27 aprilie 2024
EconomieBucureștenii cumpără cea mai scumpă benzină; cea mai ieftină se găsește în...

Bucureștenii cumpără cea mai scumpă benzină; cea mai ieftină se găsește în Moldova

Cea mai scumpă benzină din România se găsește în București și județul Ilfov, în timp ce locuitorii din zona Moldovei beneficiază de cele mai mici prețuri la carburanți, potrivit unei analize realizate de AGERPRES pe baza tarifelor practicate în benzinăriile Petrom, Rompetrol și Lukoil, principalele companii petroliere din România.

Analiza ia în calcul prețurile pentru sortimentele standard de benzină și motorină, care sunt cele mai populare.

Astfel, în stațiile Petrom din București, prețul benzinei pleacă de la 5,65 lei pe litru la benzinăria de pe b-dul Mihail Kogălniceanu și ajunge la 5,68 lei pe litru în stația Băneasa, la ieșirea spre DN1, și la 5,71 lei pe litru pe b-dul Iuliu Maniu, spre Autostrada București-Pitești.



Prețul unui litru de motorină este de 5,96 lei în stația Băneasa și urcă la 6 lei în Kogălniceanu și la 6,04 lei la benzinăria din cartierul Militari.

În benzinăria Rompetrol din Bucureștii Noi, benzina costă 5,72 lei pe litru, iar motorina—6,02, iar în stația din Ghencea, ambele tipuri de carburanți sunt cu un ban mai scumpe.

La benzinăria Lukoil din Șoseaua Orhideelor, litrul de benzină este vândut cu 5,71 lei, iar motorina, cu 5,97 lei, în timp ce, în partea cealaltă a orașului, în Pantelimon, benzina costă 5,66 lei, iar motorina—5,93 lei pe litru.

Dacă ne mutăm în județele din Moldova, observăm că benzina și motorina au prețuri mai mici cu câteva zeci de bani. În județele Neamț și Suceava, spre exemplu, benzina costă în jur de 5,55 lei, iar în Iași poate fi găsită chiar și la un preț de 5,54 lei pe litru. Motorina, de asemenea, costă 5,72-5,73 lei pe litru în Botoșani, Suceava și Iași și 5,79 în județul Neamț.

Restul marilor orașe din țară au prețuri medii: Brașov (5,63 lei la benzină și 5,93 lei la motorină), Cluj-Napoca (5,64 lei la benzină și 5,89 lei la motorină), Craiova (5,69 lei la benzină și 5,95 lei la motorină), Constanța (5,60 lei la benzină și 5,83 lei la motorină), Timișoara (5,61 la benzină și 5,94 la motorină).

Prețurile ridicate la carburanți din București și din zonele limitrofe sunt justificate prin cererea mai mare venită din partea șoferilor. Aceste valori sunt proporționale, de altfel, cu alți indicatori care arată un nivel superior de trai în această regiune: salarii, rata șomajului, consumul privat.

Spre exemplu, un studiu dat publicității săptămâna trecută de Consiliul Concurenței arată că 20% din mașinile care rulează pe șoselele țării sunt concentrate în București. Urmează regiunile centru (12%), sud-Muntenia (12%), sud-est (11%), nord-est (11%), vest (10%), sud-vest Oltenia (9%) și Ilfov (2%).

În total, în România există 4,48 de milioane de mașini. În Capitală sunt 471 de mașini la mia de locuitori, ceea ce înseamnă, practic, că unul din doi bucureșteni deține un autovehicul.

Pe de altă parte, prețul carburanților diferă cu plus/minus 5% față de prețul de referință stabilit de compania petrolieră, în funcție de costurile fiecărei benzinării.

Astfel, din tariful pe care îl plătim la pompă, aproape jumătate înseamnă taxe și accize, iar restul reprezintă prețul propriu-zis al carburanților. Mai departe, prețul benzinei și motorinei depinde în principal de cotațiile petroliere, de costurile de rafinare, de cele de transport și depozitare și, în final, de cheltuielile cu distribuția (unde intră gestionarea rețelei de benzinării: chirie, utilități, salarii) și de marja de profit pe care și-o alocă fiecare companie în parte.

Dacă ne comparăm cu restul europenilor, stăm destul de bine. Benzina de la noi este cea mai ieftină din Uniunea Europeană, după cum arată datele Oil Bulletin, centralizate de Comisia Europeană. Ultimul raport, cel din 23 septembrie, arată că prețul benzinei în România este de 1,25 euro pe litru, iar media europeană ajunge la 1,57 euro pe litru. Și la motorină suntem sub media europeană: la noi costă 1,33 euro pe litru, iar media UE 28 este de 1,45 euro pe litru.

Pe piața din România există cinci lanțuri importante de distribuție a carburanților: OMV Petrom (550 de stații), Rompetrol (450), Lukoil (301), MOL (141) și Agip (40), deci în jur de 1.500 de benzinării în total. La acestea se mai adaugă încă aproximativ 700 de benzinării independente.

Însă peisajul s-ar putea modifica radical în următorii trei-cinci ani, când mai multe companii petroliere și-au anunțat intenția de a deveni jucători importanți la noi în țară. Este vorba în special de rușii de la Gazprom Neft, care vor să ajungă la un lanț de 120 de stații, dar și de azerii de la SOCAR, care au cumpărat deja 15 benzinării în zona Moldovei și își doresc să dețină 300 de stații în România. AGERPRES

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri