8 mai 2024
ActualitatePledoarie pentru educatie timpurie

Pledoarie pentru educatie timpurie

Dinamica prefacerilor social-economice contemporane, standardele tehnologice ridicate, informatiile noi care se succed intr-un ritm alert determina mai mult ca oricând o adaptare si constientizare a fiintei umane in scopul explorarii, atingerii si transmiterii principalelor tinte care sa asigure formarea de mentalitati si personalitati ale unor viitori buni cetateni generatori la rândul lor de progres in folosul comunitatii. Societatea aflata intr-o continua transformare are nevoie de cât mai multe modele care sa sustina aceasta trebuinta incontestabila a formarii omului nou care sa beneficieze de un nivel de trai din ce in ce mai bun atât el cât si semenii sai. Cercetarile ultimilor trei decenii evidentiaza faptul ca intre factorii de mediu si dezvoltarea umana exista, inca de la nastere o strânsa interdependenta iar stimulii selectivi-pozitivi aflati intr-un cadru bine structurat, sistematizat, aplicat, conduc negresit la realizarea idealului educational si, implicit, la reusite in plan social. Asadar, daca invatarea se face incepând de la nastere si se continua pe tot parcursul vietii intr-un mod judicios organizat se pot obtine salturi calitativ-superioare chiar la nivel macroeconomic. Intrucât perioada celor mai mari transformari si celor mai profunde achizitii fundamentale este cea a copilariei, anteprescolaritatea si prescolaritatea sunt etape cruciale pentru succesul de mai târziu al scolaritatii si a adaptarii la viata de zi cu zi a copilului si adultului. Interventia venita la timp si, mai cu seama, la vârsta potrivita inseama un câstig al copilului, dar si un câstig al societatii.

Americanul John Dewey promoveaza concepte precum ‚ “scoala este insasi viata”, copiii “sa invete facând”, “sa fie buni cetateni”, sa-si insuseasca valori si practici democratice. Teoria dezvoltarii constructive este completata de Erik Erikson care stabileste trei perioade: intre 0 – 6ani pâna la 1 an – etapa de incredere/neincredere, pâna la 3 ani – etapa de autonomie, independenta, indoiala, rusine, intre 3-6 ani – etapa de initiativa/ culpabilitate. In 1999 Gardner da valoare teoriei inteligentelor multiple reprezentate prin seturi de abilitati, talente, deprinderi mentale depistate cât mai timpuriu.

In concluzie, societatea are nevoie de noi tipuri de personalitati capabile sa influenteze pozitiv demersul firesc al comunitatii. In scopul integrarii sociale optime exista in prezent la nivelul tarii grupe de anteprescolari asimilate gradinitelor si orice cerere de inscriere a copiilor de sub 3 ani este aprobata. Legislatia care reglementeaza cadrul necesar de sustinere a acestui proiect convinge deocamdata la nivel teoretic. Resursele materiale, o locatie adecvata, mijloace de invatamânt, materiale distributive, precum si resursele umane sunt insa deficitare. De aceea afirm fara rezerve ca interesul actualei puteri politice trebuie sa fie mai mult axat pe elementele de baza ce pot genera dezvoltare, progres intr-un interval de timp scurt si anume formarea de personalitati capabile a fi cetateni dezvoltati interesului national.



Elena Vânau, educatoare, Scoala “Miron Costin” Bacau

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri