Nu-i o tragedie daca…

0


Titlul nostru propune doua interpretari sintactice: absenta virgulei dinaintea conjunctiei subordonatoare face ca urmatoarea propozitie sa fie o subiectiva, iar asezarea aceluiasi semn de punctuatie dupa primul enunt determina încadrarea celei de-a doua propozitii în categoria subordonatelor conditionale. Cuvântul-cheie, tragedie, ar fi în primul caz nume predicativ, iar în al doilea, subiect, dupa cum verbul a fi, în forma „-i“, este copulativ si, respectiv, predicativ. Am preferat aceasta introducere pentru a raspunde acelora din jurul nostru care considera ca virgula poate fi pusa dupa vointa vorbitorului. Libertinajul ortografic a condus la pericolul pierderii unei vieti, când pe biletul scris „dupa ureche“ virgula a fost socotita facultativa: „Nu, vei muri!“, fata de „Nu vei muri!“ Chiar definitia din DEX (2012) pare a include o virgula inadecvata: „specie a genului dramatic cu subiect patetic, cu personaje puternice aflate în conflict violent, cu deznodamânt nefericit“. Repetarea prepozitiei „cu“ ar putea crea impresia ca a doua virgula este retorica, substituind conjunctia „si“, când de fapt are valoare explicativa, precizând tipul de conflict. Astazi se aud expresia „a face o tragedie (din ceva)“ – absenta din DEX -, dar si combinatia negativa din titlu, neconsemnata înca de dictionare.
O pasionata cercetatoare din domeniul literaturii comparate – Andreea-Oana Iftime (Andrusca) – a ridicat termenul din culcusul sau lingvistic, asezându-l unde îi era locul înca de la nastere. (La noi, cuvântul tragedie este înregistrat prima oara în „Foletul novel. Calendarul lui Constantin Voda Brâncoveanu“, din 1703.) Aventura intelectuala la care a purces a atins complexitatea maxima, asa cum reiese din titlul tezei de doctorat: „Mitul faustic în tragediile lui Shakespeare si Ibsen: Hamlet, Othello, Brand, Peer Gynt“. „Iesirea din labirint“ a fost victorioasa, dupa cum subliniaza conducatorul stiintific, prof. univ. dr. Stefan Avadanei, de la Facultatea de Litere a Universitatii „Al. I. Cuza“ din Iasi: teza este „nu numai bine construita, /…/, ci si divers nuantata, într-un discurs cu multe elemente originale si pornind dintr-o bibliografie ampla si complexa“. (Am sesizat finetea utilizarii prepozitiilor de catre universitarul iesean: „dintr-o“, nu „de la o“. În acelasi context, propunea înlocuirea prepozitiei „în“, din titlu, cu conjunctia „si“. În ceea ce ne priveste, am remarcat în cuprinsul lucrarii asezarea corecta a sufixului -ian: DOOM-ul ne permite sa scriem si shakespearian, si shakespeare-ian – p. LXIV. Preferam prima forma, care renunta la „e“ mut. Pentru ibsenian, situatia e limpede.)
Izvoarele literare, teologice si filosofice care au alimentat discursul doctorandei i-au permis concluzia ca „esenta mitului faustic nu este pactul cu diavolul, ci fixarea unui anume reper temporal, fixarea clipei, încercarea de a tine pe loc efemeritatea a tot ceea ce înseamna lume – iubire, chiar, sacrificiu“ (p. 13). (Strict lingvistic, apreciem constructia frazei prin apelul la verbul-predicat subînteles: „ci/sunt/fixarea…“) Ceilalti membri ai comisiei au apreciat „interpretarea universului dramatic si a lumii ca intertext, în continua rescriere“ (Michaela Praisler, Galati), „eleganta concluziilor si a discursurilor“ (Corneliu Nicolescu, Cluj-Napoca) sau „ordinea sintetica si convingatoare, din punctul de vedere al logicii argumentatiei“, a celor patru capitole (Codrin-Liviu Cutitaru, Iasi).
Binoamele stiute, universalii adica – bine/rau, frumos/urât, iubire/ura -, ne sporesc nelinistea, si pentru spusele lui Dumitru Staniloaie: „Diavolul are rautatea prin libera alegere, dar firea lui nu e opusa binelui“. O tragedie poate fi sau nu arbitrara.
Ioan Danila



Raspunderea juridica a comentariilor revine in totalitate autorilor. Inainte de a comenta, cititi Standardele comunitatii! Nu vom accepta comentariile rasiste, xenofobe, care indeamna la ura sau care incita la violenta. In cazul in care considerati ca un comentariu deja aprobat ar trebui eliminat, va rugam sa ne instiintati folosind acest formular.

LĂSAȚI UN MESAJ