Dulciurile – dovada de dragoste sau nu?

0


Multi parinti se plâng ca micutii lor prefera dulciurile in locul fructelor. In plina vara când abunda fructele autohtone, parintii si bunicii cedeaza in fata dorintei pentru dulciuri a celor mici, fara a constientiza ca excesul de dulciuri afecteaza sanatatea copiilor, pe termen lung. In cele ce urmeaza incerc sa punctez câteva aspecte care sa va ajute sa intelegeti de ce fructele sunt de preferat in locul dulciurilor.

De ce iubesc copiii dulciurile? Cercetatorii presupun ca lichidul amniotic (care hraneste copilul in burtica mamei) si laptele matern (care e deosebit de dulce) stau la baza preferintei pentru dulciuri a copiilor. Dupa nastere, cultivarea gustului pentru dulce este o problema de educatie, care tine de familie (parinti si bunici), de camin, gradinita, scoala si comunitate.
Ce dulciuri oferim copiilor? Exista dulciuri „rele”, nerecomandate, cu continut ridicat de zahar sau inlocuitori (zaharina, sorbitol, ciclamat), indelung procesate, stând la baza cariilor dentare, diabetului zaharat, obezitatii (alaturi de predilectia genetica): bomboane, dropsuri, jeleuri, acadele, biscuiti, napolitane, prajituri, torturi, inghetata. Nu uitati conservantii si potentatorii de gust, care il fac dependent pe copil de un anumit „dulce”.

Ce alternativa putem oferi copiilor? Alternativele sanatoase sunt: dulciurile facute in casa si fructele. Dulciurile de casa pot fi controlate din punct de vedere al ingredientelor folosite – zahar brun, miere de albine, sirop, de artar, grasimi nehidrogenate (unt, ulei), oua ecologice, nuci, gemuri de fructe facute in casa, compot etc. In masura in care timpul va permite faceti dulciuri in casa, saptamânal sau bilunar, antrenati si copiii in procesul de preparare, pentru ca vor fi incântati de experienta si vor dori sa guste din ce-au facut; vor aprecia cu timpul si gustul si efortul depus de dumneavoastra. Oricât de bune sunt dulciurile facute in casa, nu exagerati, folositi-le trei zile pe saptamâna iar patru zile pe saptamâna folositi fructe. Fructele sunt alternativa cea mai sanatoasa daca sunt folosite proaspete, cu coaja. Sunt bogate in vitamine si fibre vegetale care ajuta buna functionare a tubului digestiv, tin nivelul zaharului si grasimilor din sânge intre limite normale, prin vitamina C naturala stimuleaza imunitatea, pofta de mâncare si au efect antioxidant. Folositi predominant fructele tarii in care traieste copilul, in sezonul in care sunteti, astfel veti oferi micutului fructe coapte la soare, nu in containere.

Puteti folosi fructe uscate (caise, prune), dar nu afumate (fumul e alergizant si cancerigen) in combinatii cu iaurt, orez (mai ales in perioada iernii). Nu sunt recomandate fructele confiate deoarece au un continut suplimentar de zahar.

Când ar fi bine sa dam fructele si dulciurile sanatoase? Aproximativ 2/3 din cantitate ar fi bine sa le dati in prima parte a zilei, când copiii consuma cea mai mare parte a energiei, prin activitatile lor. Folositi-le ca si gustari, intre mese, la aproximativ 2 ore distanta de o masa principala.
In loc de concluzie: „copilaria fara dulciuri e ca circul fara animale” (expresia apartine unei fetite de 6 ani). Am convingerea ca veti da dovada de maturitate când veti alege „dulcele” pentru copiii sau nepotii dumneavoastra, pentru ca nu vreti sa le faceti „rau”, cu siguranta. Sa-ti „indopi” copilul cu dulciuri nu este o dovada de dragoste!

Dr. Ana Olinic, medic primar pediatru



Raspunderea juridica a comentariilor revine in totalitate autorilor. Inainte de a comenta, cititi Standardele comunitatii! Nu vom accepta comentariile rasiste, xenofobe, care indeamna la ura sau care incita la violenta. In cazul in care considerati ca un comentariu deja aprobat ar trebui eliminat, va rugam sa ne instiintati folosind acest formular.

LĂSAȚI UN MESAJ