subsol, după ce, anul trecut, s-au prăbuşit câteva sub greutatea dosarelor. La începutul lui 2015, se anunţa că Judecătoria Bacău va funcţiona într-un sediu nou. Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice şi Ministerul Justiţiei semnaseră un memorandum pentru demararea a trei programe de investiţii în infrastructura instanţelor judecătoreşti.



În lista celor 12 obiective la nivel naţional, despre care se spunea că vor funcţiona în sedii noi, se afla şi Judecătoria Bacău, instanţă care îşi desfăşoară activitatea într-un imobil extrem de degradat în care nu s-au mai făcut reparaţii şi modernizări de mai bine de 20 de ani.

Conform unei expertize, clădirea este şubredă şi ar fi necesare lucrări la nivelul fundaţiei şi subsolului dar, chiar şi aşa, nu s-ar rezolva problema spaţiilor insuficiente. În memorandumul semnat de Guvern, se menţiona că cele 12 sedii noi urmează a fi realizate în perioada 2015 – 2020. Ar mai fi timp, poate, doar că în acest moment discuţiile sunt la acelaşi stadiu ca în 2015, adică nu se ştie nimic.

Lipsă de spaţiu şi de personal, risc de boli

În ceea ce priveşte arhiva permanentă de la subsol şi spaţiul insuficient de depozitare a dosarelor, conducerea instanţei a cerut şi sprijinul autorităţilor locale: „S-au făcut demersuri în acest sens, de a ne asigura un spaţiu în altă parte, dar în acest moment suntem la nivel de promisiuni. Sau cea mai modernă soluţie ar fi externalizarea acestui serviciu, dar e o variantă, nu ştim dacă ar fi fonduri.

Aici (în arhivă, n.r.), avem probleme şi cu o ţeavă din care curge apă, încă nu au fost inundaţii, dar există acest pericol. Nu mai spunem că persoanele care lucrează în acest spaţiu sunt expuse unor boli”, avertizează vicepreşedintele instanţei, judecător Mihaela Crăciun. Problemele nu se opresc aici, şi fiecare în parte afectează grav activitatea: „Au rămas aceleaşi probleme, din nefericire, cu personalul. În continuare sunt 5 colegi în concediu pentru creşterea copilului.

Nu a existat o foarte mare atractivitate pentru posturile vacante, nu au fost cereri de transfer sau dacă au existat, nu au fost aprobate de Consiliul Superior al Magistraturii. În acest moment, la nivel de judecători, din schema de 34 de posturi suntem în activitate 26. Unii, cum spuneam, sunt în concedii, alţii au promovat la instanţe superioare. Iar la personalul auxiliar, există deficit de grefieri, mai ales în arhivă”, mai arată vicepreşedintele instanţei, judecător Mihaela Crăciun.

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri