27 aprilie 2024
ActualitateO viziune inovativă asupra didacticii din învățământul preșcolar

O viziune inovativă asupra didacticii din învățământul preșcolar

Deschiderea anului academic de la Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău a debutat cu mesaje pozitive despre puterea transformativă a educației, dar și cu noi proiecte care susțin și promovează în mod constructiv parteneriatul dintre învățământul preuniversitar și cel superior.

În acest context, s-a desfășurat în perioada 3-6 octombrie 2017 prima ediție a evenimentului „Zilele școlii băcăuane. Excelență în educație și formare”, organizat de Casa Corpului Didactic „Grigore Tabacaru” Bacău, în colaborare cu Inspectoratul Școlar Județean Bacău. Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău a devenit gazda mai multor activități din cadrul acestui eveniment, printre care și conferința „Didactică aplicată în învățământul preșcolar”, susținută pe data de 3 octombrie. Titlul conferinței este mai mult decât atractiv prin faptul că include componenta aplicativă a didacticii la nivelul învățământului preprimar, ceea ce a atras un număr de 200 de participanți din învățământul preuniversitar. Inițiatorul conferinței, dar și a întregului eveniment, a fost domnul director al Casei Corpului Didactic „Grigore Tabacaru” Bacău, prof. univ. dr. Gabriel Leahu. De fiecare dată, domnul director ne-a surprins cu teme noi și captivante, care provoacă adevărate dezbateri și căutări de soluții viabile pe plan educațional.

Prima parte a conferinței a fost dedicată susținerii a două comunicări științifice pe teme actuale din domeniul didacticii preșcolare: „Domeniul Științe în didactica preșcolară”, de doamna prof. Maria Mătăsaru, de la Casa Corpului Didactic „Grigore Tabacaru” Bacău și „Domeniul Limbă și comunicare în didactica preșcolară”, de domnul conf. univ. dr. Vasile Molan, de la Universitatea din București, invitatul de onoare al conferinței. Doamna prof. Maria Mătăsaru a accentuat importanța formării competențelor la vârsta preșcolară, în strânsă legătură cu particularitățile de vârstă și individuale, precum și rolul cadrelor didactice în predarea adaptată și diferențiată a conținuturilor educaționale din cadrul domeniului Științe la grădiniță.



Domnul conf. univ. dr. Vasile Molan a punctat la nivel general pe de o parte aspecte actuale referitoare la o serie de probleme legate de suprasolicitarea copiilor, de comunicarea educațională în sensul distribuirii echitabile a timpului profesorului și a timpului copilului pe parcursul lecției sau activității, de implicarea părinților în procesul educațional, iar, pe de altă parte, a dezvăluit în plan specific din secretele realizării activităților instructiv-educative din cadrul domeniului Limbă și comunicare, cu trimitere la exemple concrete despre aplicarea convorbirii, memorizării, lecturii educatoarei în grădiniță. De asemenea, a fost evidențiată necesitatea trecerii de la o didactică empirică la una științifică, bazată pe valori și principii de bază ale științelor educației.

În cea de a doua parte a conferinței, a avut loc lansarea a două lucrări destinate cadrelor didactice din învățământul preșcolar: „Didactica domeniului Limbă și comunicare din învățământul preșcolar”, de Vasile Molan și „Inițiere în artele plastice. Un ghid pentru fiecare”, de Georgeta Rusu-Manea. Ambele lucrări oferă o nouă perspectivă asupra didacticii prin modul de abordare teoretic, fundamentat de „lămuririle” conceptuale prin raportare la studiile actuale și prin demersul aplicativ, care reiese din exemplele construite în manieră clară și logică.

Lucrarea „Didactica domeniului Limbă și comunicare din învățământul preșcolar” se dovedește a fi un instrument util pentru studenții care se pregătesc să devină educatori, pentru profesorii din domeniu, dar și pentru părinții interesați. Din prezentarea doamnei conf. univ. dr. Liliana Mâță de la Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău, reiese că lucrarea este rezultatul îmbinării dintre științele educației, psihologia copilului și practica educațională, așa cum susține și prof. univ. dr. Ecaterina Vrășmaș, în prefața cărții. În urma parcurgerii lucrării, se poate observa că proiectarea activităților din cadrul domeniului „Limbă și comunicare” este realizată în concordanță cu noul curriculum pentru învățământul preșcolar și cu particularitățile de vârstă ale copilului preșcolar. Demersul de abordare evoluează de la abordarea teoretică a celor mai importante concepte ale didacticii domeniului limbă și comunicare (educația timpurie, actorii procesului educațional, abordarea integrată a activităților din învățământul preșcolar, curriculum și comunicarea în învățământul preșcolar) la componenta aplicativă a didacticii (proiectarea temelor, proiectelor și activităților, organizarea proiectelor, desfășurarea activităților din domeniul limbă și comunicare, literatura pentru copii).

În ceea ce privește publicația „Inițiere în artele plastice. Un ghid pentru fiecare”, domnul Conf. univ. dr. Ioan Dănilă de la Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău ne-a oferit o prezentare succintă și convingătoare. „Lucrarea Georgetei Rusu-Manea este mai mult decât un ghid de iniţiere în artele plastice, de vreme ce combină coordonata teoretică cu cea strict aplicativă. Avem în faţă un discurs didactico-ştiinţific, agrementat cu ilustraţii reprezentând temele realizate de preşcolari şi susţinut de o pledoarie concretă privind relaţia educator-educat. După patru decenii de lucru cu grupele de copii, manifestând faţă de aceştia mai mult decât o atitudine profesională, Georgeta Rusu-Manea a colectat experienţe, aplicaţii, dar mai ales a depozitat în memorie dialogurile reale ori imaginare cu micii artişti. Le-a trecut apoi în paginile cărţii, după ce aceasta şi-a făcut ucenicia în prima variantă, la Editura Egal din Bacău. Găsim în cele 242 de pagini A4 suficiente secvenţe cu conţinut didactic, între care numeroase fişe practice de lucru, pentru ca educatorul/educatoarea/profesorul pentru învăţământul preprimar să se lase ispitit de a încerca şi el/ea o reţetă de elaborare a unei compoziţii de artă plastică în interiorul grupei mici/mijlocii/mari. Sunt vizibile consultaţiile venite din partea specialiştilor (regretatul prof. Mihai Butnaru, prof. dr. Aurel Stanciu), a colegelor din mai multe zone ale judeţului Bacău sau a Grupului „Româna corectă” al Facultăţii de Litere de la Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău. „Iniţiere în artele plastice: un ghid pentru fiecare” (Editura Casei Corpului Didactic Bacău, 2017) se arată a fi o carte cu bătaie lungă, utilă atât educatoarelor, cât şi învăţătorilor.”

Conferința „Didactică aplicată în învățământul preșcolar” a creat contextul favorabil pentru reflectarea asupra comunicărilor prezentate pe această temă și pentru informarea cadrelor didactice cu privire la noile apariții editoriale. Aula Universității „Vasile Alecsandri” din Bacău prinde viață de fiecare dată când cadrele didactice din învățământul preuniversitar, invitații de seamă, studenții și organizatorii Casei Corpului Didactic „Grigore Tabacaru” Bacău se reunesc în numele educației.

Conf. univ. dr. Liliana Mâță,
Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri